شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۴
کد خبر: ۱۳۶۳۲۷
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
آیین رونمایی از چهارمین دوره مجموعه آموزشی «باهم یادبگیریم» با موضوع هوش مصنوعی 13 آذرماه در خبرگزاری آنا برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آیین رونمایی از چهارمین دوره مجموعه آموزشی «باهم یاد بگیریم» در راستای ارتقا و افزایش آگاهی جامعه درباره هوش مصنوعی با حضور مهدی شکیبایی رئیس فرهنگسرای رسانه و سید مهدی حسین‌زاده دبیرکل بنیاد قرآن، محمدعلی مقدسیان مدیرعامل خبرگزاری علم و فناوری آنا و جمعی از علاقه‌مندان به این حوزه در محل خبرگزاری آنا برگزار شد.
پاسخ به سوالات مردم در زمینه هوش مصنوعی
شکیبایی در آیین رونمایی از این محصول با اشاره به درگیر شدن همه اقشار مردم با هوش مصنوعی گفت: امروز هوش مصنوعی دنیا را تحت تاثیر خودش قرار داده است. به همین دلیل، در یک مجموعه ۱۴ قسمتی تلاش کردیم این موضوع را بشکافیم و راه‌های استفاده، قوانین، مقررات و آخرین به‌روزرسانی‌های این حوزه را به زبانی ساده در قالب بسته‌های ۳ تا ۴ دقیقه‌ای در اختیار شهروندان قرار دهیم.
رئیس فرهنگسرای رسانه گفت: رویکرد ما در فرهنگسرای رسانه ارتقای آموزش شهروندی است. مأموریت فرهنگسرای رسانه به عنوان یکی از ارکان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آگاهی بخشی رسانه‌ای مردم در زمینه هوش مصنوعی و نشان دادن مزایا و چالش‌های مواجهه با آن است. با توجه به اینکه در دو الی سه سال اخیر بخش عمده‌ای از ذهن و فکر مردم را فضای مجازی درگیر کرده است؛ بنابراین تولیداتمان را به سمت این فضا معطوف کردیم.

رونمایی از چهارمین دوره مجموعه آموزشی« با هم یادبگیریم»
وی درباره محتوای موجود در این بسته‌های آموزشی گفت: در تولید این محتوای آموزشی از کلیپ، انیمیشن و نظرات اساتید استفاده کردیم تا اطلاعات مربوط به شناخت هوش مصنوعی را با زبان ساده و روان در اختیار مردم قرار دهیم.
شکیبایی افزود: ما در فرهنگسرای رسانه تلاش کردیم اطلاعات درست و دقیق مربوط به هوش مصنوعی را از طریق خبرگزاری تخصصی آنا در حوزه علم و فناوری در اختیار مردم قرار دهیم. این مجموعه های آموزشی قرار است با توجه به نیاز سنجی و گرفتن نظرات مخاطب ادامه دار باشد.
ورود هوش مصنوعی به تفکر انسانی
رئیس فرهنگسرای رسانه ادامه داد: هوش مصنوعی از سال‌ها پیش در زندگی انسان رخنه کرده است، اما چیزی که حساسیت برانگیز شده ورود آن به عرصه تفکر انسان است. این موضوع باعث نگرانی انسان‌ها شده است؛ چرا که تا چند سال آینده هوش مصنوعی جای بسیاری از مشاغل را خواهد گرفت از این رو باید هرچه زودتر در این عرصه وارد شویم تا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

شکیبایی با اشاره به دوره‌ های قبلی مجموعه «باهم یاد بگیریم» گفت: ارتقای سواد مردم در مورد فیک نیوزها یکی از ماموریت‌های مهم ما در سال گذشته بود. با توجه به این امر تلاش کردیم با دید خودمان موضوعات را تبیین کنیم، پس به سمت موضوع تشخیص فیک نیوزها در اغتشاشات رفتیم و محتوایی با موضوعی خاص و مخاطب محور را در فضای مجازی عرضه کردیم.

وی گفت: ما در این مجموعه تلاش کردیم که شهروندان را نسبت به موضوع هوش مصنوعی حساس کنیم و چگونگی مواجهه با چالش‌های آن را بیان کنیم؛ چرا که هوش مصنوعی به تمام مشاغل و رشته‌ها نفوذ کرده از این رو مسئولین‌ما باید در زمینه حکمرانی و قانون‌گذاری حساس‌تر شوند و به این سمت حرکت کنند. ما هم در قسمت‌های بعد با توجه به فیدبک‌ها و نظرات به تولید محتوا در این زمینه می‌پردازیم.

سال آینده نسل جدیدی از هوش مصنوعی ارائه می‌شود


در ادامه نوید کمالی کارشناس هوش مصنوعی گفت: سال آینده نسل جدیدی از هوش مصنوعی ارائه خواهد شد؛ بنابراین باید در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهیم تا بتوانیم همگام با دیگر کشور‌های جهان پیش برویم و حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی ادامه داد: نسل زد نسلی آشنا با فناوری و تکنولوژی است و دیگر علاقه‌ای به تحصیلات دانشگاهی ندارد؛ بنابراین باید دانشگاه‌ها و دروس آن به سمت هوشمندی پیش برود. در حال حاضر هوش مصنوعی به عنوان ابزاری خلاق مستقل از بشر تصمیم می‌گیرد، پس باید مخاطب یاد بگیرد که چگونه آن را مدیریت کند.

کمالی افزود: مثلا تا چند سال آینده هوش مصنوعی می‌تواند جای بسیاری از مشاغل را می‌گیرد و حتی این فناوری جدید در حوزه خبرنگاری به شکل ۲۴ ساعته بدون هیچ نیازی به آب و خوراک خبر منتشر کند پس باید از الان ۵ سال آینده را ببینیم تا بتوانیم همراه با این فناوری رشد کنیم.
رونمایی از چهارمین دوره مجموعه آموزشی« با هم یادبگیریم»

اهمیت مدیریت داده‌ها در حکمرانی هوش مصنوعی

در ادامه، سید مهدی حسین‌زاده دبیرکل بنیاد قران درباره حکمرانی هوش مصنوعی در آیات و روایات گفت: هوش مصنوعی هیچ گاه نمی‌تواند جای انسان را بگیرد، زیرا با استفاده از داده‌های انسان شکل گرفته است. پس نباید از هوش مصنوعی ترسید، اما باید سعی کنیم در محتوا دادن به سیستم‌ها قوی عمل کنیم و اطلاعاتی را نه با محدودیت بلکه با مصونیت در اختیار آن قرار دهیم.

وی در ادامه افزود: نباید از هوش مصنوعی ترسید و وحشت کرد، بلکه باید با مدیریت داده‌ها از آن استفاده بهینه کرد که بخشی از آن بر عهده حکمرانی و بخشی به ایفای نقش پررنگ نهاد‌های ذی‌ربط برمی‌گردد. هوش مصنوعی باید یاور انسان در زمینه رشد و ترقی انسان باشد و ما را به حقایق برساند.
یکی از نگرانی‌های موجود در زمینه هوش مصنوعی کاهش آگاهی است

در ادامه، محمدعلی مقدسیان مدیرعامل خبرگزاری آنا در بخشی از این نشست اظهار کرد: وظیفه ما به عنوان رسانه روشنگری و بیان چالش ها این حوزه است. امروز یکی از نگرانی‌های موجود در زمینه هوش مصنوعی کاهش آگاهی و دانش جامعه است. در گذشته زمانی که برای یک موضوع سخنرانی انجام می‌شد فرد ارائه دهنده ساعت‌ها درباره مطلب تحقیق و مطالعه می‌کرد اما در حال حاضر تنها با یک جستجو ساده می‌توانیم به اطلاعات زیادی دست پیدا کنیم که باعث کاهش عمق آگاهی افراد می‌شود.
برای دیدن عکس های بیشتر اینجا را کلیک کنید.
نظر شما