پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۴۱
کد خبر: ۱۳۵۷۳۴
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
سارا فهیم درباره ویژگی‌های ادبی کتاب «در کمین گل سرخ» توضیح داد: از مهم‌ترین ویژگی قلم محسن مؤمنی شریف در این اثر نوگرایی در شیوه‌های روایت، تلفیق ظریف اطلاعات با بافت داستان و پرداختن به شخصیت‌هایی است که چه در بخش داستان و چه در بخش زندگی‌نامه، به‌خوبی قوام یافته‌اند و گویی از متن بیرون می‌آیند و همراه خواننده می‌شوند. نویسنده در این کتاب کوشیده است با استفاده از خاطرات سپهبد صیاد شیرازی و روایت خود، مجموعه‌ای جذاب بیافریند.
سارا فهیم: نوگرایی در شیوه‌های روایت از جمله ویژگی‌های کتاب «در کمین گل سرخ» است / روایتی جذاب از خاطرات شهید صیاد شیرازیبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، سارا فهیم در نشست معرفی کتاب «در کمین گل سرخ» اثر محسن مؤمنی شریف که در فرهنگسرای اشراق برگزار شده بود درباره این کتاب گفت: کتاب «در کمین گل سرخ» نوشته محسن مومنی است و انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرده است. این کتاب روایتی از زندگی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی است. شهید صیاد شیرازی یکی از فرماندهان جنگ ایران و عراق بود. صیاد شیرازی پس از ۳۲ سال خدمت در یگان‌های مختلف نیروی زمینی ارتش در تهران و مقابل درب منزلش، به دست نیروهای مسلح سازمان مجاهدین خلق، ترور شد.
وی ادامه داد: «در کمین گل سرخ» زندگی‌نامه داستانی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی به قلم محسن مؤمنی است. روایت بخش‌های پیش از انقلاب زندگی سپهبد از کتاب «خاطرات سپهبد شهید صیادشیرازی» و بخش‌های مربوط به کردستان و سال‌هایی از جنگ از کتاب «ناگفته‌های جنگ» و بخش‌های پایانی جنگ از کتاب «یادداشت‌های ویژه شهید صیادشیرازی» انتخاب شده‌ است. روایت نویسنده نیز علاوه بر منابع یادشده، مبتنی است بر ساعت‌ها گفت‌وگو و تحقیق و استفاده از منابع مکتوب.
این کارشناس ادبی درباره ویژگی‌های ادبی کتاب توضیح داد: از مهم‌ترین ویژگی قلم محسن مؤمنی شریف در این اثر نوگرایی در شیوه‌های روایت، تلفیق ظریف اطلاعات با بافت داستان و پرداختن به شخصیت‌هایی است که چه در بخش داستان و چه در بخش زندگی‌نامه، به‌خوبی قوام یافته‌اند و گویی از متن بیرون می‌آیند و همراه خواننده می‌شوند. نویسنده در این کتاب کوشیده است با استفاده از خاطرات سپهبد صیاد شیرازی و روایت خود، مجموعه‌ای جذاب بیافریند.
فهیم درباره شیوه روایت نویسنده کتاب عنوان کرد: محسن مؤمنی شریف قصه‌نویس است. به همین خاطر روایت زندگی صیاد شیرازی را کاملا غیر منتظره و با تعلیق آغاز می‌کند. از آنجاکه یک سرهنگ حکم بازداشت صیادشیرازی را صادر می‌کند و نمی‌داند چند روز بعد او ضامن جانش می‌شود. قصه از پدر صیادشیرازی که نظامی بوده شروع می‌شود تا به کودکی، نوجوانی و جوانی صیاد برسد. حالا او به‌عنوان یک نظامی در آستانه انقلاب، فعالیت‌های انقلابی می‌کند و سرهنگ شعیبی او را به همین جرم به بازداشت می‌فرستد. چند روز بعد که انقلاب به ثمر می‌رسد جوانان انقلابی اصفهان می‌خواهند سرهنگ را اعدام کنند که صیادشیرازی شفاعتش را می‌کند.
وی پیرامون نویسنده کتاب عنوان کرد: مؤمنی نویسنده و منتقد ادبیات داستانی در بیجار متولد شد. تحصیلات حوزوی خود را تا پایان سطح ادامه داد. وی کار خود را با دبیری سابق آموزش و پرورش آغاز کرد و مدتی کارشناس امور تربیتی بود. همچنین به مدت چهار سال مدیر داخلی مجله سوره نوجوانان، عضو موسس، بازرس و عضو اسبق هیات مدیره انجمن قلم ایران نیز بوده است. وی در طول 20 سال خدمت در حوزه هنری در بخش‌های مختلفی از آن چون مدیر کارگاه مفاخر ملی مذهبی حوزه، به مدت شش سال قائم مقام مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و عضو شورای سیاستگذاری آن بوده است.
نظر شما