يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۰۹
کد خبر: ۱۳۵۱۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
فاطمه کاظمی در نشستی گفت: رمان «ماکارونی با سس مشاعره» تعارض درونی کاراکتر نوجوان داستان و نیز دغدغه‌های دختری نوجوان را در گذر از بهشت کودکی به دنیای واقعی و بی‌رحم بزرگسالی به خوبی و روشنی به تصویر می‌کشد و چنان تصویر واقعی و واقع گرایانه‌ای را پیش روی مخاطب نوجوان قرار می‌دهد که در او حس همذات‌پنداری پدید می‌آورد و او را با خود همراه می‌کند. به همین دلیل است که خواندن این رمان به دل مخاطب نوجوان، به ویژه دختران نوجوان می‌نشیند و از آن لذت می‌برند.
فاطمه کاظمی: رمان «ماکارونی با سس مشاعره» به دل مخاطب نوجوان می‌نشیندبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، فاطمه کاظمی در نشستی که به مناسبت روز نابینایان و در کتابخانه لویزان برگزار شده بود با معرفی کتاب «ماکارونی با سس مشاعره» اثر زهره مسکنی درباره این کتاب بیان کرد: کتاب «ماکارونی با سس مشاعره» نوشته زهره مسکنی کتابی برای نوجوانان است. در این کتاب درباره غذا، اضافه‌وزن و چاقی، شیطنت و بازیگوشی، شعر و کتاب، مشکلات نوجوانان و صدالبته دوستی‌های خالص و عمیق و مراقبت‌های همدلانه صحبت می‌شود.

وی ادامه داد: «ماکارونی با سس مشاعره» داستان ۳ دوست را روایت می‌کند که هرکدام ویژگی و شخصیت خاص خودش را دارد. یکی کمی تپل است و همیشه می‌خواهد لاغر شود. دومی از دیوار راست بالا می‌رود و همیشه روی اعصاب است و سومی هم که انگار مامان دوتای دیگر است و مدام می‌گوید باید این کار را بکنیم و آن کار را نه‌. تا اینکه یک روز سر و کله‌ٔ نفر چهارمی پیدا می‌شود که بعد‌ها می‌فهمند با سه تای دیگر متفاوت است.
این کارشناس ادبی با بیان اینکه شخصیت‌های این رمان چند نوجوان دختر و پسر هستند که رویدادهای زندگی آن‌ها و خانواده‌هایشان جریان داستان را رقم می‌زند تاکید کرد: اما محور اصلی «ماکارونی با سس مشاعره» بر پایه تندرستی جسمی و سلامت روانی افراد در عصر حاضر قرار گرفته است.

کاظمی تصریح کرد: با توجه به این که در حال حاضر سبک زندگی ماشینی موجب بروز مشکل اضافه وزن نوجوانان و نگرانی آنان و دغدغه‌های والدین‌شان شده، در این رمان علاوه بر این موضوع به برخی مسائل دیگر مورد توجه و نیاز نوجوانان از جمله کتاب و کتاب‌خوانی، ادبیات و شعر، فضای مجازی و رقابت‌ها و هیجانات ویژه این مقطع سنی، پرداخته شده است.
وی درباره نویسنده کتاب عنوان کرد: زهره مسکنی عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است و پیش از این علاوه بر مجموعه داستان بزرگسال «زن کاغذی» آثاری چون «هدیه‌های مادربزرگ»، «سفر به شهر بازی»، «میهمانی توت‌فرنگی»، «ماجرای روز برفی، «آسمان کجاست؟»، «بوق، بوق، رسیدیم»، «یه پله و دو پله»، «مورچه‌ها توی ماشین»، «مورچه‌ها و چراغ عابر» و ... را به حوزه ادبیات کودک و نوجوان عرضه کرده است.
این کارشناس ادبی درباره شخصیت اصلی داستان اظهار کرد: شخصیت اصلی داستان، سیزده سال دارد و در دوره گذار از کودکی به بزرگسالی است. این دوره گذار، یعنی نوجوانی، دوره‌ای پر از تغییرات بزرگ همچون بلوغ، بحران هویت، ارتباط با همسالان و پذیرش مسئولیت‌های بزرگسالان است. از این رو منیژه نیز باید با شمه‌ای از جهان بزرگسالان و رنج‌ها و دغدغه‌ها و محدودیت‌هایش مواجه شود، با ارتباط حسابگرانه و سنجیده با دیگران، با پذیرش مسئولیت رفتارهای خود و کنش‌ها و واکنش‌هایش در برابر دیگران، و با ترس از قضاوت شدن توسط دیگران. او دیگر باید کم‌کم بهشت کودکی را فراموش کند و زندگی و جهان تازه‌ای را تجربه کند.

فاطمه کاظمی اضافه کرد: رمان «ماکارونی با سس مشاعره» در روایت خود از داستان منیژه و سهراب و ستاره و دیگرانی که در زندگی منیژه نقش دارند، این تعارض درونی کاراکتر نوجوان داستان و نیز دغدغه‌های دختری نوجوان را در گذر از بهشت کودکی به دنیای واقعی و بی‌رحم بزرگسالی به خوبی و روشنی به تصویر می‌کشد و چنان تصویر واقعی و واقع گرایانه‌ای را پیش روی مخاطب نوجوان قرار می‌دهد که در او حس همذات‌پنداری پدید می‌آورد و او را با خود همراه می‌کند. به همین دلیل است که خواندن این رمان به دل مخاطب نوجوان، به ویژه دختران نوجوان می‌نشیند و از آن لذت می‌برند.

نظر شما