شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۹
کد خبر: ۱۴۵۲۴
|
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۵
نويسنده فيلمنامه «بيد مجنون» گفت: با توجه به پشتوانه فرهنگ يک هزار و 400 ساله‌اي که داريم در برابر تهاجماتي که به فرهنگ، انديشه و سنت‌هاي ما مي‌شود، متاسفانه روش‌هاي درستي براي مقابله با تهاجم فرهنگي انتخاب نکرده‌ايم.

به گزارش شهر به نقل از پايگاه خبري حوزه هنري، هاشم زاده که در دومين نشست تخصصي مراکز آموشي سوره با موضوع «شيوه‌هاي انتقال مفاهيم ديني از طريق رسانه‌هاي سينما و نمايش» سخن مي‌گفت در ادامه افزود: ما ادعا کرديم که مي‌خواهيم در جهان طرحي نو انداخته و عالمي نو بسازيم، اين ادعا را به گوش همه دنيا رسانديم و گفتيم مي‌خواهيم به پشتوانه فرهنگ يک هزار و 400 ساله‌اي که داريم در برابر تهاجماتي که به فرهنگ، انديشه و سنت‌هاي ما مي‌شود، متاسفانه روش هاي درستي براي مقابله با تهاجم فرهنگي انتخاب نکرده‌ايم.

وي افزود: گذشته ايران پر از هنرمندان، شعرا و عرفاي بزرگي است که شهرتي عالمگير دارند، چرا که توانسته‌اند نقش دين را به درستي در آثار خود تبيين کرده و ارزش‌هاي اسلامي را در کار خود متجلي کنند. ما بايد بتوانيم سخنان اين قهرمانان را امروزي کرده و با شکلي که شعاري نباشد بيان کنيم، چرا که دفاع از حقيقت از وجهي نادرست، بدترين نوع حمله به آن است.

ناصر زاده ضمن گلايه از عدم شناخت و تدبر در قرآن و مسائل ديني، گفت: قرآن، را وسيله استخاره و حافظ را تبديل به کتاب فال کرده‌ايم بدون اينکه هيچ تدبري در آنها بکنيم، از اين رو نگاهمان ديگر هنرمندانه نيست، شعرها تبديل به ناله‌هاي شخصي شده اند که به زودي از خاطر همه حتي خود شاعر محو مي‌شود.

وي افزود: تا گذشته ايران و فرهنگ اسلامي را نشناسيم نمي‌توانيم قابليت‌هاي آن را بررسي کنيم، از اين رو بدون شناخت گذشته امکان ساخت آينده را نيز نخواهيم داشت.

نويسنده کتاب «او سلمان شد» دو عامل ايمان و جسارت را تنها راه درست براي به کارگيري دين در عرصه هنر و به خصوص سينما دانست و بيان کرد: براي شناخت قابليت‌هاي دين در تاريخ گذشته به دو عامل ايمان و جسارت نياز داريم چرا که تا نسبت به آنچه مي شناسيم ايمان واقعي نداشته باشيم، نمي‌توانيم براي به دست آوردنش تلاش کنيم.

نويسنده کتاب « ايمان يك غريب»، نمايش دين در هنر را نيازمند تجربه ديني دانست و گفت: هنر بايد با تجربه بياميزد و بعد روايت شود، اگر يک معضل اجتماعي و مفهوم ديني قرار باشد خود را در صحنه رسانه و هنر نشان دهد بايد آنرا درک کرده باشيد وگرنه روايت شما نادرست خواهد بود به همين علت هميشه نگاه ما به معجزه اشتباه بوده است، به طور مثال معجزه امام رضا (ع) را شفاي بيمار مي‌دانيم درحالي‌که معجزه وي زنده کردن دل‌هاي مرده است.

وي اساسي ترين محور در مفاهيم ديني را خداوند دانست و اظهار داشت: اساسي ترين محور در مفاهيم ديني خداوند است و خدا براي نجات انسان کافي است، با نگاهي به روند هنر اسلامي متوجه مي‌شويم هنرمند اسلامي با خدا آشتي کرده و براي مفاهيم او حرمت قائل است.

مشاور فيلمنامه «آواز گنجشک ها» ادامه داد: به خاطر عدم درک خداوند مفهوم واقعي هنر را که عيب پوشي است فراموش کرده و سعي در صورت کردن گناهان داريم، قبلا هنر اين بوده که عيب پوشي کنند،حضرت علي(ع) بارها جلوي حد زدن را مي‌گيرد و به دنبال ريشه گناه مي‌گردد درحالي‌که ما به دنبال صورت گناه هستيم و فراموش مي‌کنيم گناه جايي هست که ايمان و اعتقاد نباشد.

وي با اشاره به نوع ارتباط عرفاي بزرگ با خداوند گفت: در هنر اسلامي، زبان عشق حاکم است همه عرفا با خداوند مانند شبان در حکايت موسي و شبان حرف مي‌زنند و در پي آداب و ترتيبي نيستند، از اين رو زبانشان عشق و لطافتي دارد که محصول شناختي درست از خداوند است.

وي به همه هنرمندان انس با قرآن را توصيه کرد وافزود: هر کسي که با مفاهيم درست ديني آشنا شود لطافت در اثرش موج خواهد زد، شناخت مفاهيم ديني تنها از طريق انس با قرآن ميسر مي‌شود و اين انس موجب مي‌شود قرآن به کتاب همراه ما تبديل شود که محور زندگي خود را بر اساس آن پيش برده و تاثيرات ماندگارش را ببينيم.

ويسنده کتاب «تولدي ديگر» حافظ را نمونه اي از کساني دانست که با تاثير پذيري از قرآن خود را ماندگار کرده و بسياري شعرش را ترجمه‌اي از قرآن مي‌دانند. هاشم زاده در پايان گفت: قرآن نامه‌اي براي تک تک ماست که اگر با آن مانوس شويم شعر و داستان و هنر ما با پاکي‌ها بزرگ مي‌شود و به فهم تجلي هنر و اشارات آن مي‌رسد.

نظر شما