شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۸
کد خبر: ۱۳۸۶۶۷
|
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
در نخستین آیین «یادگار هنر» از بیش از نیم‌قرن فعالیت هنری محمد ابهری، بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر با حضور اهالی سینما همچون غلامرضا موسوی، محمود دینی، محسن شایانفر، بهمن گودرزی، اصغر نعیمی، مهدی میامی، رسول توکلی، حسین سحرخیز، بهزاد رحیم‌خانی، کامران ملکی، داریوش سلیمی و شهربانو موسوی در فرهنگسرای اندیشه تجلیل و تقدیر شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، محسن شایانفر تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، با اشاره به اینکه چهره‌هایی چون محمد ابهری که دیگر کنار نشسته‌اند  و کمتر دیده  می‌شوند گفت: این وظیفه خانه سینما است؛ اما ما در یک گروهی به نام «سینما گفتگو» اهالی سینما را دور هم جمع کرده‌ایم و با بضاعت خود، از تلاش‌های یکدیگر قدردانی می‌کنیم.

وی  ابهری را بازیگری با اخلاق  بر شمرد و گفت: این کوچک‌ترین کاری است که می‌توان به پاس تلاش‌های او در ۵۰ سال گذشته انجام داد و امیدوارم این مراسم‌ها با حمایت نهادهای فرهنگی و هنری، ادامه یابد. 

در ادامه داود موثقی نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به  دوستی ۳۵ ساله با  محمد ابهری  افزود: ایشان  دو ویژگی دارد. یکی  از بُعد اخلاقی و شخصی  و دیگری بُعد حرفه‌ای. من  اولین بار در فیلم «جمیل» با ایشان آشنا شدم و لذت بردم از همکاری و همنشینی‌اش  و این همکاری در ۶ فیلم ادامه یافت. چیزی که برای من آموزنده بود، دقت و غوطه‌ ورشدنش در نقش بود؛ اینقدر نقش را ورز می‌داد و کدهایی پیدا می‌کرد  و توسعه می‌داد  تا  از یک شخصیت معمولی، نقش به یاد ماندنی می‌ساخت.

وی یادآور شد: همیشه دقت کرده‌ام در فیلم‌هایی که بازی کرده، از نقشی که در فیلمنامه بود، چقدر جلوتر و پرداخته‌تر عمل کرده است و این نبوده جز اینکه  در جهت درست، نقش را  پرورده  و تربیت کرده است. جای تأسف دارد که اگر چنین شخصیت‌هایی هر جای دنیا بودند، مقامشان الان این نبود! اما چیزی که در شخصیت  اخلاقی او متبلور است، حاکی‌است که  درون او شوقی کودکانه و صمیمیتی پاک در جریان است. او رفیقی خالص و انسانی وارسته است.

 موثقی در ادامه ضمن تأکید بر لزوم ارتباط اهالی سینما با یکدیگر افزود: ما وقتی هنرمندی فوت می‌کند به ناچار همدیگر را می‌بینیم. برگزاری این چنین نکوداشت‌هایی، اقدام مؤثری است. در  این دورهمی‌ها، بحث نظری و سازنده صورت می‌گیرد و حتی پروژه‌های کاری سازماندهی  و فضای کاری برای یکدیگر فراهم می‌شود.

سجاد اکبری رییس فرهنگسرای اندیشه هم در ادامه با تقدیر از محمد ابهری گفت: این وظیفه‌ی ماست که از تلاش‌های چنین هنرمندانی تقدیر کنیم. جای دارد که در زمان حیات هنرمندان، از فعالیت‌های هنری اساتید هنر، تجلیل به عمل آید. نقش‌های آقای ابهری در سینما و تلویزیون، در ذهن و یاد مردم به یادگار مانده است.

محمد ابهری هم در پایان، از زحمات برپاکنندگان این مراسم تجلیل کرد و ضمن اشاره به خاطراتی از سریال بوعلی سینا و شرایط سخت کاری و علاقه‌ مفرطش به ایفای نقش در آن سریال گفت: اینکه الان شما بخشی از اهالی سینما حضور دارید برای من غنیمت است و  از یکایک شما تشکر می‌کنم.
نظر شما