شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۷
کد خبر: ۱۳۵۱۵۸
|
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
آیین پاسداشت ملی محمد فرخی یزدی شاعر لب دوخته عصر دوشنبه 24 مهر ماه در باغ موزه قصر برگزار می‌شود.
آیین پاسداشت ملی محمد فرخی یزدی در باغ موزه قصربه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، به مناسبت فرارسیدن 25 مهرماه سالروز قتل محمد فرخی یزدی به دستور رضاشاه توسط پزشک احمدی در زندان قصر، آئین پاسداشت این شاعر آزاده با مشارکت خانه‌موزه فرخی شهر یزد از ساعت 17 دوشنبه 24 مهر ماه در باغ موزه قصر برگزار می‌شود.
در این پاسداشت به وجوه مختلف فرخی یزدی از جمله شعر و مبارزات سیاسی، اجتماعی او در دوران نمایندگی مجلس و مدیریت روزنامه طوفان پرداخته می‌شود.
در این نشست سخنرانانی از جمله دکتر سید حسن امین، حقوق‌دان و تاریخ‌پژوه و استاد تمام بازنشسته دانشگاه کالیدونیان گلاسکو اسکاتلند به زندگی و زمانه و مبارزات فرخی یزدی، دکتر اصغر دادبه، استاد برجسته دانشگاه علامه طباطبایی در زبان و ادبیات فارسی به جایگاه ادبی فرخی یزدی، دکتر بهرام پروین گنابادی، پژوهشگر و عضو هیئت‌علمی دانشگاه در زبان و ادبیات فارسی به ویژگی‌های شعری فرخی یزدی و غزل اجتماعی و مصطفی فاطمی فیروزآبادی مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ویژگی‌های خانه‌موزه فرخی یزدی و باغ‌موزه قصر و ضرورت گردشگری فرهنگی و ادبی و حفظ میراث فرخی یزدی و سایر شاعران گذشته و معاصر خواهند پرداخت.
در حاشیه این برنامه شرکت‌کنندگان از باغ موزه قصر و سلول زندان فرخی یزدی دیدن می‌کنند.
محمد فرخی یزدی، شاعر، سیاستمدار و روزنامه‌نگار اواخر عصر قاجار و اوایل پهلوی است که سابقه مبارزه با هر دو حکومت را در زندگی خود دارا است. در زمان قاجار لب‌های او را دوختند و در زمان پهلوی به زندان قصر انداختند و توسط پزشک زندان او را به قتل رساندند. از فرخی یزدی دیوان شعری باقی‌مانده که او را در ردیف بهترین شاعران ایران قرار داده است. همچنین روزنامه طوفان یادگار اوست و یک دوره نیز نماینده مردم یزد در مجلس شورای ملی هفتم بوده است‌.
علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند ساعت 17 روز دوشنبه 24 مهرماه به تالار فرخی یزدی باغ موزه قصر به نشانی انتهای خیابان شهید مطهری، بعد از تقاطع دکتر شریعتی، خیابان شهدای ناجا مراجعه نمایند.
نظر شما