شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۴
کد خبر: ۱۳۵۲۶۴
|
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
آنچه در نخستین روز از چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران گذشت؛
نخستین روز از چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با استقبال ویژه مخاطبان و سینماگران و افزایش تعداد سالن‌های نمایش دهنده آثار همراه بود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نخستین روز از این جشنواره در حالی رقم خورد که فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه و دوستداران این سینما از آثار این دوره از جشنواره استقبال کردند.
به نقل از ایرنا،در نخستین روز این رویداد، مراسم افتتاحیه برگزار شد و در آن ضمن گرامیداشت یاد و خاطره هنرمندان فقیدی همچون آتیلا پسیانی، داریوش مهرجویی، فردوس کاویانی، آرش میراحمدی و ... و آیین نکوداشت مهدی امامی مستندسازی که حین بازگشت از سفر اربعین طی حادثه رانندگی درگذشته بود، برگزار شد.

از چالش «ژانر» تا معمای «هوش مصنوعی» و بازگشت به روزهای گرم جشنواره سینمای جوان

در ادامه فیلم‌های این رویداد اکران شد و به دلیل پر شدن سانس‌ها و استقبال حاضران، دو سالن به سالن‌های نمایش دهنده فیلم‌های این دوره افزوده شد.

در این دوره از جشنواره فیلم‌های حاضر در بخش داستانی هر روز توسط یک منتقد مورد نقد قرار می‌گیرد. در نخستین روز امیر قادری میزبان فیلمسازان عرصه کوتاه بود و تاکید کرد: استاندارد فیلمسازی در استان‌ها به قدری بالا رفته که دیگر تشخیص اینکه یک فیلم محصول تهران است یا سایر استان‌ها دشوار است.

از چالش «ژانر» تا معمای «هوش مصنوعی» و بازگشت به روزهای گرم جشنواره سینمای جوان
وی در عین حال تاکید کرد: فیلمسازان با کم کردن از ابهام فیلم‌هایشان باید همراهی مخاطبان را هم در نظر بگیرند. این نشست ها با اجرای میثم کریمی در سالن شماره ۴ پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

کارگردان تعیین می‌کند که تا کجا تهیه کننده اجازه دخالت داشته باشد

همچنین در بخشی دیگر از این جشنواره، در نشست تخصصی گفت‌وگوی کارگردان با تهیه‌کننده، کمال تبریزی میزبان محمدرضا تخت‌کشیان تهیه کننده سینما بود. در بخشی از این نشست تخت‌کشیان در پاسخ به سوال کمال تبریزی که برای شروع یک فیلم چه اتفاقاتی به لحاظ اجرایی باید بیافتد و انتخاب و نگاه کارگردان چگونه باید باشد، گفت: در سال‌های همکاری ام با دوستان فیلم ساز یک شیوه خاص وجود ندارد و نگاه‌های آن‌ها متفاوت است. هر فیلمی سختی‌های خاص خود را دارد. به نظر من کارگردان تعیین می‌کند که تا کجا تهیه کننده اجازه دخالت داشته باشد. من به عنوان تهیه کننده تا یک جایی اختیار کامل دارم، من خود به نمونه کار اعتقادی ندارم و به گفت‌وگو معتقدم. در گفت و گو باید ببینیم در کجا ایستاده‌ایم و باید ببینم فیلمساز جسارتش را دارد یا نه، آرتیست هست یا نه در نمونه کاری که کارگردان ارائه می‌کند، ممکن است تمام کار هنر آن کارگردان نباشد.

نشست تخصصی گفت‌وگو درباره فیلم‌های کوتاه ژانر مبتنی بر آموزه‌های اردوی فیلمسازی بوشهر نیز عنوان دیگری از نشست‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران بود که در نخستین روز عادل تبریزی و حسن حسینی به بیان تجربیات خود پرداختند.

آنچه اما این روزها بیشتر از هر چیزی شگفتی فیلمسازان و عامه مردم را برانگیخته استفاده از هوش مصنوعی در امور جاری زندگی است. این موضوع در این دوره از جشنواره هم مورد بررسی قرار گرفت تا هنرجویان و مخاطبان بدانند چگونه می‌توانند از این ابزار در فیلمسازی استفاده کنند.

به همین ترتیب نشست تخصصی فیلم‌سازی با عنوان «هوش مصنوعی و تفاوت‌های بنیادین در کارگردانی فیلم کوتاه و بلند» برگزار شد که طی آن فیلمی با طراحی و ساخت هوش مصنوعی اکران شد.

در این نشست، علیرضا ربیعی مقدم مدرس این بخش بیان‌داشت: فیلمی که به نمایش گذاشته شد به طور ۱۰۰ درصد با هوش مصنوعی ساخته شده است. ما به هوش مصنوعی دستور می‌دهیم و از آن درخواست نمی‌کنیم. دستور نخستین چیزی است که ما در هوش مصنوعی با آن سر و کار داریم و بر اساس نیازهایی که داریم می‌تواند خروجی دلخواه ما را بر اساس داده‌هایمان به ما بدهد.

از چالش «ژانر» تا معمای «هوش مصنوعی» و بازگشت به روزهای گرم جشنواره سینمای جوان

در نخستین روز از جشنواره چهلم همچنین میزان استقبال از فیلم‌ها به حدی بود که برخی از اعضای قدیمی انجمن سینمای جوانان ایران را به یاد روزهای شیرین و صمیمانه جشنواره تهران در سال‌های دور انداخت و این نکته را تداعی کرد که جشنواره بعد از سال‌های درگیری با کرونا و حوادث سال گذشته دوباره به روزهای اوج و گرم خود بازگشته است. شکل‌گیری صف های طولانی تماشای فیلم در راهروهای پردیس ملت، گعده‌های فیلمسازان و نقد و بررسی آثار، حضور فیلمسازان مطرح بین‌المللی در جشنواره چهلم همه و همه از این ویژگی حکایت دارند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.
نظر شما