پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۴
کد خبر: ۱۳۵۶۵۴
|
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
یک فهرست با کمک کودکتان در راستای کارهایی که فکر می‌کند، می تواند به تنهایی انجام دهد، تهیه کنید. یکی از راه‌های مهم در کاهش وابستگی کودک به مادر، تقویت استقلال کودک با استفاده از تقویت مهارت‌ها و توانمندی‌های او است.
مریم پشم  فروش: تقویت استقلال کودک باعث کاهش وابستگی به افراد دیگر می‌شودبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، مریم پشم فروش  در نشست چالش های خانواده من که با موضوع  «راهکارهای کاهش وابستگی کودک» که در کتابخانه لویزان برگزار شده بود بیان کرد: وابستگی عاطفی کودک نیاز به نزدیک بودن به یکی از والدین یا فردی که از او مراقبت می‌کند، دارد. وابستگی کودک به مادر و یا افراد دیگر، توانایی فردی انجام دادن کارها را از کودک می‌گیرد. این کودک به هنگام جدایی دچار رنج و عذاب می‌شود.
وی ادامه داد: گرچه عدم وابستگی خود نیز باعث مشکلاتی است اما وابستگی به مادر و افراد دیگر نیز نگران کننده است. کودکی که از نظر عاطفی به یکی از افراد نزدیک خود وابسته است، ممکن است در معرض خطر عدم رشد صحیح قرار بگیرد. حدودا وابستگی کودک به مادر در سنین پایین‌تر طبیعی است. با ابن حال همانطور که درحال رشد کردن هستند، باید اعتماد به نفس و استقلال خود را پیدا کنند.
این روانشناس با بیان اینکه هنگامی که علاقه و وابستگی کودک به صورت درست هدایت نشود، وابستگی او به اطرافیانش به خصوص مادر افراطی می‌شود افزود: هنگامی که وابستگی بیش از حد به فردی وجود داشته باشد، کودک دچار مشکلاتی از جمله فعالیت‌های روزانه خود، رفتن به مدرسه، بازی در پارک، بازی با سایر کودکان و حتی دوست‌یابی می‌شود. گرچه به طور کلی فرد نباید به عدم وابستگی کودک به خود تلاش کند صرفا باید آن را کاهش دهد.
پشم فروش با اشاره به اثرات مخرب محبت بیش از حد والدین به کودک اظهار کرد: رفتار والدین به خصوص مادر به شدت بر روی کودکان تاثیر گذار می‌باشد. مادر یا پدری که خود عدم توانایی در جدا کردن کودک از خود دارند، باعث وابستگی کودک به خود می‌شوند. آن‌ها در محبت کردن به کودک افراط می‌کنند تا کودک از آن‌ها جدا نشود. این رفتار باعث وابستگی کودک به مادر یا والدین خود می‌شود.
وی مشکلات خانوادگی را یکی دیگر از دلایل وابستگی کودک عنوان کرد و گفت:  را یکی دیگر از دلایل وابستگی کودک عنوان کرد و گفت: مشکلات زناشوئی یک عامل ترس در کودک هستند و باعث احساس عدم امنیت در کودک می‌شوند. این عدم امنیت در بزرگسالی باعث وابستگی کودک به مادر یا اطرافیان خود خواهد شد. وقتی این مشکلات بیشتر شوند و ادامه پیدا کنند، کودک به وابستگی بیش از حد دچار شده و در انجام کارهای کوچک خود نیز نیاز به دیگری پیدا می‌کند و مسئولیت پذیری خود را تا حدودی از دست می‌دهد.
این روانشناس درباره راهکارهای کاهش وابستگی کودک بیان کرد: برای آن که کودک شما متوجه شود که قرار نیست همیشه در کنار او باشید، برای مدت کوتاهی او را نزد فردی دیگر مانند مادر یا پدر خود بگذارید و به کودک خود توضیح دهید که چرا دارید می‌روید و برایشان بگویید که کی خواهید آمد. کودکان از والدین خود یاد می‌گیرند.
وی ادامه داد: هنگامی که به آن ها دلیل خروج خود از خانه را بگویید آن ها نیز به هنگام بزرگی این عادت را خواهند داشت که به شما بگویند کجا خواهند رفت. اگر بدون آن که به کودک خود بگویید که کجا خواهید رفت و بدون آن که او را مطلع کنید از خانه خارج شوید، کودک دچار عدم اعتماد خواهد شد و بنابراین اجازه نمی‌دهد که دیگر از خانه خارج شوید و اذیت می‌کند.
پشم فروش با اشاره به کاهش کمال‌گرایی در وابستگی کودک گفت: از انجام دادن ناقص کارها توسط کودک خود عصبی نشوید و بپذیرید که یک کودک توانایی و مهارت شما را ندارد. این که در انجام کارهایش به کودک سخت بگیرید، باعث عدم اعتماد به نفس در کودک می‌شود و وابستگی کودک به مادر را بیشتر می‌کند. چرا که وقتی مدام بابت نقص کارها یا اشتباهاتش او را سرزنش کنید، تا ابد وابسته می‌ماند و دیگر مسئولیتی را نمی پذیرد. به جای سرزنش و دعوای آن ها راه درست انجام کار ها را به کودکان یاد دهید.
وی در ادامه گفت: کودکی که اعتماد به نفس بالایی داشته باشد و کودکان با اعتماد به نفس بالا وابستگی کمتری به والدین خود خواهند داشت. عدم اعتماد به نفس باعث می‌شود کودک احساس کند که برای هر کاری نیاز به فرد دیگری دارد و به همین دلیل وابستگی کودک به مادر بیشتر می‌شود.

او اضافه کرد:, برای افزایش اعتماد به نفس کودک باید چه کرد؟ در جواب این سوال باید گفت که می‌توان اعتماد به نفس کودکان را با تشویق، پاداش، تمجید و تعریف و یا سپردن بعضی کارها به او افزایش داد. وقتی اعتماد به نفس کودک بالا رود کم کم وابستگی کودک به مادر کمتر می‌شود و کودک به خود بیشتر اعتماد می‌کند و استقلالش بیشتر می‌شود.
مریم پشم فروش  با اشاره به تهیه فهرست کارهای فردی در کاهش وابستگی کودک اظهار کرد:  در کاهش وابستگی کودک اظهار کرد: یک فهرست با کمک کودکتان در راستای کارهایی که فکر می‌کند، می تواند به تنهایی انجام دهد، تهیه کنید. یکی از راه‌های مهم در کاهش وابستگی کودک به مادر، تقویت استقلال کودک با استفاده از تقویت مهارت‌ها و توانمندی‌های او می‌باشد.

نظر شما