پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۳۹۰۷
|
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۸
رئيس انجمن ژنتيك ايران معتقد است ازدواجهاي خويشاوندي در ايران منجر به افزايش بيماريهاي كمياب و نادر ژنتيكي شده است كه اين بيماريهاي نادر در بسياري از مناطق دنيا شيوع ندارند.

به گزارش شهر، دكتر محمدتقي اكبري گفت: در بيماريهاي غيرشايع ژنتيكي، نقش ازدواجهاي فاميلي بسيار مهم است، اما در مورد بيماريهاي شايع از جمله تالاسمي، ممكن است والدين هيچ نسبت فاميلي نداشته باشند، اما فرزند آنها به بيماري ژنتيكي مبتلا شود.

وي با بيان اينكه تالاسمي يكي از بيماريهاي شايع ژنتيكي در ايران است، گفت: تالاسمي داراي يك كمربند است كه اين كمربند از شمال و شرق آفريقا تا آسياي جنوب شرقي را در بر ميگيرد و اين كمربند با كمربند مالاريا مطابقت دارد.

عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس افزود: دراين كمربند، افراد ناقل تالاسمي (افرادي كه ژن معيوب تالاسمي را دارند اما بيمار نيستند) از اين مزيت برخوردارند كه نسبت به انگل مالاريا مقاوم هستند.

رئيس انجمن ژنتيك ايران با اشاره به اينكه حدود 20 هزار نفر در كشور به تالاسمي ماژور مبتلا هستند، گفت: بر اساس بررسيهاي صورت گرفته تخمين زده ميشود كه بين 4 تا 5 درصد جمعيت ايران ناقل تالاسمي هستند. به عبارتي ديگر از هر 20 نفر در ايران، يك نفر ناقل تالاسمي است.

بيماري خوني تالاسمي به دو نوع مينور (خفيف) و ماژور (شديد) تقسيم ميشود. اگرچه مبتلايان به تالاسمي مينور با كمخوني خطرناكي روبرو نيستيد اما درصورت ازدواج چنين افرادي با يكديگر به احتمال قوي فرزند آنان مبتلا به بيماري تالاسمي ماژور (شديد) ميشود.


ضرورت مشاوره قبل از ازدواج

اين متخصص بيماريهاي ژنتيك انساني از انگلستان افزود: با توجه به اينكه به راحتي نميتوان تغيير در فرهنگ ازدواجهاي فاميلي ايجاد كرد و كاري زمان بر محسوب ميشود، مهمترين و موثرترين راه براي كاهش بيماريهاي ژنتيك در كشور، انجام مشاورههاي ژنتيك قبل از ازدواج است. وي با بيان اينكه مشاورههاي ژنتيكي در مقاطع مختلفي و عمدتا قبل از ازدواج و قبل از بارداري بايد انجام شود، گفت: طي اين مشاورهها، شجره خانوادگي و خاندان زوجها و بيماريهاي رايج در آنها مشخص و بررسي ميشود.

عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس ادامه داد: طي اين بررسيها چنانچه خطر و احتمال ابتلاي فرزند به بيمارهاي ژنتيكي وجود داشته باشد، ژنهاي بيماريزا به طور دقيق بررسي ميشود و در صورت بارداري تشخيص قبل از تولد براي آنها داده ميشود.

رئيس انجمن ژنتيك ايران تصريح كرد: مهمترين توصيه ما براي كاهش بيماريهاي ژنتيكي در كشور، تاكيد بر انجام مشاورههاي ژنتيكي قبل از ازدواج است. با انجام اين كار زوج تحت نظر متخصص ژنتيك قرار ميگيرد و در هر مرحلهاي اقدامات لازم براي آنها انجام ميشود.

به گفته اين متخصص ژنتيك، بيماريهاي ژنتيكي در هر كشور و هر منطقهاي متفاوت و تحت تاثير پيشينههاي تاريخي و سير تكاملي آن جمعيت قرار دارد. در كشورهاي اروپايي حدود چند صد سال است كه ازدواجهاي فاميلي صورت نميگيرد و به همين علت بيماريهاي ژنتيكي نادر، شيوع زيادي ندارد.

رئيس يازدهمين كنگره ژنتيك ايران با اشاره به برگزاري اين كنگره از اول تا سوم خردادماه گفت: هدف از برگزاري اين كنگره، اشاعه دانش ژنتيك در كشور و تلاش براي ارتقاي اين دانش با اجراي سياستهاي حمايت از متخصصان ژنتيك و جلب سياستمداران براي توسعه اين علم است.

به گفته وي، در اين كنگره 30 موضوع در خصوص ژنتيك از جمله سلولهاي بنيادي، بيماريهاي ژنتيك، بيولوژي سيستمي، اخلاق در ژنتيك، ژنتيك مولكولي، ژن درماني، روشهاي پيشرفته ژنتيك، ژنتيك جمعيت، كشت بافت، مديريت توسعه ژنتيك ايران و مشاوره ژنتيك مورد بحث و بررسي قرار ميگيرد.

همايش علمي انجمن ژنتيك ايران هر دو سال يك بار برگزار ميشود كه يازدهمين همايش آن اول خرداد همزمان با روز ايمني زيستي به مدت سه روز در مركز همايشهاي بينالمللي دانشگاه شهيد بهشتي برگزار مي‌شود.


نظر شما