پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۶
کد خبر: ۱۴۴۱۹
|
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۴
رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت خبر داد:
رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت ‌هشدار داد كه شاهد آن هستيم كه در كشور تاجيكستان بطور ناگهاني بعد از سال‌ها بيماري فلج اطفال شايع شده و طي 2 تا 3 ماه گذشته، 120 كودك مبتلا به اين بيماري شده‌اند و متأسفانه حدود 11 تا 12 كودك نيز جان خود را از دست داده‌اند.

دكتر محمدمهدي گويا در گفت‌و‌گو با خبرنگار "شهر" با ابراز نگراني نسبت به شيوع بيماري فلج اطفال در تاجيكستان، اظهار كرد: در حال حاضر طي هماهنگي با سازمان جهاني بهداشت كه از ما درخواست كمك كرده‌اند، تيم ما در تاجيكستان وارد عمل شده است و براي كنترل بيماري در آنجا حضور يافته‌اند.

 

وي در پاسخ به "شهر" كه «آيا خانواده‌هاي ما هم بايد نسبت به وضعيت خطر در تاجيكستان نگران باشند؟»، تصريح كرد: وقتي يك بيماري گسترش پيدا مي‌كند آنهم بيماري همچون فلج اطفال كه ويژگي‌هاي خاص دارد و با ساير بيماري‌ها متفاوت است، به نوعي ما نيز بايد نگراني داشته باشيم.

 

دكتر گويا افزود: تاجيكستان جزو منطقه اروپاي سازمان ملل محسوب مي‌شود و 10 سال است كه اين منطقه گواهينامه عاري از فلج اطفال گرفته؛ گواهينامه‌اي كه به آساني نمي‌دهند، اما اكنون بطور ناگهاني بعد از اينهمه سال، موارد بيماري آنهم نه يك تعداد كم، بلكه 120 مورد بيماري كه بسيار حايزاهميت است، مشاهده شده است.

 

وي خاطرنشان كرد:‌ اين تعداد ابتلا يعني اين بيماري به سرعت مي‌تواند گسترش پيدا كند و در حال حاضر هم شواهدي وجود دارد كه كشورهاي همسايه تاجيكستان هم در امان نمانده‌اند و تيم كارشناسي ايران براي انجام اقدامات كنترلي اين بيماري اعزام شده و اين احتمال همچنان وجود دارد كه بيماري فلج اطفال به كشورهاي همسايه تاجيكستان انتقال يابد.

 

رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت اذعان كرد: اگرچه ما مرز مشتركي با كشور تاجيكستان نداريم، اما با توجه به رفت و آمدهاي زيادي كه بين دو كشور وجود دارد، مي‌تواند مورد بيماري به كشور ما نيز انتقال پيدا كند.

وي گفت: براين اساس تمام تيم مرزي ما در آماده‌باش كامل بسر مي‌برند و هماهنگي لازم با دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي گلستان، خراسان شمالي و رضوي انجام شده است كه بتوانيم از اين مشكل عبور كنيم.

 

دكتر گويا در ادامه درباره بيماري مسري مالاريا نيز اظهار كرد: اين بيماري يك بيماري انگلي، بسيار مهم و پرعارضه است؛ مبارزه با اين بيماري در كشور ما از سال‌هاي بسيار دور آغاز شده و اقدامات كنترلي صورت گرفته است.

 

وي ادامه داد: در حال حاضر اين بيماري را تنها در منطقه جنوب شرقي كشور شاهد هستيم و در حالي كه هر ساله حدود 10 تا 12 هزار مورد ابتلا به اين بيماري داشته‌ايم و گاه حتي بيشتر از اينها بيماري مشاهده مي‌شد، اما با اقدامات كنترلي صورت گرفته، سال گذشته موارد بيماري تقريبا به 6 هزار مورد كاهش يافت و به نصف رسيد.

 

دكتر گويا با بيان اين كه «از 3 سال پيش برنامه حذف مالاريا را در دستور كار قرار داديم»، تصريح كرد: بر اساس اين برنامه 10 ساله، ديگر نبايد شاهد انتقال اين بيماري مسري از فردي به فرد ديگر در داخل كشور باشيم و طي اين مدت بايد به سمت حذف كامل بيماري پيش برويم.

 

وي با تأكيد بر اين كه «طراحي برنامه حذف مالاريا بسيار حايز اهميت بود»، گفت: در جريان اين طراحي، تيم كارشناسي ما تمام روستاهاي جنوب شرقي كشور را يك به يك بازديد كرد كه اقدام بسيار سختي بود و در نهايت اين برنامه هفته گذشته در شوراي عالي سلامت كشور مطرح شد و ما موفق شديم حمايت همه اعضاي اين شورا را براي برنامه حذف بگيريم.

 

رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت اعلام كرد: در اين راستا اقدامات ما براي تهيه امكانات تقريبا به پايان رسيده و اميدواريم اجراي آن را از همين امسال به پيش ببريم و اين نويد را مي‌دهيم كه با اقدامات صورت گرفته سال خوشي مانند سال 88 در رابطه با كاهش موارد ابتلا به مالاريا پيش‌رو داشته باشيم.

نظر شما