جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۱
کد خبر: ۱۶۵۰۳
|
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۱
همايش تاكسيرانان شهر تهران با عنوان سفرياران شهر صبح امروز با حضور مرتضي طلايي رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران، حجت‌الاسلام امرودي مشاور فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران، پيمان سنندجي مديرعامل سازمان تاكسيراني و كريميان شهردار منطقه 22 از سوي فرهنگسراي تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر،طلايي در اين همايش با بيان نقش تاكسيران‌ها در ارتقا سطح فرهنگي جامعه گفت:يك راننده تاكسي در طول روز با انواع آدم‌ها، گويش‌ها، سنت‌ها و فرهنگ‌ها در ارتباط است.بنابراين تاكسيرانان‌‌ مجموعه‌اي منحصر به فرد به شمار مي‌روند كه براي پيوستگي و انسجام جامعه كاربرد بسياري دارد.

همچنين تاكسي‌ها نقش يك رسانه چهره به چهره را نيز ايفا مي‌كنند كه اخبار را به صورت آنلاين مبادله مي‌كنند. اين دو كاركرد دليلي بر اين ادعا است كه بگوييم بخش قابل توجهي از مديريت بر افكار عمومي در جامعه در دست تاكسيرانان شهر است.

وي افزود:امروز دنيا و نظام سلطه در سطح جهاني و هر دولتي در هر كشوري با مديريت بر افكار عمومي حكومت مي‌كند.اگر چه با شهامت بايد بگوييم در مورد جايگاه و مجموعه تاكسيرانان غفلت كرده‌ايم و گلايه‌هاي به حق آنها را قبول داريم ولي تكليف تاكسيرانان تكليفي ملي است و وظايف و تكاليف مهمي را در جامعه بر دوش دارند.

به گفته وي كشور ما داراي دو بال اسلام و ايران است. اسلاميت و ايرانيت دو بالي هستند كه اگر متوازن زده شوند مي‌تواند ما را به اوج برساند و اين هر دو را مي‌توانيم با ظرفيت شما در جامعه مديريت و نقش و كاركردتان را در سبد فرهنگي كشور تبيين و تعيين كنيم.

طلايي با بيان اينكه سازمان تاكسيراني وظيفه دارد با الگوسازي مناسب تاكسيرانان را تبديل به چهره‌هاي ماندگار در جامعه كند، اظهار داشت: بايد مهندسي مسيري كه رانندگان جداي از آشنايي با حقوق خود مسووليت‌پذيري و آگاهي‌بخشي را به جامعه منتقل كنند را طراحي كنيم كه اين نيازمند اعتماد است.

وي با تقدير از سازمان فرهنگي هنري و حمايت و تدبير سازمان تاكسيراني در برگزاري همايش تاكسيراني شهر گفت: اين حركت يك حركت تشكيلاتي نيست و اختصاص به قدرشناسي و معرفي جرياني دارد كه ضرورت امروز جامعه ما است. اين قشر از جامعه بايد با تعيين الگوها و المان‌ها چراغ راه ما باشند و الگوي نسل‌هاي بعد قرار گيرند.

اميدوارم با برنامه‌ريزي‌ها و كار مطالعاتي موج جديدي به وجود آيد تنديس‌هاي چهره‌هاي ماندگار اقشار زحمتكش مانند تاكسيرانان شناسايي و در سطح شهر نصب شوند.

در ادامه اين مراسم «پيمان سنندجي» مديرعامل سازمان تاكسيراني، جامعه تاكسيراني را يك جامعه بزرگ دانست و گفت: در حال حاضر 80 هزار راننده تاكسي و 30 هزار نيروي كمكي بيش از 4 ميليون مسافر را در سطح شهر جابه‌جا مي‌كنند.

يكي از مشكلات جدي تاكسيراني كه از سوي شهردار تهران و شوراي شهر مورد تاكيد قرار دارد بحث رسيدگي به وضعيت معيشتي و رفاهي اين خانواده بزرگ است. در حال حاضر حركت‌هايي شروع شده ولي سازماني كه 30 سال از قدمتش مي‌گذرد براي برطرف كردن اين مشكلات زمان مي‌خواهد.

وي با بيان اينكه سازمان تاكسيراني براساس راننده محوري عمل مي‌كند افزود: در بحث بيمه پيگيري‌هايي كرده‌ايم كه آنهايي كه شرايط بيمه دارند بيمه شوند. مشكل ما افراد بالاي 50 سال است كه بيمه آنها را قبول نمي‌كند اما با مكاتبات انجام شده با شورا و مجلس شوراي اسلامي درصدد رفع اين مساله هستيم.

به گفته سنندجي، اختصاص بيمه حوادث و بيمه عمر براي همه رانندگان ، برطرف كردن مشكل امداد خودرو، اختصاص كارت‌هاي ورزشي، افتتاح 2 هزار و 500 متر مربع سالن به دستور شهردار در منطقه 10، تبديل ساختمان شماره 2 تاكسيراني به فرهنگسراي تاكسي، تبديل ساختمان شماره 1 به فضاي فرهنگي و توزيع رايگان نشريه سازمان تاكسيراني در 48 صفحه از جمله برنامه‌هايي است كه اين سازمان براي رفاه حال تاكسيرانان شهر تهران در نظر گرفته است.

در ادامه كريميان، شهردار منطقه 22 مبلغ 50 هزار تومان به همه رانندگان حاضر در سالن اهدا كرد.

در ادامه اين همايش، حجت‌الاسلام امرودي نيز درباره خصوصيات و ويژگي‌هاي جايگاه تاكسيرانان سخنراني كرد. تقدير از «حبيب اسماعيلي» بازيگر نقش راننده تاكسي، تقدير از هفت تاكسيران منتخب منطقه 22 و اجراي موسيقي كوبه‌اي گلك از ديگر بخش‌هاي اين همايش محسوب مي‌شود.

نظر شما