پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۴۳۲
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
مهدی حقانی سرپرست گروه موسیقی باسیدون می‌گوید: خوشبختانه در جشنواره «صد دانه یاقوت» شروه‌خوانی در کنار سنج و دمام قرار گرفت و اتفاق خوبی رقم خورد.
در جشنواره «صد دانه یاقوت» شروه‌خوانی در کنار سنج و دمام اجرا شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،  مهدی حقانی سرپرست گروه موسیقی باسیدون در پاسخ این سوال که آیا موسیقی اقوام مختلف برای همه مخاطبین می‌تواند جذاب باشد بیان کرد: بله قطعا موسیقی اقوام برای همه مخاطبین جذاب است. تجربه اجراهای مختلف نشان داده اجرای این نوع موسیقی با استقبال بالایی از طرف مخاطبین مواجه شده و بسیاری از مخاطبان به این نوع موسیقی علاقه پیدا کرده‌اند.
وی با بیان اینکه گروه موسیقی باسیدون اجراهای بسیاری در داخل و خارج از کشور داشته و خوشبختانه استقبال مردم بی‌نظیر بوده است عنوان کرد: گروه موسیقی بوسیدون قطعات و آواهای بوشهری را اجرا می‌کنند. 
اجرای موسیقی در کنار جشنواره انار «صد دانه یاقوت» باعث گرمی هرچه بیشتر جشنواره خواهد شد و خانواده‌ها در فضایی مناسب شاهد اجراهای فرهنگی و هنری هستند که همین امر باعث استقبال هرچه بیشتر خواهد شد.
این نوازنده و سرپرست گروه با تاکید بر اهمیت موسیقی اقوام گفت: متاسفانه همه بخش‌های موسیقی اقوام به صورت کامل دیده و شنیده نشده است. به طور مثال شروه‌خوانی در تهران اجرایی نداشته و سنج و دمام به صورت تکی مورد استفاده قرار گرفته است. 
خوشبختانه در جشنواره «صد دانه یاقوت» شروه‌خوانی در کنار سنج و دمام قرار گرفت و اتفاق خوبی رقم خورد. موسیقی اقوام چه در عزا و چه شادی لایه‌های زیاد و شناخته‌نشده‌ای دارد.
 متاسفانه این موسیقی‌ها گلچین شده و ناقص به گوش مخاطبان رسیده است. اگر به موسیقی اقوام بیشتر پرداخته شود، جذابیت‌های بیشتری برای مخاطبان خواهد داشت.
وی پیرامون شروه و شروه‌خوانی توضیح داد: شروه به صورت منفرد و تک نفری با نوایی سوزناک اجرا می‌شود که البته باید آن را با مرثیه‌خوانی متفاوت دانست. زیرا این آوای جنوبی در قالب دو بیتی‌هایی است که بیشتر عاشقانه‌اند و بوی وصل و فراق و وصف معشوق می‌دهند و چه بسا محتوای این دو بیتی‌ها بسیار از غم دور است اما شکل و شیوه قرائت و خواندن آن‌ها به صورت شروه، خواه ناخواه با ریتمی غم پالوده و اندوه سرشته همراه می‌شود.
مهدی حقانی درباره تلفیق موسیقی اقوام و پاپ اظهار کرد: پیش از این تجربه تلفیق موسیقی اقوام و پاپ را داشته‌ایم و گاهی اینگونه تلفیق‌ها جذابیت زیادی دارد. به هر حال هر موسیقی‌ای ساختار خودش را دارد و باید به طور جداگانه مورد استفاده قرار گیرد‌. ناگفته نماند که تلفیق موسیقی‌های گوناگون نیازمند دانش و توانایی بالایی است.

نظر شما