جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۹
کد خبر: ۱۶۴۴۶
|
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۰
وزير خارجه ترکيه تصريح کرد: اگر جامعه جهاني، ترکيه را براي خودداري از استرداد اورانيوم 1200کيلوئي تحت فشار بگذارد، ترکيه بي درنگ اورانيوم امانتي در نزد خود را به ايران مسترد خواهد کرد؛ ترکيه از اعتماد ايران نسبت به خود سوء استفاده نمي کند.
  احمد داود اوغلو، وزير خارجه ترکيه در مصاحبه اي مطبوعاتي گفت: "ترکيه و برزيل به نمايندگي از غرب و طبق درخواست آمريکا قرارداد هسته‌‌اي را با ايران امضا کردند."

به گزارش "ايربا"، وزير خارجه ترکيه در اين مصاحبه افزود: اگر جامعه جهاني، ترکيه را براي خودداري از استرداد اورانيوم 1200 کيلوئي تحت فشار بگذارد، ترکيه بي درنگ اورانيوم امانتي در نزد خود را به ايران مسترد خواهد کرد؛ ترکيه از اعتماد ايران نسبت به خود سوء استفاده نمي کند.
سايت اينترنتي "زمان" که اين مصاحبه را به طور تفصيلي پوشش داده است به نقل از داوود اوغلو اضافه مي کند: قرارداد هسته‌اي تهران با هدف توقف فعاليت غني سازي ايران امضا نشده است، زيرا‌ هر‌ کشوري حق دارد به عنوان عضو NPT و تحت نظارت آژانس بين المللي اتمي در راستاي اهداف صلح آميز اورانيوم را غني سازي کند؛ اگر برخي از کشورها بخواهند در بخش غني سازي اورانيوم انحصارطلبانه رفتار کنند و اين امر را تحت انحصار مطلق خود قرار دهند، در آن صورت غني سازي اورانيوم به يک سلاح اقتصادي تبديل خواهد شد.
او ادامه داد: براي مثال انرژي هسته اي يکي از نيازهاي اساسي ترکيه درحال توسعه سريع است. زيرا ترکيه از لحاظ ذخاير هيدروکربوني کشور فقيري است و اگر کشوري بخواهد انحصارغني سازي اورانيوم را در اختيار خود بگيرد، کشورهاي ديگر و از جمله ترکيه را مي تواند مورد تحريم قرار دهد. لذا ترکيه مخالف ايجاد انحصار غني سازي اورانيوم در جهان است.
رئيس ديپلماسي ترکيه همچنين گفت: مسئله تحريم ايران باعث شد دولت ترکيه و وزارت نيرو تصميم بگيرد که ترکيه با تاسيس نيروگاه اتمي، غني سازي اورانيوم را آغاز و در اين زمينه خود کفا شود؛ ما معتقديم تشديد تحريم ايران به ضرر ترکيه خواهد بود. ترکيه نمي تواند نظاره گر تحريم همسايه خود باشد. به ترکيه ربطي ندارد که آيا ايران در ده سال آينده احتمالا" به تهديد هسته اي تبديل خواهد شد يا نه.
اين ديپلمات برجسته ترک در ادامه اظهار داشت: در شرايط حاضر ترکيه مي خواهد از رديف شانزدهمين قدرت اقتصادي جهان به رديف دهم صعود کند. اگر تحريم ها عليه ايران از بين برود، حجم تجاري و اقتصادي ايران در پنج سال آينده به 30 و يا 40 ميليارد دلار خواهد رسيد؛ چنانکه در سال 1991 با آغاز جنگ عراق، صادرات 5/2 ميليارد دلاري ترکيه به عراق به صفر رسيد. اکنون ما به فکر تجارت استان هاي مرزي ترکيه با ايران هستيم و مي خواهيم راه زميني ترکيه به آسياي ميانه باز نگه داشته شود و انتقال گاز قطع نشود.
داووداغلو در عين حال تصريح کرد: اسراييل داراي سلاح هاي اتمي است که خارج از نظارت بين المللي قراردارد. اين کشور خواهان تشديد تحريم عليه ايران است. ترکيه براي دستيابي به درآمد ملي يک تريليون دلاري در دو سال آينده و براي دستيابي به درآمدهاي دو تريليون دلاري در ده سال آينده نيازمند تامين منابع انرژي به ‌خصوص انرژي هسته‌اي است؛ ما براي جبران ديرکرد دستيابي به انرژي هسته‌اي اقدامات سريعي را آغاز کرده ايم. برخي از کشورها مي خواهند سازمان هاي جهاني براي انحصارات غني سازي اورانيوم نظير اوپک (نفت‌) را به وجود آورند. ترکيه نگران اين اقدام بوده و با آن مقابله خواهد کرد. کشورهاي عضو ‌‌سازمان ملل متحد حق دارند مسئولانه به تکنولوژي غني سازي و بهره برداري از انرژي هسته اي دست يابند.
به گزارش ايربا، داود اوغلو همچنين با شرکت در برنامه تلويزيون NTV به ‌سوالات مخاطبان اين برنامه درباره قرارداد هسته اي تهران پاسخ گفت.
او بار ديگر تاکيد کرد که با امضاي قرارداد هسته اي سه جانبه در تهران، همه خواسته‌هاي جامعه بين‌المللي و 5+1 برآورده شده است. البته ايران نگران بود که ازحقوق خود محروم شود و لذا ترکيه به دو طرف توصيه کرده که از بيان سخنان تحريک آميز خودداري کنند. آنها نيز قول داده اند که به اين توصيه عمل کنند. کمترين سستي در اين روال باعث نابودي همه دستاوردها خواهد شد.
وزير خارجه ترکيه تاکيد کرد: اگر قرارداد تهران امضا نمي شد، در هفته جاري شديدترين تحريم ها عليه ايران در دستور کار قرار مي گرفت ولي بعد از اين اقدام بايد کشورهاي عضو دايمي شوراي امنيت سازمان ملل متحد محتاطانه تر عمل کنند. در روزهاي آينده احتمال تحريم ايران وجود ندارد؛ بدون شک اصرار غرب بر تحريم ايران به ترکيه نيز خسارت وارد خواهد کرد و ترکيه با تحريم ها مقابله خواهد کرد. ايران و ترکيه همديگر را به خوبي مي شناسند ولي مذاکره با ايران بسيار سخت است.
وي افزود: قرارداد هسته اي تهران هم نگراني هاي ايران را رفع کرده و هم سه خواسته غرب را برآورده کرده است. تکنولوژي هسته اي متعلق به همه بشريت است و به خصوص ترکيه به عنوان کشوري که از نفت و گاز محروم است، نياز شديدي به تکنولوژي هسته اي و انرژي هسته اي دارد. هدف تلاش ترکيه براي حل مسئله هسته اي ايران، محدود به پيشگيري از بحران ايران نيست بلکه با حل مسئله هسته‌اي ايران از جنگ هاي منطقه اي و حتي جنگ جهاني پيشگيري مي شود.
نظر شما