پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۴۳
کد خبر: ۱۳۶۷۸۱
|
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
مهری رادسر گفت: بیشتر افراد در تربیت کودک، روی نقاط ضعف او کار می‌کنند. این دیدگاه باعث می‌شود که شمار تنبیهات از تشویق‌ها بیشتر شود. این موضوع روی افزایش اعتماد به نفس کودکان اثر منفی می‌گذارد.
تنبیهات زیاد روی افزایش اعتماد به نفس کودکان اثر منفی می‌گذارد / با کودکان خود وقت بگذرانید
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ مهری رادسر کارشناس ارشد روانشناسی در نشستی درباره «راه‌های افزایش اعتماد به‌نفس در کودکان» گفت: افزایش اعتماد به نفس کودکان مهم است. این را همه می‌دانیم اما شاید گاهی یادمان برود که چطور به بیشتر کردن اعتماد کودکان به خودشان کمک کنیم یا در حفظ آن نقش داشته باشیم. شکی نیست که برای پیشرفت تحصیلی، خلق روابط اجتماعی موثر و رسیدن به رضایت و آرامش در زندگی، اعتماد به نفس اهمیت زیادی دارد.
وی با بیان اینکه اعتماد به نفس به معنای تکیه‌کردن بر توانایی‌های خود برای پیش‌بردن اهداف و رسیدن به خواسته‌ها است اظهار کرد: کودکانی که دارای اعتماد به نفس هستند، توانایی‌های خود را می‌شناسند و جدی می‌گیرند. آنها برای نقاط مثبت وجود خود ارزش قائل‌اند و با افتخار به نتیجه دستاوردهایشان نگاه می‌کنند. کودکی که اعتماد به نفس کافی دارد، در راه رسیدن به بهترین‌ها تلاش می‌کند و نسبت به خود اطمینان کافی دارد. ذهنیت رشد در چنین افرادی قوی‌تر شکل می‌گیرد. کسی که اعتماد به نفس کافی دارد، می‌تواند با چالش‌های جدید روبه‌رو شود و با اشتباهات خود کنار بیاید.
این کارشناس روانشناسی تصریح کرد: افزایش اعتماد به نفس در کودکان باعث می‌شود آنها احساس احترام کنند، انعطاف‌پذیر شوند و حتی زمانی که اشتباه می‌کنند، امکان جبران داشته باشند. بر فعالیت‌ها و رویدادهای زندگی خود احساس کنترل داشته باشند. مستقل عمل کنند و مسئولیت کارهایشان را به عهده بگیرند. در ایجاد روابط راحت و مطمئن باشند و همچنین شجاعت تصمیم‌گیری داشته باشند.
رادسر درباره راه‌های افزایش اعتماد به نفس در کودکان توضیح داد: برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان در اولین قدم باید با آنها وقت بگذرانید. با صرف وقت و زمان برای کودک به او نشان می‌دهید که برایتان مهم است. انجام فعالیت‌های مشترک مفرح می‌تواند پیوندتان با کودک را قوی‌تر کند و روی افزایش اعتماد به نفس او اثرگذاری مثبت داشته باشد.
وی ادامه داد: همچنین باید به حرف‌هایشان توجه کنید. به کودک توجه کنید و حرف‌هایش را بشنوید. درباره دوستانش، معلم‌ها و تجربه‌هایی با او صحبت کنید که در مدرسه دارد. با این کار، نشان می‌دهید که به او توجه دارید و فردی مهم است. ضمن اینکه در خلال این گفت‌وگوها به او توصیه‌های آموزنده هم خواهید داشت.
این کارشناس روانشناسی با بیان اینکه تمجید از کودکان اثر بالایی در افزایش اعتماد به‌نفس آنها می‌گذارد عنوان کرد: بیشتر افراد در تربیت کودک، روی نقاط ضعف او کار می‌کنند. این دیدگاه باعث می‌شود که شمار تنبیهات از تشویق‌ها بیشتر شود. این موضوع روی افزایش اعتماد به نفس کودکان اثر منفی می‌گذارد. اگر کودک را به‌خاطر کارهای خوب و ویژگی‌های مثبتش تشویق نکنید، همیشه احساس ناکافی‌بودن پیدا می‌کند و اعتماد لازم برای رسیدن به موفقیت را به خود نخواهد داشت.
وی با اشاره به افزایش اعتماد به نفس در کودکان با قصه گفت: با روایت قصه‌هایی که شجاعت و تکیه بر توانایی‌های فردی را توصیه می‌کنند به کودکان شیوه زندگی‌کردن را آموزش می‌دهید. هرگز از اهمیت قصه‌های آموزنده در این مسیر غافل نشوید و بدانید که می‌توانند نقش مهمی در افزایش اعتماد به نفس کودکان داشته باشند.
مهری رادسر تاکید کرد: تعادل، کلید شادی و رضایت و البته رسیدن به موفقیت در زندگی است. درباره افزایش اعتماد به نفس کودکان هم این موضوع اهمیت دارد. اگر سطح این موضوع بیش از حد باشد، عواقب ناخوشایندی را خواهید دید. برای مثال، بروز رفتارهای خودشیفته‌وار یا تمایل به تحقیرکردن دیگران از جمله عوارض اعتماد به نفس زیاد و افراطی در کودکان است. کودکانی که اعتماد به نفسی بسیار بالاتر از حد متعادل دارند به مصرف مواد مخدر و الکل هم روی می‌آورند.

نظر شما