جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۳۹۱۵۱
|
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
آیین بزرگداشت زنده‌یاد مصطفی کمال پورتراب (پژوهشگر، مولف و تئوریسین موسیقی) به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با حضور پرشمار استادان، پژوهشگران، مدیران فرهنگی و هنری و علاقه مندان به موسیقی در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) برگزار شد.
در آیین بزرگداشت استاد «مصطفی کمال پورتراب» مطرح شد:
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در ابتدای این آیین پس اجرای زنده قطعاتی از آثار موسیقایی کمال پورتراب از سوی دو نفر از نوازندگان جوان کشور، محمود شالویی (رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی) به ایراد سخن پرداخت و گفت: هنوز هم شخصیت و سلوک استاد پورتراب برای عموم مردم و دانشجویان موسیقی کشور ناشناخته است،؛حال آنکه این استاد فقید حائز ویژگی‌هایی منحصر به فرد بود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آثار موسیقایی مرحوم پورتراب همواره در هنرستان‌های موسیقی مورد توجه و مرجع هنری آنهاست. همچنین در واحدهای علمی و کاربردی و دانشگاه‌های ایران از گذشته تاکنون آثار این استاد گرانقدر از جمله کتاب وزین «تئوری موسیقی» محل رجوع استادان و دانشجویان موسیقی بوده و هست.

شالویی در پایان گفت: شوربختانه استاد پورتراب در میان ما نیست اما نام و یاد او همچنان زنده است و ما نیز در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تلاش می‌کنیم، بار دیگر اندیشه و آثار هنری ایشان را بازخوانی کرده و میراث گرانقدر فرهنگی و هنری وی را به نسل جوان و جدید کشور منتقل نماییم.

«پورتراب» با کسی تعارف نداشت

در ادامه این آیین، شاهین فرهت (استاد موسیقی و آهنگساز نامدار کشور) به ایراد سخن پرداخت.

او گفت: مرحوم پورتراب هم آهنگساز بود و هم نوازنده و استاد دانشگاه. او موسیقیدانی سرزنده و کوشا بود که اکثر نوازندگان و موسیقیدانان از مجلس درس او بهره‌مند شده بودند.

او اضافه کرد: پورتراب صریح‌الهجه بود و بمانند «پیرِ دیر» همگان را راهبری می‌کرد. او با هیچ کس تعارف نداشت و همواره در عرصه فرهنگ و هنر دیدگاه‌ها و نظرات خود را با صراحت بیان می‌کرد.

فرهت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در عرصه موسیقی باید وقت گذاشت و تلاش و کوشش کرد. هیچ‌کس در جهان موسیقی بدون جد و جهد به جایی نمی‌رسد. «پورتراب» نیز تلاش فراوان می‌کرد و پشتکار چشمگیری داشت تا به مقام استادی رسید و به بهترین شکل ممکن دانش موسیقایی خود را به شاگردانش منتقل کرد.

«پورتراب» عاشق موسیقی بود

سومین سخنران این نشست داوود گنجه‌ای (عضو شورای عالی خانه موسیقی ایران) بود و اظهار کرد: اگر کسی عاشق باشد، می‌تواند در مسیر زندگی خود به تکامل برسد. پورتراب نیز عاشق موسیقی بود و از رهگذر این سلوک به جایگاهی رفیع در سپهر موسیقایی ایران دست یافت و خوشبختانه شاگردان فراوانی را هم رشد و پرورش داد.

او تأکید کرد: مرحوم استادپورتراب، مردی دانشمند، بخشنده و با اخلاق بود که به معنای واقعی کلمه متخلق به اخلاق کریمه شده بود.

«پورتراب» متعهد و مسئولیت‌پذیر بود

در بخش دیگری از این رویداد، سیدمحمد میرزمانی (آهنگساز و استاد موسیقی) با ذکر خاطراتی از استاد پوتراب گفت: پورتراب به غایت متعهد و مسئولیت پذیر بود. از این رو اگر مسئله‌ای در ذهنش شکل می‌گرفت، تا راه حلی برای آن پیدا نمی‌کرد از پای نمی نشست.

او تصریح کرد: پورتراب به معنی واقعی کلمه، عاشق موسیقی بود و در بسط و گسترش هنر موسیقی در ایران، نقشی مهم و تأثیرگذار داشت.

«پورتراب» شخصیتی خستگی ناپذیر داشت

در پایان این مراسم، حمیدرضا نوربخش (مدیر عامل خانه موسیقی ایران) طی سخنان کوتاهی گفت: استاد پورتراب در بسیاری از جنبه‌ها کم‌نظیر بود و اما متاسفانه در ایام بعداز انقلاب اسلامی کمتر نزد نسل‌های جوان و جدید شناخته شد.

اوافزود: پس از انقلاب، استاد با حضور در خانه موسیقی ایران و برخی شوراهای تخصصی، جانی دوباره گرفت و مجدانه و با  مسئولیت‌پذیری فراوان به عرصه موسیقایی کشور خدمات شایان تقدیری ارائه کرد.

مدیر عامل خانه موسیقی ایران تأکید کرد: پورتراب شخصیتی خستگی ناپذیر داشت و هیچ‌وقت دست از تلاش و کوشش هنری و فرهنگی نکشید و در تمام طول عمر پربرکت خویش از سرامدان عرصه علم، فرهنگ و هنر ایران بود.

نوربخش پس از پایان سخنرانی خود به یاد استاد پورتراب، آوازخوانی کرد.

در نهایت این آیین بزرگداشت پس از رونمایی از کتاب زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی زنده‌یاد مصطفی کمال پورتراب، لوح تقدیر و سپاس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حضور رئیس انجمن و استادان حاضر در نشست به حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی ایران و نماینده خانواده استاد پورتراب اهدا شد.
منبع: ایسنا
نظر شما