دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۴
کد خبر: ۱۳۵۱۷۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
سارا لطفی در نشستی درباره کتاب «زندگی من» اثر گلدا مایر گفت: مهمترین دلیل برای خواندن این کتاب دشمن شناسی است. تا دشمن را خوب نشناسیم و نسبت به او آگاه نباشیم تدارکات ما برای مقابله با این دشمن هم ناقص می‌شود. گلدا مایر چهارمین نخست وزیر رژیم صهیونیستی است. او در اوکراین متولد شده و به همراه خانواده به آمریکا می‌رود. اما در سال ۱۹۲۱ به فلسطین مهاجرت می‌کنند و در جریان امور سیاسی فلسطین قرار می‌گیرد و حتی بر این روندها تأثیرگذار است.
سارا لطفی: کتاب «زندگی من» را برای شناخت دشمن بخوانیمبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، سارا لطفی در نشست دانای بی زبان کتابخانه سراج  بیان کرد: کتاب «زندگی من؛ زندگینامه خودنوشت گلدا مایر نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسبق رژیم صهیونیستی» نوشته گلدا مایر با ترجمه مختار مجاهد منتشر شده است. گلدا مایر یکی از پایه‌گذاران رژیم صهیونیستی اسرائیل است که تعصب شدیدی هم روی مرام صهیونیسم داشت.

وی ادامه داد: او در عین داشتن زندگی سیاسی و دست‌داشتن در جنایات صهیونیست‌ها، زندگی خانوادگی و فرزندانی هم داشت و خاطراتش از هر دو برای مخاطبان و علاقه‌مندان تاریخ اسرائیل جذاب است. او یک‌سال سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو، ۷ سال وزیر کار، ۱۰ سال وزیر امور خارجه و ۵ سال هم نخست‌وزیر این‌رژیم بود و در این‌مدت برگه‌های قرمز به معنی کشتن و حذف تعدادی از مبارزان فلسطینی و ضداسرائیلی را امضا کرد.
این کارشناس ادبی با بیان اینکه مایر برای رسیدن به آرمان صهیونیستی از زندگی شخصی خود و همسرش گذشت افزود: از کتاب پیش‌رو نباید انتظار داشت حوادث را به‌طور صادقانه و آن‌گونه که بوده‌اند نقل کند. بلکه حوادث در روایت او آن‌طور که مصلحت اسرائیل است روایت می‌شوند. او گاهی در کنار ذکر بدیهیات دروغ می‌گوید و می‌خواهد مخاطب به هوای ذکر آن‌بدیهیات، دروغ‌ها را نیز باور کند. گلدا مایر با این‌کتاب حتی پس از مرگش هم در پی تحقق آرمان‌های صهیونیستی است. زندگی گلدا مایر از روسیه شروع شد و به سرزمین‌های اشغالی فلسطین ختم شد.
لطفی پیرامون سبک کتاب عنوان کرد: زندگینامه گلدا مایر کتاب عجیبی است. چون هم رمان است و هم نیست. یک‌زندگی‌نامه داستانی و رمان تاریخی است. تاریخ‌گویی مستقیم نیست و هزاران رگه پیدا و پنهان داستانی لابه‌لای سطورش نهفته است که خواندنش را جذاب می‌کند. این‌کتاب، اعترافی بزرگ در برابر تاریخ و جغرافیای جهان است.
وی درباره فصول کتاب اظهار کرد: زندگینامه خودنوشت گلدا مایر ۱۵ فصل دارد که عناوین‌شان به‌ترتیب از این‌قرار است: «دوران کودکی»، «بلوغ سیاسی»، «من فلسطین را انتخاب می‌کنم»، «شروع یک‌زندگی جدید»،‌ «مشقت‌ها و پیش‌گامان»، «مبارزه با هیتلر»، «پیکار با بریتانیا»، «ما به استقلال می‌رسیم»، «سفیر اسرائیل در مسکو»، «ما حق حیات داریم»، «کشورهای آفریقایی و دیگر دوستان اسرائیل»، «ما تنها هستیم»، «نخست‌وزیری»، «جنگ عید کیپور» و «پایان راه».
این کارشناس ادبی تصریح کرد: عبارت صهیونیست در ذهن ما، واژه و لفظی توهین‌آمیز و منفی است اما مایر و همفکرانش با افتخار این‌واژه را به کار برده و خود را به جریان صهیونیسم منتسب می‌کنند. جریانی که نسخه به‌روزشده و پیشرفته استعمارگری یهودیان صهیونیست از ابتدای تاریخ تا امروز بوده و چپاول و غارت کشوری دیگر را برای زندگی بهتر خود روا می‌داند.
لطفی با بیان اینکه پیش از این، جای چنین اثری در میان کتاب‌های مربوط به مسائل فلسطین و در داخل کشور خالی بود که همین امر، اهمیت چنین کتابی را دو چندان می‌کند اضافه کرد: گلدا مایر که به لحاظ ایدئولوژی صهیونیست متعصبی بود، در همان سال‌های آغازین مهاجرت یهودیان به فلسطین، وارد این کشور شد و در راستای مهاجرت یهودیان و اسکان آنها در فلسطین تلاش‌های زیادی کرد. این کتاب اگرچه منبع صادق و دقیقی برای مسائل فلسطین و درگیری‌های بین اعراب و صهیونیست‌ها نیست، اما از سیر تاریخی اشغال فلسطین از نگاه صهیونیست‌ها روایتی را ارائه می‌کند.
وی درباره نویسنده کتاب تاکید کرد: گلدا مایر یکی از کسانی است که در به وجود آمدن اسرائیل نقش موثری داشته است و در این راه از هر روش غیر انسانی و غیر اخلاقی بهره برده است و حتی حاضر شده است روابط خانوادگی و زناشویی خود را قربانی کند. او زنی سرسخت، خشن، هدفمند و بی‌رحم بوده است و از سران معروف ایجاد تفکر صهیونیسم و رژیم جعلی اسرائیل تلقی می‌شود.
سارا لطفی درباره دلیل خواندن کتاب «زندگی من» بیان کرد: مهمترین دلیل برای خواندن این کتاب دشمن شناسی است. تا دشمن را خوب نشناسیم و نسبت به او آگاه نباشیم تدارکات ما برای مقابله با این دشمن هم ناقص می‌شود. گلدا مایر چهارمین نخست وزیر رژیم صهیونیستی است. او در اوکراین متولد شده و به همراه خانواده به آمریکا می‌رود. اما در سال ۱۹۲۱ به فلسطین مهاجرت می‌کنند و در جریان امور سیاسی فلسطین قرار می‌گیرد و حتی بر این روندها تأثیرگذار است.

سارا لطفی اضافه کرد: بعد از تأسیس رژیم غاصب صهیونیستی او مسئولیت‌های مهمی می‌گیرد. یک سال سفیر اسرائیل در مسکو می‌شود، چهار سال مسئولیت وزارت کار اسرائیل را برعهده می‌گیرد. ۱۰ سال وزیر امور خارجه اسرائیل می‌شود و ۶ سال هم نخست وزیر بوده، بنابراین کسی که در این مسئولیت‌های مهم بوده است مطالبی که می‌نویسد قطعاً برای شناخت دشمن به کار ما می‌آید.

نظر شما