جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۹۲۲۰
|
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۵
به قلم باني‌مسعود
كتاب «معماري غرب: ريشه‌ها و مفاهيم» تاليف «امير باني‌مسعود» توسط نشر هنر معماري قرن منتشر شد.

به گزارش شهر، اين كتاب كه دومين كتاب تاليفي باني‌مسعود است، مي‌كوشد تا با شرحي ساده و روان، داستان شكل‌گيري معماري غرب را از عهد باستان تا عصر كنوني و با تاكيد بر خاستگاه‌ها، انديشه‌ها و گرايش‌هاي گوناگون بازگو كند. موضوع اين كتاب عمدتا درباره معماري اروپا است؛ ولي به معماري امريكا، تا جايي‌كه در تفكر و فرهنگ غرب مشاركت داشته است نيز، مرتبط است.

 

اين كتاب در هفت بخش و 27 فصل تنظيم شده است. در بخش اول خاستگاه‌هاي معماري غرب كه درواقع مقدمه‌اي بر شكل‌گيري معماري غرب هستند، بررسي شده‌اند. در اين بخش همچنين تمدن‌هاي تاثيرگذار بر تمدن و معماري غرب، چون تمدن بين‌النهرين و مصر، با تاكيد بر بستر اجتماعي و تاثير آن در شكل‌گيري معماري غرب بررسي شده‌اند.

 

مولف در بخش دوم با عنوان «جهان باستان»، به بررسي تمدن‌هاي كرته، موكناي، يونان، اتروريا و روم، از زاويه معماري ساختمان‌ها و تاثيرات آن‌ها بر يكديگر پرداخته است.

 

بخش سوم اختصاص به معماري قرون وسطا دارد كه در آن معماري‌هاي صدر مسيحيت، بيزانس، پيش‌رمانسك(كارولنژي و اتوني)، رمانسك و گوتيك بررسي شده است. بخش چهارم با عنوان «خردگرايي در معماري» به رنسانس، باروك، ميراث رنسانس‌(روشنگري، نئوكلاسيسيسم و مدرسه هنرهاي زيباي پاريس، تكنولوژي جديد (انقلاب صنعتي و ورك‌بوند) و مكتب شيكاگو اختصاص يافته است.

 

بخش پنجم اين كتاب دربرگيرنده تحولاتي است كه ريشه در رمانتيسم دارند و در آن به باغ و باغ‌آرايي در انگلستان، نئوگوتيك، صنايع و حرف، آر نوو، اكسپرسيونيسم و ارگانيك (اثار فرانك لويد رايت و آلوار آلتو) پرداخته مي‌شود.

 

بخش ششم به معماري مدرن مي‌پردازد كه با بررسي خاستگاه‌هاي هنري آن (فوتوريسم، كنستروكتيويسم، ده استيل و باؤهاؤس)، معماري مدرنيسم (كارهاي آدولف لوس، لوكوربوزيه، لودويگ ميس وان در روهه و لويي كان) و ميراث آن (سيام، سبك بين‌المللي، مينيماليسم و هاي-تك) بررسي شده‌اند.

 

بخش انتهايي كتاب نيز به معماري بعد از 1960 اختصاص يافته است و به بررسي جنبش‌هاي هنري و فكري پست‌مدرنيسم، نئوكلاسيك، ديكانستراكشن، اكو-تك، نئو مدرن و سوپر مدرن با تاكيد بر آثار معماران اروپايي و امريكايي مي‌پردازد.

 

مولف در مقدمه اين كتاب آورده است: «اين كتاب براي كساني نوشته شده است كه به دليل آشنايي مختصر با «معماري غرب» سردرگم شده‌‌اند. دانشجوياني كه براي اولين بار در كلاس درس آشنايي با معماري جهان و يا معماري معاصر حضور مي‌يابند، مطمئنا از دروس مزبور واهمه دارند. ترسشان از اين است كه مبادا اين دروس را متوجه نشوند. آن‌ها همواره به دنبال مرجعي مي‌گردند كه به زباني ساده و نظام‌مند به جوهرهسير تحولات تاريخي معماري غرب بپردازد.»

 

كتاب «معماري غرب: ريشه‌ها و مفاهيم» تاليف امير باني‌مسعود، توسط انتشارات هنر معماري قرن در 415 صفحه مصور در قطع رقعي در شمارگان دو هزار و 500 نسخه و با قيمت 12هزار تومان منتشر شده است.

 

 

 

 

 

نظر شما