يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۷
کد خبر: ۱۷۶۹۷
|
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۴
تجزيه و شقه شقه كردن يك شهر به چند شهر در تاريخ شهرسازي ايران بي‌سابقه بوده و اين كار با تقسيمات جغرافيايي و تعاريف موجود از شهر و شهرستان و روستا مغايرت دارد.

 علي نوذرپور كارشناس شهري در گفت و گو با خبرنگار «شهر» ضمن بيان اين مطلب درباره ايجاد 22 فرمانداري و تقسيم كردن شهر تهران به 22 شهر گفت: مناطق يك شهر براساس تعاريف موجود تقسيمات كشوري نمي‌توانند تبديل به شهر شوند و اصلاً چنين چيزي امكانپذير نيست.

 

به گفته وي، طرح ايجاد هر منطقه شهر تهران به يك شهر قطعاً‌ نمي‌تواند واقعيت بيروني داشته باشد و با مختصات ذهني مغايرت داشته و خلاف قواعد شهري و شهرنشيني است.

 

نوذرپور با بيان اينكه طرح كردن چنين موضوعي با مصوبه جديد دولت در خصوص مجموعه شهري مخالف است، خاطرنشان كرد: در 16/2/89 مصوبه‌اي در خصوص مجموعه شهري به تصويب رسيد كه رئيس  اين مجموعه شهري معاون اول رئيس جمهور است و دبيرخانه آن نيز قرار است در وزارت كشور تشكيل شود.

 

اين كارشناس شهري ادامه داد: براساس اين مصوبه مجموعه شهري بيشتر شامل شهرهاي في مابين شهر تهران همچون كرج،‌اسلامشهر، ورامين بوده و اين اقدام براي جلوگيري از ساخت وسازهاي زمين‌هاي كشاورزي صورت گرفت.

 

نوذرپور همچنين اين كار را خلاف قوانين مردم يك شهر دانست، چرا كه وي معتقد است: دولت وحتي مجلس نمي‌تواند حقوق شهروندي را از مردم يك شهر بگيرد. چرا كه مديريت شهري تهران ، كرج و ساير شهرها به مديريت غيردولتي سپرده شده و مردم خود اعضاي شورا و بالطبع شهردارشان را انتخاب مي‌كنند و در صورت اجرايي شدن طرح 22 فرمانداري حق شهروندي از مردم گرفته مي‌شود.

 

به گفته وي، اين تصميم دولت اساساً‌ معنايي ندارد و بايد براي شهر تهران مديريتي فراتر از شهري تعريف كرد نه آنكه شهر را كوچك و شقه شقه كنيم.

 

اين كارشناس شهري درباره تصويب مديريت مجموعه شهري نيز به «شهر» توضيح داد: اين موضوع از سال 1374 براي شهرهايي همچون تهران،‌شيراز،‌مشهد كه امكان خط‌كشي بين شهر و پيرامونش وجود ندارد مطرح و پس از سال‌ها وزارت مسكن و شهرسازي مسوول تهيه طرح شد و با تدوين طرح ابتدا وزارت كشور رياست مجموعه شهري را بر عهده گرفت.

 

به گفته نوذرپور در سال 1382 اين موضوع  از سوي شهرداري وقت به مجلس ارائه شد كه مجلس آن را مغاير با قوانين دانست و مجددا با اصلاح برخي موارد طرح در 16/2/89 به تصويب رسيد كه رياست آن برعهده معاون اول رئيس جمهور است و دبيرخانه‌اش نيز در وزارت كشور بايد تشكيل بشود.

 

گسترش حريم شهر تهران و مغايرت آن با اين مصوبه از ديگر موضوعاتي بود كه اين كارشناس شهري به آن اشاره كرد و گفت: براساس بند يك قانون 99 شهرداري تهران حريم شهر تهران محدود به شهرستان بوده اما در حال حاضر حريم شهرستان‌هاي ديگر همچون ري،‌شميرانات،‌اسلامشهر نيز در حريم شهر تهران در نظر گرفته شده است كه اين خود با مصوبه ايجاد 22 فرمانداري مغايرت داشته و بايد ابتدا وزارت كشور و استانداري اين مشكل را حل بكند.

نظر شما