جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۶
کد خبر: ۲۰۶۱۴
|
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۵
شهرام اميري با تاکيد بر اينکه از ابتداي ربايش بنده بحث تطميع از سوي آمريکايي مطرح بود، تاکيد کرد: از روز اول آمريکايي ها براي يک مصاحبه 10 دقيقه اي با شبکه خبري سي ان ان حاضر به پرداخت 10 ميليون دلار به بنده بودند.
پژوهشگر دانشگاه مالک اشتر پس از بازگشت به کشورمان با اشاره به پيشنهادات و تطميع هايي که از سوي آمريکا درباره وي صورت گرفته است گفت: آنها يک موبايل به بنده دادند و تا روز آخر تاکيد داشتند که در صورت همکاري علاوه بر دادن 50 ميليون دلار شرايط زندگي در يکي از کشورهاي اروپايي را برايم فراهم خواهند کرد.

شهرام اميري پس از بازگشت به کشورمان بامداد امروز پنجشنبه در فرودگاه امام خميني (ره) در پاسخ به سئوال مهر که آيا امتياز و پيشنهاداتي از سوي آمريکا براي همکاري به شما ارائه شد گفت: در بحث ربايش بنده موضوع اصلي بحث تبليغات رواني بود که از سوي آمريکايي ها عليه جمهوري اسلامي ايران دنبال مي شد.

وي افزود: من پژوهشگر ساده اي هستم که در يک دانشگاه کار مي کنم و کار محرمانه اي انجام نمي دهم. علاوه بر آن درب دانشگاهي که بنده در آن مشغول فعاليت هستند به روي همکاري باز است و کار محرمانه اي در آن صورت نمي گيرد.

شهرام اميري با تاکيد بر اينکه از ابتداي ربايش بنده بحث تطميع از سوي آمريکايي مطرح بود، تاکيد کرد: از روز اول آمريکايي ها براي يک مصاحبه 10 دقيقه اي با شبکه خبري سي ان ان حاضر به پرداخت 10 ميليون دلار به بنده بودند.

پژوهشگر دانشگاه مالک اشتر يادآوري کرد: آنها به بنده اعلام کردند در صورتي که از بازگشت به جمهوري اسلامي ايران منصرف شوم حاضرند علاوه بر پرداخت 50 ميليون دلار و فراهم کردن شرايط زندگي در يکي از کشورهاي اروپايي براي بنده شرايط حضور خانواده ام را در آن کشور نيز فراهم آورند.

اميري در پاسخ به سئوال يکي از خبرنگاران درباره سخنان هيلاري کلينتون وزيرخارجه آمريکا مبني بر اينکه وي آزادانه به آمريکا آمده و آزادانه به جمهوري اسلامي ايران بازگشته است، عنوان کرد:  بنده تعجب مي کنم که وزيرامورخارجه کشوري که مدعي حقوق بشر است ادعاي آزادي بنده را مي کند در صورتي که بنده را ربوده اند.

وي اضافه کرد: من مدارکي دارم که نشان مي دهند آزاد نبودم و تحت نظر افراد مسلح سازمان هاي اطلاعاتي آمريکا قرار داشتم. شايد کلينتون از وجود چنين نيروهايي خبر ندارد که بهتر است در اين زمينه از رئيس جمهور آمريکا بپرسد.

موضوع ربايش را به صورت حقوقي پيگيري خواهم کرد

اميري در پاسخ به سئوال خبرنگار ديگري که خواستار ارائه توضيحات بيشتر درباره چگونگي ربايش و آزادي شد گفت: يک سري موضوعات وجود دارد که بيان آن مناسب نيست. بنده بسياري از موضوعات را ثابت خواهم کرد و تمام مسئله را از روز اول تا به امروز شرح خواهم داد.

پژوهشگر دانشگاه مالک اشتر در پاسخ به سئوال يکي ديگر از خبرنگاران مبني بر اينکه آيا موضوع ربايش خود را از سوي آمريکايي ها به صورت حقوقي و از طريق مجامع بين المللي پيگيري خواهيد کرد، گفت: اين پرونده باز است و حضور بنده باعث خواهد شد که مدارک تکميل تر شود. بنده تمامي مسائل مربوط به ربايش خود را از سوي نيروهاي آمريکايي شرح خواهم داد و با تکميل تر شدن مدارک، پرونده را از طريق مجامع بين المللي پيگيري خواهم کرد چرا که در اين مدت خسارات زيادي به خودم و خانواده ام وارد شده است.

وي در پاسخ به اين سئوال که به چه دليل آمريکايي شما را هدف قرار دادند اظهار داشت: بهتر است اين سئوال را از آمريکايي ها بپرسيد.

اگر مشکلي داشتم به ايران باز نمي گشتم

شهرام اميري در پاسخ به سئوال يکي از خبرنگاران که پرسيد شايعاتي مطرح شده بود که شما جاسوس سي آي اي بوده ايد، خاطرنشان کرد: اين موضوعات قبل از رسانه اي شدن به بنده هم اعلام مي شد و مي گفتند که چنين بحث هايي را در رسانه ها در صورت عدم همکاري منتشر خواهند کرد.

وي افزود: سناريوهاي مختلفي پس از ربايش بنده در نظر گرفته شده بود اما قطعا اگر مشکلي داشتم به ايران باز نمي گشتم.

خانواده ام تحت حمايت جمهوري اسلامي ايران بوده است

پژوهشگر دانشگاه مالک اشتر با بيان اينکه اين رسانه ها حتي تهديد خانواده ام را از سوي جمهوري اسلامي ايران مطرح کردند و آن را به عنوان شرطي براي بازگشت بنده عنوان کردند اما هيچگاه چنين نبوده و پس از ربايش بنده خانواده ام تحت حمايت جمهوري اسلامي ايران بوده است.

اميري با اشاره به اينکه شبکه اي بي سي نيوز مسئله را طوري مطرح کرد که بنده تحت فشار تهديد خانواده ام به ايران باز مي گردم اعلام کرد: چون بنده به سناريوي تعريف شده از سوي آمريکايي ها تن ندادم آنها چنين بحث هايي را مطرح کردند.

هيچ گونه تحقيقي درباره فعاليت هاي هسته اي نداشته ام

وي در پاسخ به اين سئوال که در سايت فردو و نطنز چه نقشي داشته است يادآور شد: من يک پژوهشگر دانشگاهي بودم و شايد اطلاعاتي که يک فرد عادي نسبت به نطنز دارد از بنده بيشتر باشد.

وي با تاکيد بر اينکه هيچ ارتباطي با سايت فردو و نطنز نداشته است تاکيد کرد: اين حربه اي بود که از سوي دولت آمريکا مطرح مي شد.

شهرام اميري خاطرنشان کرد: بنده هيچ گونه تحقيقي درباره فعاليت هاي هسته اي نداشته ام و مقالات و پژوهش هاي بنده سطح فعاليت هايم را نشان مي دهد.

نظر شما