جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۳
کد خبر: ۱۶۴۸۶
|
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۱
در دومين نشست گروه‌هاي تخصصي مرکز آموزش عالي شهرداري تهران؛
دومين نشست اساتيد گروه هاي تخصصي با مسئولين مرکز آموزش عالي علمي کاربردي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اواخر ارديبهشت ماه در دفتر رياست مرکز برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي مرکز آموزش عالي علمي کاربردي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، در ابتداي اين نشست که اساتيد گروه فرهنگ و هنر شرکت داشتند، مهندس بابايي مدير آموزش مرکز ضمن خيرمقدم، به معرفي مرکزآموزش علمي کاربردي شهرداري تهران پرداخت و با اعلام اينکه اين مرکز با هدف افزايش دانش فني و مهارت هاي شغلي کارکنان شهرداري تهران و سازمانهاي وابسته در حوزه علوم شهري در سال 1380 شروع به کار کرده است، گفت: مرکز آموزش علمي کاربردي شهرداري تهران در گروه فرهنگ و هنر بيشترين تعداد دانشجو را دارد.

وي رشته هاي آسيب شناسي اجتماعي، مديريت امور فرهنگي، روابط عمومي، تربيت مربي پيش از دبستان، کتابداري، گرافيک و مديريت خانواده را از جمله رشته هاي گروه فرهنگ و هنر برشمرد که مرکز در مقطع کارشناسي و کارداني دانشجو مي پذيرد. در ادامه اين جلسه مدير گروه فرهنگ و هنر ضمن تشکر از اساتيد و مسئولين اظهار داشت: «رشته هاي گروه فرهنگ و هنر با رشته هاي گروه هاي ديگر متفاوت است و با عنايت به اينکه در حال حاضر بيش از 10 ميليارد وب سايت و شبکه هاي مَجازي فعال هستند،مي بايست توجه ويژه اي به مسئله تهاجم فرهنگي شود و اساتيد اين موضوع را مدنظر داشته باشند.

سپس اساتيد گروه فرهنگ و هنر مشکلات و پيشنهادات خود را با رييس مرکز در ميان گذاشتند. 

اين پيشنهاد‌ها در سرفصل‌هايي چون رعايت سرفصل هاي ارائه شده از سوي دانشگاه جامع و تدريس بر مبناي اين سرفصل‌ها،اهميت به تحقيق و پژوهش و حمايت از تحقيقات و پژوهش هاي دانشجويي،قرار دادن تحقيقات و پژوهش هاي کاربردي صورت گرفته دانشجويان در کتابخانه براي استفاده ساير دانشجويان،خارج شدن کلاسها از استاد محوري و ايجاد انگيزه و تشويق بيشتر به دانشجويان تا نظريه هاي اجتماعي و فرهنگي خود را مطرح کنند،چاپ و انتشار کتب درسي و غير درسي مرتبط با مسائل فرهنگي و هنري،استفاده از اساتيد زبده در ترم هاي آخر کارشناسي،ايجاد کارگروه هاي تخصصي براي رشته هاي گروه،شرکت اساتيد و دانشجويان در سمينارها و سخنرانيهاي مرتبط،تشکيل انجمن هاي علمي - دانشجويي، ايجاد پژوهشکده،مشارکت دانشجويان مرکز و معرفي آنها براي انجام پروژه هاي شهرداري بر اساس نيازهاي کاربردي آنان،بالا بردن سطح علمي دانشجويان با حمايت و هدايت تحصيلي براي ورود به مقاطع بالاتر،در نظر گرفتن رتبه علمي و پژوهش هاي انجام شده توسط اساتيد مطرح شد.

دکتر مصطفي ملکي رييس مرکز آموزش علمي کاربردي سازمان فرهنگي هنري شهرداري نيز در اين نشست در خصوص مشکلات و پيشنهاداتي که اساتيد مطرح کردند، گفت:تلاش بنده و تمام همکاران ايجاد يک مجموعه علمي آموزشي با استانداردهاي وزارت علوم است، مجموعه اي که در خور شهرداري تهران باشد.

دکتر ملکي با بيان اينکه ايجاد شورا و گروه هاي آموزشي در دانشگاه و ايجاد احساس هويت به دانشجويان براي آنان از تلاشهاي بنده و همکارانم در اين مرکز است، افزود: «واقعيت اين است که شهرداري تهران در سال گذشته با مشکل بودجه مواجه بود و بخش مهمي از بودجه به نيازهاي فوري اختصاص يافت، لذا به جزء در اختيار قراردادن ساختمان جديد مرکز و تجهيز آن بودجه مشخصي در نظرگرفته نشد و ما مجموعه را با شهريه اي که دانشجويان مي پردازند، با حداقل هزينه ها مديريت مي کنيم.»
دکتر ملکي با اشاره به اين‌که ايجاد اتاق فکراز جمله برنامه هاي ابتکاري و آماده بهره برداري مرکز است گفت: «بايد ايجاد پرسش گري در ذهن دانشجو و اقناع از طرف اساتيد را مبناي کار قرار دهيم تا ارائه کاربردي دروس، بخشي از مشکلات را حل کند.

او در ادامه صحبت هايش با اشاره به وجود ظرفيت راه اندازي يک نشريه علمي پژوهشي در مرکز افزود: «طرح راه اندازي نشريه علمي ـ پژوهشي، اين نشريه در قالب يک نشريه ديجيتال يا الکترونيکي تهيه شده، و ان شاء ا... بعد از اخذ مجوزهاي لازم، در قالب يک نشريه علمي پژوهشي منتشر خواهد شد.

وي در بخش ديگري از سخنانش به مأموريت جديد هيأت مديره محترم سازمان فرهنگي هنري تهران اشاره کرد و گفت: «اميدواريم بتوانيم تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه هاي خارج از کشور داشته باشيم که در اين مأموريت با بررسي هاي اوليه انجام شده مقرر گرديد در مقطع کارشناسي ارشد و دکتري اين کار انجام شود.»
دکتر ملکي با اشاره به اينکه مرکز آموزش عالي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران جزء 10 مرکز مهم علمي کاربردي کشور مي باشد، گفت: «آمار بدست آمده از دانشگاه جامع مبني بر اين است که مرکز آموزش عالي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران جزء انتخاب هاي اول دانشجويان دانشگاه جامع علمي کاربردي است و اين امر موجب مي شود با وجود ظرفيت 50 درصدي شاغلين ما شاهد جذب قشر آزاد باشيم. ملکي در بخش ديگري از سخنانش به کارهاي جانبي مرکز اشاره کرد و از اساتيد خواست با برگزاري نشست هاي فرهنگي ظرفيت هاي جديد در مجموعه ايجاد کنند و خود اساتيد به عنوان سخنران در آن شرکت داشته باشند. همچنين سمينارهاي علمي فرهنگي با موضوعات خاص ارائه شود و خلاصه مقالات به عنوان يک کتاب که جزء سرمايه يک مجموعه است چاپ شود. دکتر ملکي با اشاره به اين‌که ما به اندازه کافي استاد با مدرک دکتري تخصصي و کارشناسي ارشد در مرکز داريم گفت: «ما بايد از استانداردهاي دانشگاه جامع فراتر باشيم. کلاسهاي آمادگي کنکور و قرار دادن منابع کارشناسي ارشد به دانشجويان و اساتيد از حداقل کارهاي است که ما در مرکز بايد انجام دهيم. مصطفي ملکي به رايزني هايي که با مرکز مطالعات شهر تهران و معاونت اجتماعي فرهنگي صورت گرفته اشاره کرد و گفت: «در مورد بحث راه اندازي پژوهشکده با صحبت هايي که با رييس مرکز مطالعات شهر تهران شده، قرار است بخشي از پروژه هاي تحقيقاتي آنان را مرکز آموزش علوم شهري انجام شود.» به گفته او بايد دانشجو احساس کند که اولويت اول در مرکز آموزش علمي کاربردي، تحصيل علم و پژوهش است.

نظر شما