جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۹
کد خبر: ۲۱۰۴۰
|
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۵
مديرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: براي جلوگيري هدفمند از عرضه و مصرف مواد در کشور، طرح جامع پيشگيري از مواد مخدر در اين ستاد نهايي شده است.

به گزارش خبرگزاري شهر مسعود زاهديان مديرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در جلسه ستاد پيشگيري از مواد مخدر استان خوزستان اظهار داشت: کليات اين طرح در ستاد مبارزه با مواد مخدر تصويب شده و تا يک ماه آينده براي اجرا به کليه استانهاي کشور ابلاغ مي شود.

 

وي افزود: اين طرح مزاياي فراواني دارد که در اين خصوص مي توان به مشخص شدن وظايف کليه دستگاه هاي اجرايي اشاره کرد و به نوعي همه دستگاه هاي اجرايي کشور و استانها در اين طرح مشارکت خواهند کرد تا جمعيت حداکثري تحت پوشش اين طرح قرار بگيرد.

 

زاهديان عنوان کرد: نظارت در اين طرح بر عملکرد دستگاه هاي اجرايي بسيار مطلوب برنامه ريزي شده است و هر دستگاهي که در اين خصوص کوتاهي از خود نشان دهد با توبيخ و تذکر مواجه مي شود.

 

مديرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: اميدواريم با اجراي اين طرح در کشور شاهد جهشي اساسي در مبارزه با عرضه، توليد و مصرف مواد مخدر باشيم تا جوانان کشور از اين بلاي خانمانسوز از مصونيت بيشتري بهره مند شوند.

 

زاهديان تاکيد کرد: در حال حاضر مواد مخدر در تقسيمات امنيتي کشورهاي بزرگ جزو سه تهديد اصلي به حساب مي آيد و آنها براي کنترل مصرف آن در کشورهاي خود اقدامات فراواني از خود نشان مي دهند.

 

وي افزود: در حالي اين کشورها مواد مخدر را جزو سه تهديد بزرگ براي آينده خود به حساب مي آورند که هزاران کيلومتر با منشا آن يعني کشور افغانستان فاصله دارد ولي کشور ما در همسايگي اين کشور قرار دارد و به طور طبيعي تهديد اين کشور براي ايران بسيار جدي تري است.

 

رئيس کميته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان نيز در اين جلسه با دعوت مديران دستگاه هاي اجرايي استان براي مشارکت در مبارزه با مواد مخدر گفت: در جاهايي که کارکنان از خانواده هاي خود دور هستند مشاهده شده که اين افراد گرايش بيشتري به سمت مصرف مواد مخدر پيدا مي کنند و در اين خصوص مديران بايد توجه بيشتري داشته باشند.

 

مهرداد نورزاده افزود: متاسفانه بايد اعلام کنم که در تحقيقات صورت گرفته به اين نتيجه رسيده ايم که مديران کمترين ميزان آشنايي با شيوه برخورد با کارکنان معتاد خود را دارند و در اين خصوص خيلي موثر نبوده اند حتي مديري در اين خصوص به ما گفت که به کارکنان معتاد خود نهايتا هشت ماه فرصت مي دهد که در صورت عدم ترک مصرف مواد مخدر از کار برکنار مي شوند.

 

وي ادامه داد: آيا چنين برخوردي با کارکنان معتاد غير از اين است که اين افراد را در صورت اخراج به فردي خلافکار، سارق، زنداني و بي انگيزه تبديل مي کند و خانواده و اجتماع را به اين دليل به خطر مي اندازد.

 

نورزاده عنوان کرد: مديران دستگاه هاي دولتي به خصوص دستگاه هاي صنعتي بايد براي چگونگي رفتار با کارکنان معتاد خود جلسات و کارگاه هاي توجيهي را طي کنند تا شيوه برخورد با زيردستان معتاد خود را آموزش ببينند.

رئيس کميته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان اظهار داشت: با آموزش مديران مي توانيم آموزشهاي اعتياد را به صورت آبشاري به ساير کارکنان دستگاه هاي دولتي منتقل کنيم تا شاهد ريشه کن شدن اعتياد در دستگاه هاي دولتي باشيم.

 

رئيس ستاد مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان نيز که اين مراسم براي توديع وي برگزار شده بود، اظهار داشت: وضعيت مصرف مواد مخدر در کشور به گونه اي است که انسان مي گويد اي کاش افراد معتاد تنها به مصرف ترياک روي بياورند و سراغ مواد مخدر صنعتي نروند زيرامبارزه با اين مواد بسيار مشکل است.

 

سردار سيد عيسي دارايي عنوان کرد: هنگامي که شيشه وارد بازار ايران شد قيمت هر کيلوگرم آن 90 ميليون تومان بود ولي اکنون قيمت آن به 9 ميليون تومان رسيده است؛ بي شک قيمت اين مواد مخدر خطرناک باز هم پائين مي آيد و جوانان کشور را با خطري جدي مواجه خواهد کرد.

 

وي افزود: متاسفانه لذت کاذب مصرف شيشه بسيار بالاتر از تصور بوده به همين دليل مصرف آن رو به افزايش است و بايد براي جلوگيري از گرايش به سمت آن اقدامات موثرتري انجام داد تا جوانان که آينده سازان اين کشور به حساب مي آينده از خطر آن در امنيت باشند.

 

دارايي تصريح کرد: جلوگيري از عرضه و توليد مواد مخدر صنعتي همانند شيشه خيلي سخت است زيرا در وضعيت فعلي امکان توليد اين مواد حتي در يک آشپزخانه معمولي هم فراهم شده است به همين دليل برخورد با توليد کنندگان آن سخت شده است.

 

وي ادامه داد: برخورد فيزيکي با مواد مخدر همانند ديوار کشيدن در مرزها ديگر تاثيرگذار نيست و بايد به سمت فرهنگ سازي و آموزشهاي کاربردي به خصوص در ميان نسل جوان پيش رفت.

نظر شما