شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۰
کد خبر: ۱۳۵۱۴۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
سلین مختارزاده بیان کرد: در کتاب «تنها گریه کن»، با داستانی واقعی روبه‌رو هستیم که نویسنده کتاب از تخیل خود چیزی به آن نیفزوده و تنها ماجراها را پرورانده است. داستان این کتاب با ریتم بالا و پراحساس خود، خواننده را ساعت‌ها جذب می‌کند.
سلین مختارزاده: کتاب «تنها گریه کن» با ریتم بالا و پراحساس خواننده را جذب می‌کند به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ وهنر،سلین مختارزاده در نشستی که به معرفی کتاب «تنها گریه کن» اثر اکرم اسلامی اختصاص داشت و در کتابخانه امید برگزار شده بود درباره این کتاب عنوان کرد: کتاب «تنها گریه کن» نوشته اکرم اسلامی، روایت زندگی اشرف سادات منتظری مادر شهید محمد معماریان است که عاشقانه و خالصانه برای فرزندان این سرزمین از جان و دل مایه می‌گذاشت.

وی ادامه داد: شاید خاطرات مادران شهدا و عاشقانه‌های آنها یکی از جذاب‌ترین و دلنشین‌‌ترین آثار در حوزه دفاع مقدس باشد. زیرا مربوط  به مادرانی است که در جنگی هشت ساله سهم داشتند سهمی که بدون هیچ چشم‌داشتی آن را بخشیدند و سالیان سال بی‌صدا در سوگ عزیزشان گریه کردند. حالا که چهل سال از آن سال‌ها می‌گذرد این خاطرات بازهم خواندنی است.
 
این کارشناس ادبی تصریح کرد: در این کتاب تصویری کوتاه و مختصراما پر معنا از یک عمر زندگی و فرمانبری و ولایت‌پذیری زنی را می‌خوانید که فرزندش را فدای پابرجا ماندن و استقلال این سرزمین نمود و خودش نیز در راه اسلام و انقلاب از هر چه در توان داشت فروگذار نکرد.

مختارزاده با اشاره به تقریظ کتاب از سوی رهبر انقلاب اظهار کرد: کتاب «تنها گریه کن» از جمله آثاری است که از سوی رهبر انقلاب متن تقریظ برایش نگاشته شد. در متن رهبری آمده است: «با شوق و عطش، این کتاب شگفتی‌ساز را خواندم و چشم و دل را شستشو دادم. همه چیز در این کتاب، عالی است؛ روایت، عالی ــ راوی، عالی ــ نگارش، عالی ــ سلیقه‌ی تدوین و گردآوری عالی، و شهید و نگاه مرحمت سالار شهیدان به او و مادرش در نهایت علوّ و رفعت. هیچ سرمایه‌ی معنوی برای کشور و ملت و انقلاب برتر از اینها نیست. سرمایه‌ی با ارزش دیگر قدرت نگارش لطیف و گویائی است که این ماجرای عاشقانه‌ مادرانه به آن نیاز داشت.»

وی دربار بخش‌های کتاب توضیح داد: بخشی از این کتاب به مبارزات انقلابی خانم منتظر در قم و تهران می‌پردازد و نمایی کلی از سیمای زنی مجاهد را نشان می‌دهد که نقشی پررنگ و ستودنی در پیرزوی انقلاب داشت. بخش دوم کتاب به خاطرات مادر از زمان جنگ اختصاص دارد و شهادت فرزند دلبندش محمد و همچنین فعالیت‌های این مادر برومند پس از جنگ و مشارکت‌های سازنده‌اش در کارهای خیر مردمی و اجتماعی است.
این کارشناس ادبی با بیان اینکه زندگی مادران شهدا را نمی‌توان تنها به خاطرات آن‌ها با فرزندشان خلاصه کرد افزود: شهادت فرزند، یکی از نقاط اوج داستان آن‌هاست که پیش از آن دانه‌های زیادی برای رسیدن به این محصول کاشته شده است. این کتاب تنها خاطرات یک مادر شهید از فرزندش و زندگی و شهادت او نیست، بلکه فراتر از آن، خاطراتی زنی مبارز و فعال است که در متن تحولات مربوط به انقلاب ایران و جنگ هشت‌ساله‌ ایران و عراق نقش‌های زیادی ایفا کرده است.

سلین مختارزاده پیرامون نگارش داستان عنوان کرد: نویسنده کتاب برای تهیه‌ این کتاب، تقریباً یک سال‌ونیم را به تحقیق، پژوهش و مصاحبه در این حوزه پرداخت. نگاه او در نگارش کتاب متکی بر این اصل بوده که داستان باید شکل مستندوار خود را حفظ کند و تمام ماجراها و روایت‌ها صادقانه و واقعی باشند. بنابراین در کتاب «تنها گریه کن»، با داستانی واقعی روبه‌رو هستیم که اکرم اسلامی از تخیل خود چیزی به آن نیفزوده و تنها ماجراها را پرورانده است. داستان این کتاب با ریتم بالا و پراحساس خود، خواننده را ساعت‌ها جذب می‌کند.
نظر شما