شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۷
کد خبر: ۱۳۹۲۵۱
|
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۴
پتوی نجات انجمن صنفی طراحان گرافیک پهن شد
در نشست خبری رویداد هفته گرافیک ایران که عصر امروز برگزار شد، ضمن شرح برنامه این نهاد صنفی در هفته پیش‌رو، به نکاتی درباره‌ی رویکرد تازه این انجمن اشاره شد.
بزرگداشت کامران کاتوزیان در هفته گرافیک ایرانبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، عصر دوشنبه ـ سوم اردیبهشت ماه ـ نشست خبری هفته گرافیک سال ١۴٠٣ در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این نشست در راستای «رویداد هفته گرافیک ایران» در سالن استاد امیرخانی، با حضور بهرام کلهرنیا رییس هیات مدیریت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، محمدرضا خاکساری دبیر رویداد هفته گرافیک ایران و نواب قزلباش خزانه دار انجمن برگزار شد.

این رویداد سالانه همزمان با یکی از مهمترین مناسبت‌های حوزه دیزاین در جهان، در تاریخ ٢٧ آوریل برگزار خواهد شد.

در ابتدای این نشست بهرام کلهرنیا نکاتی را ذکر و پیش از ورود به اصل ماجرا که هفته گرافیک ایران بود، چکیده‌ای کلیدی و معناساز درخصوص انجمن بیان کرد.

او ضمن اشاره به چالش‌هایی که انجمن صنفی طراحان گرافیک پشت سر گذاشته است گفت: تلاش زیادی صورت گرفت تا بتوانیم انجمن را به شکلی که باید، احیا کرده و پابرجا بمانیم؛ گرفتاری بسیاری داشتیم که بعضی از این گرفتاری‌ها از دل رخدادهای حاشیه‌دار و نادرست برآمده بود. به همین سبب احیای مجدد انجمن کار بسیار دشواری بود.

او ضمن تشکر از اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، بابت حفاظت از این نهاد صنفی گفت: اگر چه بخش جدی حرف من همچنان خاموش و پنهان است اما مایل بودم که به طریقی به زبان جاری شود. امروز انجمن بار دیگر سرپا شده است و اقدامات صنفی و برنامه‌های پیش‌رو به همت اعضا صورت می‌گیرد.

کلهرنیا ادامه داد: با وجود سرپا شدن انجمن، دوستانی داریم که همچنان خرده گیر هستند و خرده سنگ‌هایی را می‌اندازند که کاش این عزیزان دوستانه کنار انجمن می‌ایستادند. با این حال گفتنی است که این خرده‌گویی‌ها خللی در کار انجمن ایجاد نخواهد کرد.

کلهرنیا با مطرح کردن این سوال که اساسا فلسفه تاسیس انجمن‌های صنفی چیست؟ گفت: سابقه شکل‌گیری تشکل‌ها در جهان قابل مطالعه است. در غیاب پناهگاه‌های خوب و اصیل برای هنرمندان، تشکل‌های هنری پا پیش گذاشتند که سابقه آن‌ها را در اروپا با کارکرد گوناگون می‌بینیم. در ایران نیز با سوالات بی‌پاسخی که منجر به شکل‌گیری انجمن ها در دیگر کشور ها شده بود، هنرمندان گرد یکدیگر جمع شدند تا با سیستم‌های مدیریتی چانه‌زنی کنند و از معضلات زیست خود سخن گویند.

او تاکید کرد: حل بحران‌های زندگی هنرمندان کاری مهم است که به ویژه در کشورهای جهان سوم مغفول مانده است. انجمن از سویی با جدی شدن بحران‌ها سعی در حل آن‌ها داشته و از سویی دیگر این را در نظر گرفته که اساس ایجاد انجمن فقط برای این نیست که موضوع شغل و بحران‌های صنفی به گپ گذاشته شود. وجود انجمن ها فرصتی فرهنگی است.

او با بازگشت به موضوع اصلی نشست خبری در خصوص هفته گرافیک ایران گفت: هفته گرافیک یکی از گمشده‌های جامعه گرافیک بوده و هست. این یک رخداد نشانه‌ای است که توسط افراد مستقل در کشورهای جهان انتخاب شده و مورد احترام جمعیت‌های بسیار بزرگی است. تصمیم ما نیز بر این است که این مناسبت را مانند پرچمی بالا گیریم.

کلهرنیا گفت: گرافیک سبب بهبود زندگی انسانی و برای بهبود روزگار ضروری است. اجتماعی‌ترین نیرو نزد طراحان گرافیک است و این دلیلی دیگر است بر اینکه پرچم آن نباید به زمین گذاشته شود.

در ادامه نشست محمدرضا خاکساری که دبیر رویداد هفته گرافیک ایران است شرحی از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای برگزاری به این مناسبت ارایه کرد.

خاکساری اظهار کرد: ما روز جهانی گرافیک را یک هفته پاس خواهیم داشت. این هفته شامل چند رویداد متفاوت است که با همفکری و خرد جمعی اعضای انجمن طرح‌ریزی شده است. روز جمعه، هفتم اردیبهشت در خانه هنرمندان آیین گرامیداشت هفته گرافیک برگزار خواهد شد. همزمان با این برنامه مراسم گرامیداشت استاد پیشگام و پیشکسوت ـ  کامران کاتوزیان ـ را خواهیم داشت که آثار ایشان نیز در خانه هنرمندان به نمایش گذاشته خواهد شد.
بزرگداشت کامران کاتوزیان در هفته گرافیک ایران
کامران کاتوزیان

    در این زمینه بخوانید:

    « احساس می‌کنم هنوز ۲۵ ساله‌ام ...» گزارشی از مراسم سالروز تولد ۷۰ سالگی کامران کاتوزیان

او با اشاره به نمایشگاه «در جست و جوی نسلی نو» که از دیگر برنامه های این انجمن صنفی است و قرار شده در خانه هنرمندان ایران برگزار شود گفت: در جست و جوی نسلی نو نمایشگاهی برای سرآغاز این هیات مدیریت باشد، چرا که یکی از اهداف ما پررنگ کردن نقش نسل جوان در فعالیت های صنفی است.

خاکساری با اشاره به برنامه دیگری در رابطه با هفته گرافیک ایران اظهار کرد: هفته آینده نشستی با عنوان «رودر رو» برگزار خواهد شد تا دیدگاه طراحان گرافیک در دو نسل را در کنار یکدیگر بگوییم و بشنویم. این نشست روز ١٣ و ١۴ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

خاکساری ادامه داد: نکته حایز اهمیت این است که سعی کردیم در این هفته نگاهی به نسل جوان تر انجمن داشته باشیم؛ این شائبه همواره وجود داشته که هیات مدیریت از یاران نزدیک خود استفاده کرده و نسل جوان تر طراحان گرافیک از دور نظاره‌گر اتفاقات بودند، بر همین اساس سعی کردیم این شائبه را برطرف کنیم و رویکرد جدیدی را در انجمن پدید آوریم که در هفته گرافیک نیز بیشتر به این مسئله خواهیم پرداخت. از جمله اقدامات صورت گرفته در این رابطه حضور نسل جوان‌تر در خوشه‌های اجرایی انجمن است.

او در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا شرایط عضویت نسل جوان در انجمن آسان شده است یا خیر؟ گفت: پذیرش و عضوگیری شرایط خود را دارد که عضویت طبق این شرایط انجام می‌شود اما در این گفتمان پیرامون کسانی صحبت می‌کنیم که در حال حاضر عضو انجمن هستند. نمایشگاهی هم که به آن اشاره شد مربوط به متولدین سال ۶٧ به بعد است اما رویکرد کلی انجمن صنفی طراحان گرافیک دخیل کردن دوستان است.

خاکساری اظهار کرد: حدود ۴٢ نفر آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند؛ در نتیجه حدود ٩٨ اثر از این اعضا دریافت شد اما انتخاب از میان این آثار با نظر سه نفر ساعد مشکی، تهمتن امینیان و بهراد جوانبخت صورت گرفت. در این نمایشگاه بخش داوری نداریم و برگزاری نمایشگاه فعالیتی صنفی و مشارکتی بوده است.

در ادامه نشست کلهرنیا، رییس هیات مدیریت انجمن صنفی طراحان گرافیک با اشاره به برگزاری نمایشگاه «در جست و جوی نسلی نو» اظهار کرد: در جست و جوی نسلی نو، طرز فکری نوپدید در انجمن است.

او با طرح این سوال که نسل نو به چه کسی گفته می‌شود؟ اظهار کرد: نسل نو دارای اندیشه‌ورزی، توجه به ارزش‌های فرهنگی و رخدادهای روز جامعه است. این اتفاق و این واژه از جنگ جهانی دوم به بعد مورد توجه قرار گرفت و در عرصه‌های متفاوتی به کار گرفته شد.

او با اشاره به جریان‌های هنری در ایران گفت: جریان‌های هنری، جریان‌های بی‌برنامه و بی‌انضباط بود و انجمن گرافیک خیز برداشته تا بتواند اندیشه‌ورزی متفاوتی را پرورش دهد. ما برای سال‌های آینده سرمایه‌گذاری می‌کنیم و در آینده جشنواره‌ای با عنوان «نسل نو» برگزار خواهد شد. سیاوش یعقوبی، دبیر مستقل جشنواره نسل نو خواهد بود.

پس از سخنان رییس هیات مدیریت انجمن صنفی طراحان گرافیک، دبیر این جشنواره اظهار کرد: طراحی پوستر هفته گرافیک امسال نیز در راستای همین رویکرد به استودیوی جوانی که به صورت جدی در جامعه امروز فعالیت می‌کنند ارایه کردیم. دوستان ما از استودیو طراحی «است» امروز از پوستر هفته گرافیک رونمایی خواهند کرد که امیدواریم بتوانیم به خوبی از آن استفاده کنیم.

در ادامه نواب قزلباش درباره نمایشگاه کامران کاتوزیان اظهار کرد: ایشان یکی از چهره‌های تاثیرگذار در صنعت تبلیغات ایران است. درخشان‌ترین دوره کاری ایشان مربوط به فعالیت آژانس آوانگارد است و بعد از جنگ هشت ساله ایران بار دیگر با احیای صنعت تبلیغات ایشان مجدد یکی از افراد پیشرو در این عرصه بود. برای عزیزانی که با تبلیغات تجاری مواجهه داشتند نمونه کارهایی که حاصل فعالیت ایشان بوده می تواند راهگشا باشد. استاد کاتوزیان خارج از ایران نقاشی خوانده و بعد از فارغ التحصیلی به عنوان آرتیست فعالیت کردند اما ورودشان به عرصه تبلیغات تاثیر زیادی در پوست‌اندازی تبلیغات خلاق و اثربخش داشت.

او ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم عزیزانی که درگیر گرافیک نیستند نیز این نمایشگاه را ببینند. فکر می‌کنم شناخت تبلیغات برندها و تبلیغاتشان برای اغلب ما جذاب است.

او گفت: هفته گرافیک از سویی دیگر می‌تواند رویکردی برای شناخت چهره‌های جدید باشد. رویدادهای مشخصی مانند سرو نقره‌ای نیز می تواند در همین زمینه موثر باشد.

او افزود گالری استاد ممیز به نمایش آثار کامران کاتوزیان اختصاص داده می‌شود. نباید این نکته را از نظر دور کرد که نقش ایشان به عنوان گرافیک دیزاینر در هر مرحله می‌تواند زمینه‌ای برای آشنایی ما باشد.
جالب توجه است که AEG یکی از برندهایی که استاد کاتوزیان در شناخت آن در ایران تاثیر گذاشتند؛ با تبلیغات ایشان فروش این برند تا ١٢ برابر افزایش یافت. همین می‌تواند بهانه‌ای باشد که ببینیم در سطح ملی و جهانی چه هنرمندانی داشتیم که باید قدردان آنان باشیم.
در پایان این نشست از پوستر این رویداد رونمایی شد. استودیو «است» پوستر این رویداد را با استفاده از پتوی نجات طراحی کرده بود.

علیرضا مهابادی نماینده استودیو «است» که طراحی پوستر این دوره را بر عهده داشتند، گفت: بستری که دوستان جوان برای پوستر در نظر گرفتند، پتوی نجات است که کوچکترین انرژی محیطی سبب حفظ آدمی می‌شود. این پوستر به مثابه معنا انتخاب شده است چون ما در وضعیتی هستیم که به پشتیبانی نیاز داریم و ایده‌ای بسیار بکر و زبده است.

وی افزود: وضعیت بحرانی، به نوعی در ذهن ما جرقه زد و به این نتیجه رسیدیم که هنرمند از وسیله شخصی به داخل هنرش می‌آورد و احساس کردم در این وضعیت به پتویی پناه ببریم. متریال پتوی نجات را به همین دلیل انتخاب کردیم که شکل انعکاسی آن حرفی برای گفتن دارد و در صورت اضطرار نیز استفاده می‌شود و این پوستر در قطع‌های بزرگ‌تر نیز چاپ خواهد شد.
منبع: ایسنا
نظر شما