شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۹
کد خبر: ۱۹۴۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۷
لوريس چكناواريان آهنگساز و رهبر اركستر، از جمع‌آوري و انتشار آثارش در 22 جلد خبر داد. وي همچنين در حال ساخت اپرايي است كه هنوز نامي برايش انتخاب نكرده است.

چكناواريان در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهر گفت: اين كتاب مجموعه‌اي از آثار من در طول 50 سال گذشته است و شامل پنج اپرا و پنج سمفوني كنسرتوا است و 75 اثر مختلف از اركستر مجلسي تا اپرا و سمفوني و باله را در بر دارد. حجم اين مجموعه در حدود هشت‌هزار و پانصد صفحه پارتيتور است و از آن‌جا كه درباره تصحيح آن حساس هستم، بسيار وقت‌گير است.

وي گفت: از آن‌جا كه چاپ چنين كتاب‌هايي در فضايي كه موسيقي طرفداران كمي دارد، سود اقتصادي چنداني براي ناشران ندارد، يافتن حامي مالي و يا ناشر براي اين مجموعه كمي مشكل است. البته تايپ و صفحه‌بندي صفحات حاوي نت، پرهزينه است؛ ولي مخارج اين كار را شخصا پرداخته‌ام.

سازنده اپراي «باله سيمرغ» ادامه داد: فكر مي‌كنم كار صفحه‌بندي و تصحيح اين كتاب تا پايان تير به اتمام برسد و اگر ناشر مناسبي پيدا كنم، اين مجموعه را در 20 تا 22 جلد منتشر خواهم كرد.

چكناواريان افزود: مشغول ساختن يك اپرا هستم و براي كنسرت فرصتي ندارم. من عموما به‌صورت فصلي كار مي‌كنم . يك فصل آهنگسازي مي‌كنم و يك فصل رهبري اركستر.

وي همچنين گفت: در حال ساخت يك اپراي بزرگي هستم؛ ولي كار هنري به نحوي است كه ممكن است خلق يك اثر در نيمه‌راه متوقف شود و خالق اثر از ارائه آن صرف‌نظر كند. به همين دليل تا زماني‌كه كار ساخت اين اپرا به اتمام نرسيده است، ترجيح مي‌دهم چيزي درباره آن نگويم.


خالق اپراي رستم و سهراب اظهار داشت: تا دو هفته ديگر سفري به اتريش خواهم داشت و اجراي يك كنسرت را در آن‌جا پيش‌بيني مي‌كنم.

لوريس چکناوريان از ارمني‌‌الاصل و زاده بروجرد است. وي تحصيلات موسيقي خود را از سال 1332 در هنرستان عالي موسيقي آغاز کرد. مدتي بعد به وين مهاجرت كرد و تا سال 1340 در فرهنگستان موسيقي اين شهر به تحصيل آهنگسازي و رهبري ارکستر اشتغال داشت. سپس به ايران بازگشت و ضمن تدريس در هنرستان عالي موسيقي و ترتيب دادن نمايشگاهي از سازهاي ملي در انستيتو گوته تهران، تصدي صداخانه ملي هنرهاي زيباي کشور را عهده‌دار شد.


چکناواريان در اواخر سال 1342 رهسپار اتريش شد و در سالزبورگ کار آهنگسازي را ادامه داد. دو سال بعد به آمريکا رفت و چندين سال در دانشگاه ميشيگان به ادامه تحصيل در رشته‌هاي آهنگسازي و رهبري ارکستر پرداخت. وي در سال 1349 به ايران بازگشت و علاوه بر کنسرت‌هايي با ارکستر سمفونيک تهران، ارکستر مجلسي و تلويزيوني ملي ايران (به عنوان رهبر ميهمان)، آثار متعددي آفريد که اکثر آن‌ها در تالار رودکي اجرا شد.


وي در سال 1351 به رهبري ارکستر اپراي تهران منصوب شد. پس از انقلاب اسلامي در ارمنستان اقامت گزيد و در ايروان به فعاليت‌هاي هنري خود ادامه ‌داد. وي در حال حاضر رهبري ارکستر مجلسي رودکي را عهده‌دار است.

نظر شما