جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۹
کد خبر: ۱۶۵۹۰
|
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۸
آموزش و پرورش در قبال شكايات مردمي درباره آموزشگاه‌هاي آزاد زبان كه به صورت غير مجاز فعاليت مي كنند پاسخگو نيست.

به گزارش خبرنگار شهر،  مهدي جلالي مدير مدارس غير دولتي و آموزشگاههاي علمي و آزاد آموزش و پرورش شهر با اشاره به فعاليت بيش از يكهزار آموزشگاه علمي زبان در شهر تهران تصريح كرد: تنها 500 آموزشگاه آزاد زبان از سوي وزارت اموزش و پرورش مجوز قانوني دارند.

 

وي اظهار داشت : وزارت آموزش و پرورش براساس قانون، حق نظارت بر عملكرد آموزشگاههاي مجاز را دارد كه در صورت مشاهده هرگونه تخلف و فعاليت غير مجاز با تنظيم لايحه و شكايت، پيگرد قانوني را به اداره اماكن نيروي انتظامي كه وظيفه برخورد با مراكز و مجموعه هاي غير قانوني را دارند محول مي كند.

 

مدير مدارس غير دولتي و آموزشگاههاي علمي و آزاد آموزش و پرورش شهر تهران ضمن گلايه از برگزاري كلاس هاي فاقد مجوز توسط دستگاههاي اجرايي ، جهاد دانشگاهي و كانون هاي وابسته به امور مساجد اظهار داشت: برگزاري كلاس هاي مختلط زبان در تمامي سطوح بدون رعايت استانداردهاي تدريس از جمله تخلفاتي است كه قابل پيگرد قانوني است.

 

وي از موازي كاري هاي غير قانوني توسط وزارت ارشاد درخصوص ارايه مجوز به آموزشگاههاي زير 20 سال خبر داد و افزود: انتظار آموزش و پرورش اين است كه ساير دستگاهها با رعايت نص صريح قانون از بروز اينگونه تخلفات جلوگيري كنند.

 

مدير مدارس غير دولتي و آموزشگاههاي علمي و آزاد آموزش و پرورش شهر تهران با تاكيد بر مواد قانوني اعلام كرد: شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جلسه چهارصد و هشتاد و سوم خود در سال 80 به منظور ساماندهي مراکز مجري آموزشهاي آزاد کشور و ايجاد بستري مناسب براي جلب مشارکت بخش غيردولتي، تلاش براي رشد و پرورش علائق و استعدادهاي نسل جوان و نيز تعيين حيطه مسووليت هر کدام از دستگاه ها، ضوابطي را تعيين کرد. به استناد ماده 3 فصل دوم اين مصوبه صدور مجوز فعاليتهاي آموزشي آزاد در قالب برگزاري کلاسهاي تجديدي، تک درس، تقويتي و کنکور، برگزاري آزمون، کنکور مکاتبه اي و آموزش زبان هاي خارجي بر اساس سرفصل دروس مصوب وزارت آموزش و پرورش از سطح مبتدي تا قبل از دانشگاه به صورت حضوري و غيرحضوري تحت عنوان آموزشگاه علمي آزاد و نظارت بر آنها از وظايف و اختيارات وزارتخانه مذکور است.

 

همچنين در مصوبه 513 شوراي عالي انقلاب فرهنگي، پس از اصلاح، تکميل و تفسير مصوبه 483 تاکيد شده است که صدور مجوز آموزش‌هاي زبانهاي خارج از مبتدي تا قبل از دانشگاه، وظيفه آموزش و پرورش و براي دوره هاي عالي (دانشگاهي) برعهده وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است. بر همين اساس آموزشگاههاي زبان آزادكه زبان آموزان آنها بالا ي 20 سال سن دارند مجوز فعاليت خود را بايد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دريافت كنند.

 

علاوه بر مفاد قانوني ياد شده جلالي با اشاره بر ماده 9 قانون تاسيس و اداره مدارس و مراكز آموزشي غير دولتي تنها مرجع صدور فعاليت آموزش زبان زير 20 سال را وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد.

 

جلالي درخصوص رعايت روش هاي استاندارد تدريس در آموزشگاههاي تحت نظر اعلام كرد: وزارت آموزش و پرورش، دفتر توسعه و پشتيباني مدارس و مراكز غير دولتي كه در مجموع مراكز غير دولتي را پوشش مي دهند با انجام كارهاي كارشناسي و تحت نظر يك دپارتمان ويژه مجموعه كتاب هايي را تحت عنوان «خير الموجودين» تهيه كرده كه عنوان آنها طي بخشنامه اي به تمام آموزشگاههاي تحت نظر اعلام شده است.

 

وي ادامه داد: آموزش هاي زبان در آموزشگاههاي كه داراي مجوز وزارت آموزش و پرورش هستند بايد براساس اين كتاب ها و استانداردهاي اعلام شده ارايه شود و در صورت بروز تخلف و تخطي ناظرين دپارتمان با بررسي تخصصي تذكر لازم را ارايه مي كنند.

 

جلالي با اعلام اين نكته كه سامانه سيستمي منظم و منسجمي درخصوص رسيدگي به شكايات و نظارت بر اجراي درست استانداردها و روش هاي تدريس در دست تهيه است گفت: با استفاده از اين سامانه وضعيت آموزشي كليه آموزشگاههاي تحت نظر قابل بررسي و پيگيري است.

 

وي در موردرعايت استانداردهاي ظرفيت زبان آموزان در يك كلاس افزود: بر اساس پيش بيني ها حضور بيش از 20 نفر در يك كلاس موجب بروز اختلال در بحث تدريس و توجه استاد به زبان آموزان مي شود.

 

مدير مدارس غيردولتي و مشارکتهاي مردمي آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به افزايش فعاليت آموزشگاههاي زبان همزمان با آغاز تابستان گفت: والدين دانش آموزان دقت داشته باشند که آموزشگاههاي مورد نظرشان مجوز لازم را از آموزش و پرورش داشته باشند و همراه با نرخ شهريه هاي مصوب در تابلوي اعلانات نصب کرده باشند.

جلالي افزود: مردم در صورت بروز تخلف در آموزشگاههاي زبان آن را از طريق سامانه 1820 اطلاع رساني کنند.

 

نظر شما