شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۲
کد خبر: ۱۴۷۰۱
|
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۰
جشنواره پرنده نگري با هدف برقراري ارتباط مردم با پرندگان پانزدهم ارديبهشت برگزار مي‌شود.

 احساني مدير آموزشي موسسه آواي طبيعت در گفت‌وگو با خبرنگار محيط  زيست خبرگزاري شهر گفت: اين جشنواره كه چهار شنبه هفته آينده در سالن عطار كاخ موزه سعد آباد با با همکاري معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، کميته ملي طبيعت گردي، برگزار مي شود با هدف فرهنگ سازي و آشنايي مردم با پرندگان اجرامي شود.

او با بيان اينكه بسياري از مردم تنها كلاغ و گنجشك را پرنده مي دانند افزود : در اين همايش كه اساتيد و متخصصان اين بخش حضور دارند مردم با گونه هاي مختلف پرندگان آشنا شده و در خواهند يافت كه در هريك از پارك هاي ايران تا 50 گونه پرنده وجود دارد.

به گفته احساني در اين جشنواره برنامه هايي از جمله نمايشگاه عکس از پرنده نگري، بازديد از پرندگان با دوربين تلسکوپي، مسابقه عکاسي ديجيتال از پرندگان و کارگاه هاي آموزش پرنده نگري برگزار خواهد شد.

به اعتقاد او مردم با حضور در چنين جشنواره هايي به اهميت نقش پرندگان در حفظ و تعادل محيط زيست پي خواهند برد و متوجه خسارات ناشي از شكار پرندگان مي شوند.

همچنين نمايشگاه هاي توانمندي هاي اکوتوريسم و محيط زيست ايران، پرنده در نگاره ها و هنر ايران و تجهيزات پرنده نگري در بخش جنبي اين جشنواره نيز برگزار مي شود.

روز دوم مي در جهان به عنوان روز پرندگان مهاجر معرفي شده است.

پرنده نگري شاخه اي از اکوتوريسم يا طبيعت گردي است که نياز به تجهيزات و امکانات چنداني ندارد. مي توان با استفاده از يک دوربين دوچشمي کوچک و يک کتاب راهنماي پرندگان، در بوستان هاي شهري، مناطق اطراف شهر و حتي در خيابان نيز از ديدن و شناسايي پرندگان لذت برد.

همه ساله با آغاز فصل مهاجرت پرندگان، علاقه مندان به پرنده نگري اين تفريح علمي را انجام مي دهند. تا کنون 520 گونه پرنده در ايران شناسايي و ثبت شده که بخش زيادي از آنها مهاجر هستند. اطلاعات مربوط به اين پرندگان را "دکتر جمشيد منصوري" در کتاب "راهنماي صحرايي پرندگان ايران" گردآوري کرده است.

 همچنين "کلوپ پرنده نگري طرلان" نيز در کتابي ديگر، فهرست پرندگان تهران و حومه را درج کرده است.

احساني ياداور شد موسسه آواي طبيعت سال گذشته نيز در هتل المپيك جشنواره مشابه اجرا كرده و 800 نفر بازديد كننده داشته است.

نظر شما