پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۰۲
کد خبر: ۲۰۸۴۱
|
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۳
انتقاد وزير بهداشت به بهداشتي نبودن برخي خانه‌هاي بهداشت
وزير بهداشت با اشاره به اين كه «متأسفانه برخي خانه‌هاي بهداشت در كشور به هيچ‌‌وجه بهداشتي نيستند»، تصريح كرد: البته بنده فرسودگي‌ها و عمرهاي بعضا بالاي 30 سال اين خانه‌ها را قبول دارم، اما اين امر به هيچ‌‌وجه دليلي بر بهداشتي نبودن خانه‌هاي بهداشت نيست و هرگز نمي‌توانم سوءمديريت‌ها را بپذيرم.

به گزارش خبرنگار "شهر"، دكتر مرضيه وحيددستجردي در همايش معاونان بهداشتي دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي سراسر كشور با تاكيد بر اصلاح وضعيت خانه‌هاي بهداشت، به بازديد از برخي خانه‌هاي بهداشت در جريان سفرهاي استاني اشاره كرد و افزود: متأسفانه در اين بازديدها بعضا شاهد بوديم كه درب خانه‌هاي بهداشت بسته است! در حالي كه انتظار ما از معاونان بهداشت دانشگاه‌ها اين است كه سركشي‌هاي مرتب، منظم و مداوم را به شبكه خانه‌هاي بهداشت بصورت جد در دستور كار خود قرار دهند.

 

وي افزود: سال گذشته با وجود تمام تلاش‌هايي كه كرديم، متأسفانه نتوانستيم از قبل ماليات‌هاي دخانيات وجوه مورد نظر را دريافت كنيم كه در اين صورت مقرر بود در بخش تكميلي خانه‌هاي بهداشت هزينه شود، اما در مجموع معتقدم اگر صاحبان اين مراكز كه در واقع دانشگاه‌ها و معاونان بهداشتي هستند، دلشان بسوزد، نمي‌گذارند كه برخي از اين خانه‌هاي بهداشت به وضعيت فلاكت‌بار برسند.

 

وحيددستجردي، تكميل شبكه خانه‌هاي بهداشت را يكي از مهمترين اهداف وزارت بهداشت عنوان كرد و افزود: بطور قطع و بايد در پايان سال، جشن پايان تكميل شبكه‌هاي روستايي را بگيريم و در اين رابطه به احداث 3 هزار خانه بهداشت نياز داريم؛ البته خانه‌هاي بهداشت فرسوده هم داريم كه بايد به آنها نيز رسيدگي شود.

 

وي گفت: برخي دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علوم‌پزشكي تهران زحمات زيادي در اين‌باره كشيده‌اند و در نهايت بصورت خريد خدمتي، پايگاه بهداشتي خود را تكميل كرده‌اند و بر اين اساس از دانشگاه‌هايي كه اين امكان واگذاري و خريد خدمت را دارند، درخواست داريم كه اين اقدام را صورت دهند و به موازات آن ما نيز استانداري‌ها را در اين باره بسيج كرده‌ايم و حدود 118 ميليارد تومان بودجه عمران وزارت بهداشت را براي تكميل شبكه‌ها در اختيار استاندارها قرار داديم و به دانشگاه‌ها نيز اعلام كرده‌ايم كه 5/2 درصد درآمد اختصاصي خود كه معادل 50 ميليارد تومان است را بايد صرف تكميل خانه‌هاي بهداشت كنند.

 

وزير بهداشت همچنين با اشاره به نظام ارجاع و پزشك خانواده، با بيان اين كه «در حال حاضر 5/2 ميليون نفر در كشور تحت پوشش اين طرح قرار دارند»، اظهار كرد: البته قبول داريم كه در اين زمينه ضعف‌هايي وجود دارد و به همين دليل مقرر كرديم كه اين طرح نه بصورت افقي بلكه بصورت عمودي در 3 استان خوزستان، سيستان و بلوچستان و چهارمحال بختياري را به اجرا درآورده‌ايم و به اين ترتيب تا پايان سال حدود 5/8 ميليون نفر از جمعيت اين استان‌ها بايد زير پوشش اين طرح قرار گيرند.

 

وي، علت انتخاب اين استان دستيابي به هدف تأمين عدالت در سلامت ذكر كرد و افزود: اميدواريم با همكاري معاونين بهداشت دانشگاه‌ها، اين طرح را آنطور كه بايد به نتيجه برسانيم.

 

وحيددستجردي همچنين از دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي هر استاني كه آمادگي اجراي طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع را دارد و تا پايان سال قادر به تكميل آن هست، درخواست كرد وارد صحنه شوند و وزارت بهداشت نيز آنها را حمايت خواهد كرد.

 

وي در ادامه به فعاليت‌هاي دفتر سلامت جمعيت خانواده و مدارس اشاره كرد و گفت: وقتي گزارشي را در رابطه با مرگ مادران دريافت مي‌كنم، به جد مرگ خود را به چشم مي‌بينم! تلاش معاونين بهداشتي در مسير به حداقل رساندن آمار مرگ و مير مادران باردار بيش از پيش بايد باشد.

 

وزير بهداشت اذعان كرد: در حال حاضر ميزان مرگ و مير مادران باردار در كشور ما 25 در يكصدهزار نفر است، اما بايد تلاش كنيم حتي يك مادر هم در اين آمار وجود نداشته باشد؛ چون با مرگ مادر زندگي‌ها از هم پاشيده مي‌شود.

 

وي، آينده‌نگاري را يكي از مسايل مهم پيش روي وزارت بهداشت دانست و اظهار كرد: اگر ما بخواهيم سالمترين كشور منطقه در سال 1404 باشيم، بايد روند بسياري از بيماري‌ها را بتوانيم كنترل كنيم.

 

وحيددستجردي افزود: به واقع جاي نگراني است كه هنوز هر ساله موارد جديدي از سالك در كشور ما اتفاق مي‌افتد؛ چرا بايد 50 درصد استان‌ها و شهرستان‌هاي ما آلوده به اين پشه باشند؛ چرا ما بايد جزو كشورهايي باشيم كه همچنان با موارد ابتلا مالاريا دست و پنجه نرم كند؟!

 

وي، مسأله HIV را يكي از چالش‌هاي مهم وزارت بهداشت و كشور برشمرد و عنوان كرد: زماني از ابتلا توسط انتقال خون و يا اعتياد تزريقي نگراني داشتيم، اما متأسفانه در حال حاضر SEXWORKER ها قادر به مبتلا كردن 5 تا 10 نفر در طول سال هستند.

 

وزير بهداشت، آموزش‌هاي همگاني را در اين رابطه مهم ارزيابي كرد و افزود: آموزش به واقع حرف اول را مي‌زند؛ هم خانواده‌ها و هم جوانان بايد شفاف بدانند كه چه خطراتي در كمين آنهاست، بنابراين در اين حوزه نيازمند تقويت اقدامات هستيم تا به اهداف خود دست يابيم.

نظر شما