جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۴
کد خبر: ۱۷۴۰۲
|
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۲
«خانه برنارد آلبا»به شيوه كارگاهي و كاملا ساده با استفاده از قابليت هاي هنرپيشه هاي نمايش بر صحنه مي رود. اين سادگي در تمام سطوح نمايش هست و سعي كرده ام بيشتر به خود موضوع و وجوه كار بپردازم.

ميكائيل شهرستاني ،كارگردان نمايش «خانه برنارد آلبا» كه از 20 خرداد درتماشاخانه ايرانشهر روي صحنه مي‌رود،در گفت و گو با خبرنگار شهر ضمن بيان اين مطلب گفت:نمايش«خانه برناردآلبا» را كه اين روزها تمرين‌هاي آخرش را پشت سر مي‌گذارد،به شيوه كارگاهي و بيشتر با استفاده از قابليت‌هاي هنرپيشه‌هاي كار بر صحنه مي‌بريم.

شهرستاني درباره استفاده از ترجمه‌هاي مختلف اين نمايشنامه گفت:متن «خانه برنارد آلبا» را با استفاده از هرسه ترجمه شاملو ،محمد كيانوش و فانوس بهادروند تدوين كرده‌ايم.

او درباره بخش‌هاي حذف شده متن اصلي گفت:ما به 7 شخصيت «خانه برنارد آلبا» پرداخته ايم.دختران برنارد آلبا ، مادر و كلفت خانه و باقي شخصيت‌ها را حذف كرده‌ايم و نمايشي با مدت 55 دقيقه روي صحنه مي‌رود.

شهرستاني درباره علت انتخاب اين متن گفت:بيشتر موقعيت و شرايط گروه باعث شد .اين متن توسط دوستان و شاگردان من كه 5 سالي است به صورت كارگاهي در مراكز مختلف و دانشگاه‌ها با هم كار مي‌كنيم،انتخاب شود.ما مي خواستيم ماحصل آموخته‌هاي اين گروه در اين كار منعكس شود و چون اكثر هنرپيشه‌ها جوان بودند،«خانه برنارد آلبا» را انتخاب كرديم.

شهرستاني با اشاره به تغييراتي كه در اين نمايش بايد روي دهد،گفت:با توجه به اين‌كه در سالن سمندريان ،نمايش «مده آ-نبرد»قطب الدين صادقي هم همزمان با اجراي ما بر صحنه مي‌رود و صحنه ايشان را نمي‌شود خيلي تغيير داد، بايد تغييراتي در شرايط صحنه و نورپردازي ايجاد كنيم.

شهرستاني درباره اين نمايش گفت:فكر مي‌كنم ، نتيجه كار اين گروه پرثمر و خوب است و هم خودشان و هم مخاطبين از كار لذت مي‌برند.

اين نمايش برگرفته از نمايشنامه «خانه برنارد آلبا»ي فدريکو گارسيا لورکا است و به صورت تجربي و کارگاهي شکل گرفته.موسيقي نمايش بصورت زنده اجرا مي شود و در آن مهشيد بابايي، مهديه کوهستاني، پوپک هيدجي، سيلوا فيروزي،‌ افسانه قيدر، عسل خرديار،گلسا سحرابي بروي صحنه حضور پيدا مي‌کنند.

اين نمايش هر روز -به غير از شنبه ها -به مدت 55 دقيقه در ساعت 18:30تا اواسط تير ماه اجرا خواهد داشت.

نظر شما