جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۵۵
کد خبر: ۱۳۸۳۸۷
|
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
در دوازهمین نشست بچه‌های رستا عنوان شد:
دوازدهمین نشست گفتگو محور «بچه‌های رستا» با حضور نسترن جباری (کارشناس تربیتی ) روز سه‌شنبه ۸ اسفند ماه در مدرسه راه دانش برگزار شد.

برای ظهور منجی در جامعه  نیاز به فرهنگ جمع گرایی داریمبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ این نشست بــا محوریـت فردگرایی یا جمع گرایی در فرهنگ ایرانی از طریق گفتگو، نقد و اظهار نظر دانش آموزان به طرح سوالات مختلفی همچون استقلال چیست ؟ چه کسی فکر می کند که فرد مستقلی می باشد؟ نقش فرد گرایی و جمع گرایی در ترویج ارزش های اخلاقی جامعه کدام است؟ دانش آموزان را به شرکت در بحث و گفتگوی چالشی دعوت کرد.

نسترن جباری در ادامه گفت: هیچ بشری مستقل کامل نیست و همه ما درجاتی از وابستگی را داریم، جامعه ایرانی و فرهنگ ایرانی به جمع گرایی بسیار اعتقاد دارد چراکه در فرهنگ ما از گذشته تاکنون بسیاری از تصمیم ها در جمع گرفته می شود ولی در فردگرایی فقط منفعت فرد در نظر گرفته می شود و ارزش های فردی بر سایر ارزش ها تقدم دارد.

جباری در ادامه گفت: جمع گرایی در جامعه ایرانی از سال ها و قرن ها پیش شروع شده ولی در جوامع غربی به جمع گرایی اهمیت چندانی داده نمی شود، شخص فردگرا آسیب پذیر تر است و این را بدانیم که فردگرایی ارزش هایمان را از بین می برد، همه ما در زندگی به یکدیگر نیاز داریم ما به خانواده بیشتر از هرکسی نیاز داریم زیرا وقتی به مشکلی برمی خوریم ابتدا باید با خانواده در میان بگذاریم .

کارشناس برنامه در ادامه به طرح پرسش دیگری از دانش آموزان پرداخت که از دیدگاه آنها ارزش ها شامل چه مواردی است؟ و با پرسش‌هایی چون احترام به دیگران، جایگاهی که هر فرد برای خودش قائل است، صداقت و درستکاری، رعایت قوانین حاکم بر جامعه پاسخ گرفت.

نسترن جباری اضافه کرد: ارزش ذاتا هویتش خیر است و ابدا تبدیل به شر نمی‌شود، به عنوان نمونه صداقت، مسئولیت پذیری، تعهد، احترام تمام این‌ها هیچ وقت به شر تبدیل نمی شوند چون ارزش هستند، هیچ شخصی ضد ارزش را دوست ندارد مثل دروغ گویی ، خیانت ، بی احترامی ، چیزی که به جامعه قدرت می دهد ارزش ها هستند. برای اینکه بتوانیم هویت فردی مان را به هویت جمعی تبدیل کنیم باید برخلاف ارزش ها حرکت نکنیم. هرچیزی نمی تواند ارزش باشد زیرا ارزش های جامعه در مسیر آینده تاثیر دارد. ضد ارزش ها ما را ضعیف می‌کند.

کارشناس برنامه درباره سوال یکی از دانش آموزان تخریب کردن دیگران و برتر جلوه دادن خودمان نشانه چه چیزی می تواند باشد؟ 

که در ادامه کارشناس برنامه به این سوال اینگونه پاسخ داد شخصی که اعتماد به نفس نداشته باشد و دچار خودکم بینی باشد به تخریب دیگران می پردازد اگر می خواهید جامعه بهتری بسازید باید جمع گرا باشید و برای ارزش های جمع احترام قائل باشید و ضد ارزش رفتار نکنیم. چراکه اگر هرکسی به اندازه خودش در جمع به ارزش ها پایبند باشد می تواند ارزش های یک جامعه را منتقل کند و باورهای درستمان را تقویت کند.

در پایان نسترن جباری (کارشناس تربیتی) گفت: بچه ها این را بدانید که برای ظهور منجی در جامعه نیاز به فرهنگ جمع گرایی داریم. ما باید برای ظهور منجی ارزش های اخلاقی را تقویت کنیم و جامعه بهتری را برای آیندگان بسازیم.

نظر شما