جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۷
کد خبر: ۱۸۶۲۶
|
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۷
نرخ از دست دادن خاک در ايران‌، چه در حوزه‌ي فرسايش بادي و چه در حوزه‌ي فرسايش آبي، 6 برابر ميانگين جهاني است.

شايد يکي از با ارزش‌ترين عناصر موجود بر روي کره‌ي زمين، وجود ريزاندامگان يا ميکروارگانيسم‌هاي موجود در خاک باشد که به واسطه‌ي حضور آنها، زمين قدرت بارآوري بدست آورده و بدين‌ترتيب، به عنوان يگانه سياره‌ي قابل زيستن در تمامي فراخناي فضاي بالاي سرمان تا عمق 14 ميليارد سال نوري شناخته شده است.

به ديگر سخن، خاک را بايد ريشه‌گاه حيات ناميد و در پاسداري از آن، لحظه‌اي درنگ و ترديد روا نداشت. چنين است که شعار امسال روز جهاني مقابله با بيابان‌زايي نيز بر مبناي همين آموزه انتخاب شده و مي‌گويد:

يعني: هرجا که خاک بهبود يابد، زندگي هم بهبود مي‌يابد.

اين موضوع براي ما ايراني‌ها، زماني از اهميت بيشتري برخوردار مي‌شود که بدانيم: نرخ از دست دادن خاک در ايران‌زمين، چه در حوزه‌ي فرسايش بادي و چه در حوزه‌ي فرسايش آبي، 6 برابر ميانگين جهاني است.

 

يادمان باشد: هر چيزي را مي‌شود از خارج وارد کرد، جز خاک را. هيچ کشوري خاکش را نمي‌فروشد؛ زيرا خاک بستر توليد و رمز ماندگاري تمدن و تاريخ و فرهنگ و ميراث طبيعي يک ملّت است.

بياييم به بهانه روز بيابان زدايي روزي که در همه جاي دنيا، جهانيان براي پاسداري از خاک و مقابله با بزرگ‌ترين دشمن قدرقدرتش (بيابان‌زايي)، بپا مي‌خيزند، ما هم بپاخواسته و حرمتش را بيش از پيش نگه داشته و نگذاريم به بهانه‌ي جاده‌کشي، سدسازي، شهرک‌سازي، توسعه‌ي کشاورزي نابخردانه و خلاف اصول آمايش سرزمين، اين گرانبهاترين عنصر حيات را از دست دهيم.

محمد درويش

 

نظر شما