پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۴۰
کد خبر: ۱۴۴۰۶
|
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۶
رئيس انجمن متخصصان بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري در ارزيابي وضعيت بهداشتي و ايمن‌سازي استان‌هاي محروم در مقايسه با برخي شهر‌هاي بزرگ گفت: توسعه شبكه بهداشتي در حاشيه تهران در مقايسه با برخي نقاط محروم وخيم‌تر است.

دكتر علي‌اكبر ولايتي در گفت‌و‌گو با خبرنگار "شهر" در اين باره افزود: براي نمونه از نظر بهداشتي، حاشيه شهر تهران در برخي نقاط بسيار محروم‌تر از نقاطي از سيستان و بلوچستان است؛ به اين دليل كه برخي گروه‌هاي مهاجر كه نه در شهر و روستاي خود هستند و نه بطور كامل در حاشيه تهران مستقر شده‌اند و به اين ترتيب به لحاظ بهداشتي محروم‌ترند كه بايد تمهيداتي جدي براي آنها انديشيد.

 

وي در عين حال خاطرنشان كرد: اما آنچه وزارت بهداشت در رابطه با واكسيناسيون انجام داده، يك كار سراسري بوده و پايه و زيربناي آن، توسعه خانه‌ها و شبكه‌هاي بهداشت و استقرار بهورزها در اين نقاط بوده كه در دنيا كم‌نظير است.

 

خبرنگار شهر، در اين رابطه از دكتر ولايتي پرسيد: «به اين ترتيب برنامه‌هاي وزارت بهداشت در طول 30 سال اخير رضايت‌بخش بوده است؟»، كه وي پاسخ داد: بطور حتم درباره واكسن‌هايي كه وزارت بهداشت تصميم به پوشش آن گرفته، يعني اعتبار آن را برايش تامين كرده‌اند، وزارت بهداشت موفق بوده است.

 

وي تأكيد كرد: وزرات بهداشت در سراسر كشور پوشش كامل داده و جز مهاجران و يا حاشيه‌‌نشين‌هاي برخي شهرها كه آنهم وزارت بهداشت مي‌خواهد اين كار را صورت دهد، اما سامان لازم اين قبيل اسكان‌ها را ندارد، ساير شهرها و نقاط كشور پوشش قابل‌توجهي داده شده‌اند.

 

رئيس انجمن متخصصان بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري با بيان اين كه «در دنيا، تعدادي از بيماري‌ها، قابل پيشگيري است و آن را مي‌توان با تمهيداتي،برنامه‌ريزي كرد»، اظهار كرد: از جمله مهمترين تمهيدات بهداشتي، تزريق واكسن است؛ در كشور ما طي سال‌هاي اخير، برنامه‌ وسيعي براي پوشش دادن در سطح ملي درباره بيماري‌هاي قابل پيشگيري با تزريق و يا خوراندن واكسن‌هاي خوراكي واكسيناسيون انجام شده است.

 

وي گفت: بيماري‌هاي مهمي همچون كزاز، ديفتري، سياه سرفه، فلج اطفال، سل، سرخك، سرخچه، اوريون، بيماري‌هايي بوده‌اند كه در گذشته، تعداد زيادي تلفات مي‌داده و عوارض ماندني و مزمن را ايجاد مي‌كرده است، اما با تزريق واكسن، تقريبا بخش اعظم اين مشكلات ناشي از بيماري‌هاي قابل پيشگيري از بين رفته است.

 

دكتر ولايتي اضافه كرد: پوشش واكسيناسيون ما در سراسر كشور تقريبا بالاي 98 درصد است و درباره بيماري‌هايي كه واكسن آن تزريق شده، تقريبا موفق عمل شده است، اما با توجه به اين كه دنيا در حال پيشرفت است و در تعدادي از بيماري‌هايي كه پيش از اين واكسن نداشته و در حال حاضر واكسن آن ساخته شده مثل واكسن "هموفيلوس آنفلوآنزا" و "پنوموكوك"، ضد آبله مرغان، ضد اسهال ناشي از "روتاويروس" و ... كه در دنيا تزريق مي‌شوند، در كشور ما بايد جزو برنامه‌ريزي‌ها قرار بگيرد كه تزريق آن، همگاني و سراسري شود!

 

وي خاطرنشان كرد: وزارت بهداشت هم اين آمادگي را دارد و اميدواريم با همكاري دولت و مجلس با اين اقدام كه فايده بسيار دارد، بتوانيم بر تعداد بيشتري از بيماري‌هاي مهم فراگير قابل پيشگيري فائق شويم.

 

به گفته دكتر ولايتي، طبق آمار سازمان بهداشت جهاني، ساليانه حدود دو ميليون و 500 هزار كودك بواسطه بيماري‌هاي قابل پيشگيري فوت مي‌كنند؛ بدليل اين كه واكسن دريافت نكرده‌اند كه از اين تعداد، دو ميليون نفر، كودكان زير 5 سال هستند!

 

وي از فوت اين تعداد كودك به عنوان فاجعه‌اي بزرگ كه مي‌شود از وقوع آن جلوگيري كرد، ياد كرد و گفت: متأسفانه بدليل مشكلات اقتصادي و بسياري از گرفتاري‌هاي ديگري كه كشورهاي عقب‌افتاده دارند،نمي‌توانند از واكسن استفاده كنند و در نتيجه كودكان كه مظلوم‌ترين قربانيان اين گرفتاري‌ها هستند، مبتلا مي‌شوند و از بين مي‌روند و حتي تعداد زياد ديگري هم كه زنده مي‌مانند، دچار عوارض ناشي از اين بيماري‌ها مي‌شوند!

رئيس انجمن متخصصان بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري با اشاره به وجود مهاجران بويژه افغان در كشور، اظهار كرد: با توجه به اين كه اين افراد، در بسياري از موارد، اسكان مشخصي ندارند و در آمارها به حساب آورده نمي‌شوند، بدليل اين كه شناسنامه ايراني ندارند و يا حضور رسمي ندارند، بعضا سيستم واكسيناسيون كشور را به خطر مي‌اندازند و در برخي موارد موجب مي‌شود برخي امراض قابل پيشگيري در بين آنها رخ مي‌دهد.

 

وي افزود: البته با توجه به اين كه فرزندان ما از بدو تولد واكسن دريافت مي‌كنند، خطري در اين زمينه آنها را تهديد نمي‌كند، ولي برخي بيماري‌هاي ديگر كه واكسن ندارند مثل مالاريا كه در گذشته با تمهيداتي كه سيستم بهداشتي كشور اتخاذ كرده بود، بر آن فائق شده بوديم، اما در حال حاضر در برخي نقاط جنوب شرقي ايران، شاهد اين بيماري هستيم، باز هم چالش و نگراني وجود دارد.

 

دكتر ولايتي گفت: با توجه به سفرهاي مختلفي كه از نقاط كشور به نقطه‌اي ديگر اتفاق مي‌افتد، مي‌توان تصور كرد كه برخي منابع سرايت‌دهندگان مالاريا كه نزد بيگانگان است، به هموطنان ما سرايت پيدا كند و از اين طريق پشه‌هاي آنوفلي كه فعال هستند، بيماري مالاريا را تسري بدهند؛ ضمن اين كه وزارت بهداشت نهايت تلاش خود را براي محدود كردن اينها مي‌كند.

نظر شما