شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۴
کد خبر: ۱۳۹۲۵۷
|
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
بازار جشنواره‌های رسانه‌ای کشور از زمان روی کار آمدن دولت مردمی، رنگ و رونق بیشتری به خود گرفته است؛ جدای از جشنواره رسانه‌های ایران که مرداد پارسال برگزار شد و جشنواره زنان و قلم مقدس، دو رویداد جدید دیگر در حوزه زنان و کودک و رسانه نیز در حال تدارک به ثمر رسیدن است.
رونق جشنواره‌های رسانه‌ای در دولت سیزدهم/ تدارک ۲ رویداد رسانه‌ای برای زنان و کودکانبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در طول دو سال اخیر جامعه رسانه‌ای کشور شاهد برگزاری چندین رویداد رسانه‌ای در حوزه‌های مختلف اعم از زنان، طنز، مطبوعات و موضوع‌های مرتبط با این حوزه‌ها بود که به غیر از احیای مجدد رویدادهایی چون جشنواره‌ای رسانه‌های ایران، برخی رخدادها هم اگر چه در استان‌ها که در قالب ملی به میزبانی برخی استان‌ها برگزار شد؛ جشنواره طنز و رسانه در فومن و جشنواره زنان با عنوان «خورشید» در مشهد مقدس.

یکی از رویدادهای مهم در حوزه رسانه، جشنواره قلم مقدس است که دو دوره خود را تاکنون پشت سر گذاشته و در تدارک سومین دوره برگزاری خود است.

جایزه قلم مقدس و برترین‌های این رویداد

آیین اهدای دومین جایزه «قلم مقدس» و تجلیل از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی بهمن سال گذشته(۱۴۰۲) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از روزنامه‌نگاران پیشکسوت و مسئولان فرهنگی در تالار رودکی برگزار شد.

نخستین نشان قلم مقدس نماد روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی در بهمن سال ۱۴۰۱ در آیین بزرگداشت پنجمین سالروز درگذشت رضا مقدسی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اهالی رسانه رونمایی و نخستین نشان به خانواده مرحوم مقدسی اهدا شد.

رضا مقدسی فعال رسانه‌ای و مدیر سابق خبرگزاری مهر بود که پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری گوارشی، ۱۳ بهمن سال ۱۳۹۶ در سن ۵۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

جایزه قلم مقدس همه ساله به پنج نفر از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی اهدا می‌شود

جایزه قلم مقدس همه ساله به پنج نفر از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی اهدا می‌شود. روزنامه نگار تراز انقلابی آگاه و عامل اصول اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی‌ هستند. چنین روزنامه‌ نگاری آزادی اندیش، مدافع استقلال کشور، رسواگر توطئه داخلی و خارجی، تابنده نور بر تاریکی‌ها، روایتگر امین و صادق و...است و قلمش را جز در رضایت خداوند به کار نمی‌گیرد.

در دوره دوم قلم مقدس، تندیس و لوح قلم مقدس به حسین شریعتمداری مدیر مسوول روزنامه کیهان و نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان اهدا شد. همچنین پیام تیرانداز نویسنده و مدیرعامل خبرگزاری فارس، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی کاریکاتوریست و گرافیست، عبدالله گنجی نویسنده، روزنامه‌نگار و فعال عرصه فرهنگ، میترا لبافی خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، محمدکاظم انبارلویی فعال سیاسی و سردبیر روزنامه رسالت و مجتبی قاسمی پدر شهیده آیدا قاسمی با اهدای لوح و تندیس جشنواره مورد تجلیل قرار گرفتند.

جشنواره‌ای برای زنان که مشهد آن را میزبانی کرد

همچنین، نخستین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید با موضوع زنان و رسانه، مهر سال گذشته در آیینی با معرفی برگزیدگان ایرانی و غیرایرانی در حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسوولان خراسان رضوی به کار خود پایان داد.

در این رویداد که با حضور یکصد خبرنگار و فعال رسانه‌ای از ۴۱ کشور جهان طراحی شده بود، ۲۰ نفر از فعالان رسانه‌ای ایرانی و غیرایرانی به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.
نخستین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید با موضوع زنان و رسانه
نخستین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید با موضوع زنان و رسانه

پنج برگزیده ایرانی این جشنواره فعالان رسانه های مختلف کشور بودند که آثار آنها حول محورهای مشخص شده، ارزیابی و انتخاب شد اما ۱۵ بانوی برگزیده رسانه ای کشورهای دیگر افرادی بودند که فعالیت های چند ساله رسانه ای پیرامون محورهای این جشنواره داشتند و بابت این مهم مورد تقدیر قرار گرفتند.

جشنواره طنز و رسانه با عنوان «طنزپهلو» هم در آستانه برگزاری هشتمین دوره خود است که از دوره هفتم به این سمت به صورت ملی اما با میزبانی استان گیلان برگزار می‌شود.

تدارک دو رویداد جدید در حوزه زنان و کودکان

جدای این رویدادها، مشاور معاون امور تبلیغات و رسانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدارک دو رویداد جدید رسانه‌ای در حوزه زنان و کودکان در کشور خبر داد.

هادی کافی دبیر اجرایی جشنواره‌های رسانه‌ای کشور در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: برنامه معاونت امور رسانه و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم این بود که علاوه بر جشنواره اصلی رسانه‌های ایران، برای تقویت حوزه‌های تخصصی در رسانه مانند موضوع زنان و خانواده، طنز، کودک و ... جشنواره‌هایی را طراحی کند.

وی با بیان این‌که معاونت امور تبلیغات و رسانه وزارت فرهنگ به همین منظور چند معیار را در نظر گرفت، توضیح داد: یکی این‌که اگرچه جشنواره‌ها ملی هستند اما تا جای امکان، در استان‌ها برگزار شود تا به تقویت رسانه‌ها در استان‌ها کمک کند.

کافی اضافه کرد: نکته دوم، موضوعات تخصصی است که کمتر راجع به آنها کار شده باشد. یکی از این موضوعات روزنامه‌نگاری انقلاب اسلامی بود که به همین منظور جشنواره قلم مقدس را طراحی کردیم که دو دوره آن تاکنون برگزار شده است.

تدارک یک جشنواره ملی در حوزه زنان برای سال ۱۴۰۳

کافی همچنین به عنوان دیگر رویداد رسانه‌ای کشور به برگزاری نخستین دوره جشنواره زنان با عنوان «خورشید» در مشهد اشاره کرد و گفت: یک جشنواره ملی در حوزه زنان نیز داریم که تلاش شد در شیراز برگزار کنیم. در زمان حاضر در حال انجام مقدمات آن هستیم و همانطور که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول دادند قرار است امسال در شیراز برگزار شود.

رونق جشنواره‌های رسانه‌ای در دولت سیزدهم/ تدارک ۲ رویداد رسانه‌ای برای زنان و کودکان

در حوزه کودک و رسانه در حال طراحی جشنواره‌ای هستیم

وی در عین حال خاطرنشان کرد: در حوزه کودک نیز در حال طراحی جشنواره‌ای هستیم که هنوز به نتیجه‌ای در این ارتباط نرسیده‌ایم.

کافی اظهار داشت: حوزه کودک، حوزه خیلی مهم و در نقشه کلی فرهنگی کشور خیلی تاثیرگذار است، اما هنوز به این توفیق دست نیافتیم که این رویداد مشخصا چه زمانی برگزار شود. احتمالا در تهران برگزار می‌شود اما زمان آن هنوز قطعی نشده است.

وی با اشاره به افتتاح خانه خلاق کودک و رسانه گفت: با افتتاح خانه خلاق کودک و رسانه که با مشارکت بخش خصوصی انجام شده، امید است که به وسیله آن، جشنواره کودک و رسانه را هم در سطح ملی برگزار کنیم.
منبع: ایرنا
نظر شما