پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۰۷
کد خبر: ۱۳۵۵۳۷
|
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
از بازیگری منوچهر هادی تا روایتی مادرانه در اردوگاه اشرف و تلاش برای گریه کردن و رهایی، سه موضوع متفاوتی هستند که حاکمیت غیرکمدی‌ها بر سینما را در هفته پیش رو، رقم خواهند زد.
دهه دوم آبان چه فیلم‌هایی اکران می‌شود/ حاکمیت غیرکمدی‌ها بر سینمابه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، گیشه پاییزی سینما که از ابتدای فصل با استقبال خوبی همراه بوده، از امروز ۱۰ آبان ماه با فیلم سرهنگ ثریا و از هفته آینده، ۱۷ آبان ماه با فیلم حدود ساعت ۸ صبح منوچهر هادی رونق پیدا می‌کند. سینماها که از ابتدای پاییز با مخاطبی ۲ میلیونی جان گرفته، در هفته پیش رو میزبان فیلم هایی با ژانرهای متفاوت خواهند بود.

«سرهنگ ثریا»، روایتی مادرانه و منحصر به فرد


سرهنگ ثریا اولین ساخته بلند لیلی عاج در مقام نویسنده و کارگردان است. فیلمی درباره استقرار گروهک مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف که با زاویه نگاهی متفاوت به اتفاقات پیرامون این گروه می‌پردازد. فیلمی که در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر استقبال مردم و مخاطبان زیادی را برانگیخت. این فیلم از چهارشنبه همین هفته یعنی ۱۰ آبان ماه در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شود.

عاج در خلاصه فیلمش آورده: «این راه با گریه باز نمیشه!» خلاصه‌ای ۶ کلمه‌ای که دستمایه‌ی ساخت نخستین فیلم بلند این کارگردان شد و همچنین دیپلم افتخار بهترین کارگردان فیلم اولی را نیز برای او به ارمغان آورد. در سال‌های گذشته فیلم‌های ماجرای نیمروز و سیانور نیز از جمله فیلم‌های مهم سینمای ایران درباره گروهک مجاهدین خلق بودند.

سرهنگ ثریا، به مصائب، دلشوره‌ها و تلاش های مادران و پدران برای نجات فرزندانشان از اردوگاه اشرف می‌پردازد. فیلمی که روایت مادرانه آن در کنار بازی ژاله صامتی به عنوان نقطه قوت آن میان منتقدان مطرح بود که در نهایت نامزدی سیمرغ بلورین نقش اول زن در جشنواره فیلم فجر را برای او به دنبال داشت. حمیدرضا محمدی، وحید آقاپور و دیبا زاهدی نیز دیگر بازیگران این فیلم هستند.

«چرا گریه نمیکنی»، متفاوت و خاص پسند


رضا معتمدی با اکران دومین فیلم بلند خود به نام «چرا گریه نمی‌کنی» از ۱۷ آبان ماه به سینماها می‌آید. چرا گریه نمیکنی در جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر به نمایش درآمد و نظرات مثبت و منفی زیادی را به دنبال داشت. این فیلم که معتمدی خودش نقش اصلی آن را ایفا می‌کند، داستان مردی است که پس از درگذشت برادرش دیگر نمی‌تواند گریه کند. فیلم، روایت اتفاقات و فراز و فرودهایی است که در نهایت شخصیت اصلی را وادار به گریه کردن می‌کند.

فیلم درامی دارد که سبک پرداختی متفاوت با دیگر فیلم ها را دنبال می‌کند. حس رهایی کاراکتر اصلی و بی توجهی نسبت به اتفاقات پیرامون، ساختار همیشگی و روزمره اکثر کاراکترها را در هم می‌شکند و نگاه متفاوتی دارد. اکران این فیلم در میان فیلم‌های عامه پسند و یکدست در سینمای ایران، می‌تواند جریان متفاوتی را با کشاندن مخاطبان خاص به سینما به همراه داشته باشد.

معتمدی که فیلم پیشین خود رضا را در گروه هنر و تجربه اکران کرده بود، در جشنواره سال گذشته شرکت کرد.رضا معتمدی، فرشته حسینی و باران کوثری نقش‌های دیگر را در این فیلم به عهده دارند.


«حدود ساعت ۸ صبح»، وقتی منوچهر هادی بازیگر می‌شود


منوچهر هادی پس از ۴ سال یک فیلم سینمایی را راهی سینما کرده است. حدود ساعت ۸ صبح درامی اجتماعی است که پس از دو فیلم کمدی منوچهر هادی یعنی آینه بغل و رحمان ۱۴۰۰ جدیدترین اثر او در ژانر اجتماعی است. فیلمی که خود هادی نیز یکی از نقش های اصلی آن را به عهده دارد.

هادی پیش از این فیلم‌های «قرنطینه»، «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه»، «زندگی جای دیگری است» و «کارگر ساده نیازمندیم» را نیز در همین ژانر کارگردانی کرده است.این فیلم نخستین همکاری هادی با کامبیز دیرباز است.

این کارگردان از سال ۹۷ چهار سریال دل، گیسو، نیسان آبی ۱ و نیوکمپ را در شبکه نمایش خانگی کارگردانی کرده و این فیلم را نیز در سال ۱۴۰۱ جلوی دوربین برده است.

به نظر می‌رسد تمرکز هادی در سال‌های اخیر بیش از سینما بر نمایش خانگی بوده و باید دید فیلم جدید وی که ژانر متفاوتی نیز دارد چگونه نظر مردم و منتقدان را به همراه خواهد داشت.

یکتا ناصر، کامبیز دیرباز، حمید فرخ نژاد، سارا رسول زاده، حسن پور شیرازی و منوچهر هادی ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.
نظر شما