پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۷
کد خبر: ۱۳۵۷۹۵
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
مراسم بزرگداشت یونس شکرخواه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.حجت‌الله ایوبی در این مراسم گفت: همه عناوین جلوی نام یونس شکرخواه سر تعظیم فرود می‌آورند و وی از تجلیل دور است اما معتقدم نیاز داریم ستاره‌های آسمان ایران را به جوانان معرفی کنیم
آین بزرگداشت استاد یونس شکرخواه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مراسم بزرگداشت یونس شکرخواه روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه در رشته علوم ارتباطات جمعه 19 آبان ماه در بیست و سومین ماه‌نشست «در آستانه» با مشارکت کانون ادبی زمستان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در این مراسم هادی خانیکی عنوان کرد: هفته پیش سالگرد درگذشت قیصر امین‌پور بود. هر سال همه با هم می‌رفتیم و امسال با همسرم به دیدار قیصر رفتیم. امروز صبح نزد دکتر شفیعی کدکنی بودم و گفتم فکر می‌کنم یک نفر به دعوت شما جواب رد داده باشد و آن پدر قیصر امین‌پور بود که قبول نکرد امین‌پور در تهران دفن شود و او در گتوند دفن شد. به وی گفتم امروز دیدم شهر بوی قیصر را گرفته و نام کوچه کنار منزل او را تنفس صبح گذاشتند.

وی ادامه داد: اگر کسی شعر نداند و نفهمد، ارتباطات را نمی‌داند و نمی‌فهمد. زیرا مخاطب او ایرانی و اهل شعر است. شعر در ارتباطات کار آمار و جدول علم را می‌کند. شکرخواه مردی منعطف است. وقتی در روزنامه کیهان بودیم از سوی یک چهره ملی دعوت شدیم که به پدر همسرش خیلی تکریم می‌کرد، شکرخواه گفت اگر قرار باشد ازدواج کنم و این‌گونه شوم، هیچ‌وقت ازدواج نمی‌کنم و یونس شش ماه بعد ازدواج کرد! البته من نامه مکتوب نوشته شکرخواه را داشتم که گم کردم.

در ادامه نیز حجت‌الله ایوبی در سخنانی بیان کرد: همه عناوین جلوی نام یونس شکرخواه سر تعظیم فرود می‌آورند و وی از تجلیل دور است اما معتقدم نیاز داریم ستاره‌های آسمان ایران را به جوانان معرفی کنیم. همه ما از غم حرف می‌زنیم و امیدوارم شادی به ما برگردد. همیشه با خودم می‌گویم چطور است که آدمی تا این حد موفق می‌شود و دشمن و حسود ندارد؟

وی افزود: او هیچ وقت دنبال نام و نان نبود و نیست. شکرخواه افراد و چیزهایی را می‌بیند که دیگران نمی‌بینند. او خودش است.

سید فرید قاسمی نیز در این مراسم گفت: درباره دکتر شکرخواه بسیار گفته و نوشته‌ام اما حق مطلب ادا نشده است، چرا که در وصف او بیانم قاصر است، کی توان گفت آنچه اندر خاطر است؟ او وسیع و عمیق است و در بینش و منش، انسان به تمام معناست.

وی ادامه داد: سکوت‌مندی باوقار و مداراورزی بهبودخواه است. نانوشته‌های او غنی‌تر از انتشاراتش است. در دنیا مرسوم است که استادانی با این مرتبه علمی و دانش تجربی در مرکز تربیت مدرس علوم ارتباطات و رسانه، روزنامه‌نگاری و فرهنگستان‌های مرتبط حفظ می‌شوند ولی در اینجا این‌گونه نیست. در این مملکت باید به فکر بود. نباید گذاشت عرصه از انسان‌های کارآمد و خدوم تهی شود.

عباس یاری نیز در سخنانی بیان کرد: ۵۰ سال در خدمت فریدون صدیقی کار روزنامه‌نگاری کردم اما خودم را همیشه شاگرد استاد شکرخواه می‌دانم و از نگاه و روش و شخصیت وی بسیار آموختم. ۴۱ سال در مجله فیلم و فیلم امروز کار کردم و شاید فکر کنید حوزه کاری من و استاد شکرخواه نزدیک نیست اما وی با خیلی از اهالی سینما، فیلمنامه‌نویسان، ترانه‌سرایان و... نزدیک است. آقای شکرخواه! هر جا که عشق و شعر و حال خوب هست، شما هستید.

در بخش دیگری از این مراسم نیز یونس شکرخواه با اشاره به پیشینه بزرگان حاضر روی سن که برای تقدیر از وی آمده بودند، گفت: ۲۱ ساله بودم که از طریق آقای خانیکی روزنامه‌نگار شدم. مدیون تک‌تک دوستانم هستم. در رشته مطالعات فرهنگی، متیو آرنولد می‌گوید روزنامه‌نگاری ادبیات شتاب‌زده است، شما کندتر بروید کنار شما هستیم. 

در ادامه این مراسم با اهدای تندیس کانون زمستان از دکتر یونس شکرخواه تجلیل و یک اثر نقاشی پرتره نیز از الهام تاج‌داری به استاد شکرخواه اهدا شد.

بهروز بهزادی، فریدون صدیقی، حسام لرنژاد، علیرضا تابش، امیر تقی‌پور، سید فرید قاسمی، سید وحید عقیلی، قاسمعلی فراست، رضا قوی‌فکر، غلامرضا کاظمی دینان، حمیدرضا نمازی، امرالله فرهادی و... ازجمله چهره‌های فرهنگی حاضر در این مراسم بودند.

اجرای موسیقی توسط مهدی یغمایی و محمدرضا چراغعلی و معرفی برگزیدگان ترانه و موسیقی از دیگر بخش‌های بیست و سومین ماه‌نشست «در آستانه» در فرهنگسرای ارسباران بود.

واژه‌نامه پژوهش‌های ارتباطی و رسانه‌ای، تکنولوژی‌های ارتباطی و جامعه اطلاعاتی، مبانی خبرنویسی، خبرنویسی مدرن، خبر، واژه‌نامه ارتباطات، خبرنویسی مدرن، روزنامه‌نگاری سایبر، جامعه اطلاعاتی و آزادی بیان، سبک‌های خبرنویسی، انفجار بزرگ خاموش و... تعدادی از تالیفات یونس شکرخواه در زمینه علوم ارتباطات است.
نظر شما