پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۷
کد خبر: ۱۵۹۱۷
|
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۷
يونيسف،نهاد مربوط به امور كودكان در سازمان ملل با انتشار گزارشي اعلام كرد كه ابتلا به بيماريهاي واگيردار علت مرگ 68 درصد از 8.8 ميليون كودكي است كه هر سال جان خود را در سراسر جهان از دست مي دهند.اين سازمان از كشورهاي جهان خواسته است تا با كمك به افزايش سطح بهداشت كشورهاي فقير،به كاهش اين رقم كمك كنند.

به گزارش «شهر» از تايمز، بر اساس گزارشي كه روز چهارشنبه توسط يونيسف منتشر شد،68 درصد از مرگهاي مربوط به كودكان زير 5 سال بر اثر بيماري هايي مانند ذات الريه و مالاريا رخ مي دهد.

 

بر اساس اين گزارش در  كشورهاي توسعه يافته تنها حدود يك درصد از مرگ و مير كودكان بر اثر ابتلا به اين بيماريهاست و بيشتر از نيمي از موارد مربوط به پنج كشور هند،نيجريه،كنگو،پاكستان و چين بوده است.

 

همچنين اين گزارش خاطر نشان مي سازد كه حداقل 41 درصد(3.6ميليون) مورد از مرگها در كودكان با سن كمتر ازيكماه به وقوع مي پيوندد.

 

تنها در آفريقا و آسياي جنوب شرقي سالانه 6.6 ميليون كودك جان مي دهند كه بترتيب 29 و 54 درصد از آنها مربوط به نوزادان است.مالاريا با 16 درصد و ايدز با 4 درصد از ديگر دلايل مرگ كودكان در آفريقا معرفي شده اند.اما در كشورهاي آمريكايي و اروپايي عمده مرگها مروبط به مشكلات زايمان و هنگام تولد كودكان است و بيماريهاي مسري نقش بسيار كمتري در مرگ و مير دارند.

 

در انگلستان نيز با جمعيت 61 ميليون نفر ،تنها 4300 مورد مرگ اطفال در سال 2008 به ثبت رسيده است كه با اين حال نسبت به وضعيت كشورهاي هم رده مانند فرانسه (3090مورد) و آلمان(2934مورد) يا ايتاليا( 2350 مورد) وضعيت قابل تاملي دارد.

 

در پي انتشار اين گزارش نهادهاي بهداشتي خواستار توجه كشورهاي جهان به وضعيت بهداشت كودكان و كمك به كشورهاي فقير در جهت كاهش آمار مرگ و مير اطفال شده اند.

نظر شما