پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۴۸
کد خبر: ۱۷۸۶۸
|
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۷
رئيس اداره سل و جذام وزارت بهداشت از اختصاص اعتبار 21 ميليون دلاري صندوق بين‌المللي پول عليه ايدز، سل و مالاريا براي کنترل بيماري سل در استان‌هاي با شيوع بالا در کشور براي يک دوره 5 ساله خبر داد.

به گزارش "شهر"، دکتر مهشيد ناصحي ضمن اعلام اين خبر به تشريح برنامه «گلوبال فاند» و اختصاص اين اعتبار به کنترل بيماري سل در کشور پرداخت و گفت: در پي قرار گرفتن سه بيماري ايدز، سل و مالاريا در زمره بيماري‌هاي واگير داراي اولويت و نيازمند حمايت جهاني از سوي سازمان ملل متحد و در نتيجه شکل گرفتن هدف ششم از مجموعه اهداف توسعه هزاره، از طريق توجيه و جلب مشارکت اهداء کنندگان جهاني، صندوق بين‌المللي با عنوان «صندوق بين‌المللي پول عليه ايدز، سل و مالاريا» درسال 2002 تشکيل شد.

 

وي هدف از تشکيل اين صندوق بين‌المللي را پرکردن شکاف‌هاي ناشي از کمبود منابع در برنامه‌هاي کنترل سل، مالاريا و ايدز درکشورهاي با درآمد کم تا متوسط ذکر کرد و افزود: اين صندوق در حال حاضر درمجموع 7/18 ميليارد دلار در سال را براي سه بيماري مذکور براي 140 کشور جهان تامين مي‌کند.

 

ناصحي گفت: برنامه کنترل سل کشور ما نيز بدنبال شرکت در دوره هفتم فراخوان‌هاي اين صندوق موفق به پذيرش و جذب اعتباري معادل 732/829/21 ميليون دلار براي استانهاي با شيوع بالاي سل جهت يک دوره 5 ساله شد که اين برنامه از حدود 2 سال پيش آغاز شده است .

 

وي تمرکز اعتبار تخصيص داده شده از سوي صندوق بين‌المللي پول را براي ارتقاي کنترل بيماري سل در 7 استان با شيوع بالا شامل سيستان و بلوچستان، گلستان، خراسان رضوي، خراسان شمالي، خراسان جنوبي، هرمزگان و خوزستان عنوان کرد و گفت: از جمله فعاليتهايي که در اين پروژه ديده شده ايجاد وافزوده شدن 32 آزمايشگاه ميکروب شناسي و 20 آزمايشگاه کشت در سراسر کشور است که تجهيزات اين آزمايشگاه‌ها خريداري و فضاي فيزيکي آنها آماده شده و با راه‌اندازي اين 52 آزمايشگاه با ارائه خدمات رايگان شبکه آزمايشگاه سل کشور تکميل مي‌شود.

 

رئيس اداره سل و جذام وزارت بهداشت افزود: همچنين در حال حاضر تنها 2 آزمايشگاه آنتي‌بيوگرام در کشور فعاليت مي‌کند که اين تعداد تا پايان سال جاري به 7 آزمايشگاه افزايش مي‌يابد.

 

وي خاطرنشان کرد: تجهيز و راه‌اندازي آزمايشگاه آنتي بيوگرام بدليل سطح ايمني بالا و تجهيزات گرانقيمت  بسيار پرهزينه است.

 

رئيس اداره سل و جذام وزارت بهداشت در ادامه به تشريح ديگر فعاليتهاي وزارت بهداشت در کنترل بيماري سل پرداخت و گفت: سال گذشته 2 ميليون پمفلت آموزشي در زمينه بيماري سل بين دانش‌آموزان مقطع راهنمايي و دبيرستاني هفت استان مذکور توزيع شد که به 2 هزار دانش آموز نيز که به پرسش‌هاي مورد نظر در پمفلت‌هاي توزيع شده درباره بيماري سل، پاسخ کامل داده بودند، به قيد قرعه جوايزي پرداخت شد.

 

رئيس اداره سل و جذام درخاتمه به انجام مطالعه کشوري براي آگاهي مردم نسبت به بيماري سل اشاره کرد و با بيان اين که نتايج اين مطالعه تا نيمه اول تيرماه منتشر مي شود، گفت: نتايج اوليه اين مطالعه کشوري نشان مي دهد که متاسفانه ميزان اطلاعات آگاهي مردم نسبت به اين بيماري و درمان پذيري اين بيماري پايين است و تقويت بيشتر آموزش و اطلاع‌رساني دراين خصوص ضروري است.

 

در حال حاضر تعداد 10 هزار و 99 مورد مبتلا به سل در کشور گزارش شده است که 50 درصد موارد را زنان،46 درصد مردان و 14 درصد را بيماران افغاني تشکيل مي‌دهند.

 

سل يک بيماري ميکروبي قابل درمان است که مي‌تواند هر يک از ارگانهاي بدن را درگيرکند، اما در بيش از 80درصد موارد، ارگان درگير، ريه‌ها بوده و به همين دليل شايع‌ترين شکل سل، سل ريوي است.

 

شايع‌ترين علامت ابتلاء  به بيماري سل ريوي سرفه پايدار به مدت دو هفته يا بيشتر است که معمولاً همراه خلط و گاهي خلط خوني بوده و ممکن است علائمي از جمله تنگي نفس و درد قفسه سينه نيز به همراه داشته باشد.

نظر شما