شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۸
کد خبر: ۱۶۳۸۲
|
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۰
همايش بزرگداشت آيت‌الله ميرزاجواد آقاتهراني صبح امروز در محل تالار شيخ صدوق حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر،حجت‌الاسلام و المسلمين «محمدرضا نوراللهيان» دبير اين همايش، در آغاز ضمن خوش‌آمدگويي به حضار از سازمان‌هاي دست‌اندركار مانند سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران و شخص شهردار تهران، دانشكده علوم حديث، مؤسسه امام رضا(ع)، خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) و ديگر سازمان‌ها و مؤسسات كه در برگزاري اين همايش، همكاري لازم را كرده‌اند تشكر كرد.

وي در ادامه از حضرات آيات جعفر سبحاني، محمد محمدي ري‌شهري، سيدعزالدين امامي زنجاني، جوادي آملي و موسوي اردبيلي و برخي ديگر از شخصيت‌ها كه براي اين كنگره و شخصيت ميرزا جوادآقا تهراني بيانيه فرستاده‌اند، قدرداني كرد.

حجت الاسلام والمسلمين محمد رضا نوراللهيان،دبير كنگره بزرگداشت ميرزا جواد آقا تهراني،ضمن اشاره به فعاليت‌ها و مبارزات ميرزا جوادآقا تهراني در قبل و پس از انقلاب گفت: ميرزا جوادآقا تهراني نسبت به مسائل سياسي بسيار حساس بود و فرقي برايش نمي‌كرد كه اين مسائل داخلي يا بين‌المللي باشد، به عنوان نمونه وي پس از آتش‌زدن مسجد قدس گفت: «اي‌كاش در صحراي سينا بودم و بند پوتين مبارزان برادر اهل سنتم را محكم مي‌كردم.

وي به مبارزات ميرزا جوادآقا تهراني در مشهد اشاره و تصريح كرد: ميرزا جوادآقا تهراني در مبارزاتي كه در مشهد عليه رژيم منحوس شاه مي‌شد نقش محوري داشت و علماي بزرگي مانند شيخ عزالدين زنجاني و شيخ ابوالحسن شيرازي تا زماني كه ميرزا جوادآقا تهراني زير بيانيه‌ها را امضا نمي‌كردند آنان نيز اين‌كار را انجام نمي‌دادند.

نوراللهيان در ادامه سخنانش درباره شخصيت همه جانبه ميرزا جوادآقا تهراني عنوان كرد: آنچه كه باعث شد شخصيت ميرزا اين‌چنين برجسته شود كثرت آثار و تأليفات وي نبود،چرا كه بزرگان ديگري آثاري بيشتر از او تأليف كرده بودند و بايد گفت،آنچه كه باعث شد ميرزا جواد آقا تهراني، به اين گستره روحي و وجودي دست پيدا كند و در ميان علما يكي از اشخاص منحصر به فرد شود، روش و منش آن بزرگوار بود كه اخلاق متعالي الهي در ايشان متجلي شده و روح متعالي اسلام را با تمام وجود درك كرده بود.

وي در پايان تأكيد كرد: آنچه كه باعث شد ميرزا جواد آقا تهراني، در رسيدن به قله‌هاي رفيعه اخلاق و مجاهدت موفق شود، دوري از ريا و شرك بود.

مهدي محقق، رئيس انجمن مفاخر ايران نيز در كنگره بزرگداشت ميرزا جواد آقا تهراني،درباره شخصيت علمي وي گفت: زماني كه در مشهد خدمت ميرزا حاضر شدم به وضوح تأثير وجودي ايشان را در حوزه علميه مشهد مي‌ديدم. وي تأكيد كرد: بعد از شهريور 1330 درحالي ‌كه بسياري از بزرگان و علماي مشهد خانه‌نشين شده بودند و درهاي حوزه بسته شده بود، ميرزا جواد آقا تهراني به توسعه علوم اسلامي مي‌پرداخت و اين نقش ميرزا را به طور بسيار محسوسي جلوه‌گر مي‌كرد، به موازات اين‌كه مدرسين مشهد درس‌هايي چون لمعه و كفايه را مي‌دادند،ميرزا علاوه بر اين كار دروس منظم درس اخلاق را برپاكرده بود.

محقق افزود: آنچه كه ما از سيره عملي ميرزا ياد گرفته بوديم از سيره نظريش بيشتر بود چرا كه درس سروري و كرامت را به ما آموخت، در آن زمان بسياري از علما، شرح لمعه و مكاسب مي‌گفتند ولي آنچه كه انسان را آدم مي‌كرد و جوهري كه خداوند در وجود او قرار داده بود را ظاهر مي‌كرد درس ميرزا بود.

وي گفت: آخرين باري كه ميرزا را ديدم سال 1365 در همايش امام رضا(ع) بود كه بسيار خميده و فرتوت شده بود و از آنجايي كه در ذهن من تصوير برافراشته‌اش از قبل نقش بسته بود، ديدن وي دراين حالت برايم سخت بود ولي با اين حال وي همچنان براي من همچون كوه استوار بود. رئيس انجمن مفاخر ايران تصريح كرد: يادم مي‌آيد در زمان حيات ميرزا كتاب «ميزان المطالب» و ديگر آثار ايشان دست به دست در ميان طلاب مي‌چرخيد و در آن زمان حوزه علميه مشهد، فضاي بسيار پويا و مهيجي داشت چرا كه تدريس ميرزا هم‌زمان شده بود با حضور محمدتقي شريعتي در كانون نشر حقايق و تدريس مباني فكري مرحوم عابدزاده و لذا براي شركت در جلسات ميرزا شور و شوق زيادي در بين طلاب ديده مي‌شد.

وي درباره برخورد ميرزا جوادآقا با نظريات و تفكرات فلسفي گفت: در زمان ميرزا، محيط مشهد به گونه‌اي بود كه تبديل به محيطي ضد فلسفي شده بود و اين به خاطر رشادت‌هاي ميرزا مهدي اصفهاني بود و اين درحالي بود كه در قم علامه طباطبايي و امام خميني(ره) و در تهران علامه شعراني و محمدتقي عاملي فلسفه تدريس مي‌كردند ولي با اين حال در مشهد، فضايي ايجاد شده بود كه به فلاسفه ابراز بي‌مهري مي‌شد و اين در‌حالي‌بود كه اين فضاي ايجاد شده توسط طلاب حوزه علميه مشهد با نظر ميرزا مهدي اصفهاني، ميرزا جوادآقا تهراني و شيخ هاشم قزويني متفاوت بود.

وي ضمن اشاره به اينكه نگاه به فلسفه در ميان شيعه با اهل تسنن متفاوت است افزود: علماي اهل سنت فلسفه را در مقابل قرآن قرار دادند در حاليكه در تشيع چنين نبوده است و ما نبايد به عالمان خود توهين كنيم چرا كه اهل سنت به تبع اين كار به ديگر علوم و عالمان نيز توهين كردند و حتي طب را حرام دانستند ولي ميرزا جوادآقا تهراني حتي از كساني كه با آنان مخالف هم بود بسيار با احترام ياد مي‌كرد و نظراتشان را محترم مي‌شمرد.

در اين مراسم احمد احمدي، رييس سازمان «سمت»،سيد علي نقي خاموشي، از خاندان ميرزا جوادآقا تهراني درباره شخصيت اخلاقي و علمي اين عالم وارسته سخنراني كردند و در خلال برنامه نيز پيام آيت الله جعفر سبحاني و ديگر كساني كه به اين كنگره ارسال كرده‌اند، قرائت شد.

نظر شما