پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۱
کد خبر: ۲۱۰۸۲
|
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۸
هيئت وزيران به منظور کاهش آسيب‌هاي اجتماعي عوامل مؤثر بر سلامت و تدوين برنامه عملياتي طرح ساماندهي فروشندگان دوره‌گرد مواد غذايي، وزارت بهداشت را موظف کرد برنامه عملياتي مديريت عوامل اجتماعي موثر بر سلامت را تدوين کند.

به گزارش شهر به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، هيئت وزيران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را موظف كرد با همكاري معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري و دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط نسبت به تدوين برنامه عملياتي كشوري مديريت عوامل اجتماعي موثر بر سلامت در چارچوب سياست‌هاي برنامه پنجم توسعه در سال 1389 اقدام كند.

بر اساس مصوبه دولت، برنامه عملياتي تدوين شده پس از تصويب توسط شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي به دستگاه‌هاي ذي‌ربط ابلاغ خواهد شد.

وزارت بهداشت‌ موظف است نسبت به تعيين و اعلام اقلام اطلاعاتي مورد نياز براي تهيه بانك اطلاعات عوامل اجتماعي تعيين كننده سلامت اقدام و به مركز آمار ايران اعلام كند و مركز آمار ايران حسب درخواست وزارت مذكور، موظف است نسبت به توليد يا جمع‌آوري آمارهاي مورد نياز و ايجاد بانك‌ اطلاعاتي حداكثر تا پايان سال 1389 اقدام كند.


* اقدام عملي براي ريشه كني مالاريا و سالك


اين مصوبه همچنين استانداران استان‌هاي كرمان، سيستان و بلوچستان و هرمزگان را موظف كرده است با هدف حذف مالاريا در سطح استان‌هاي مذكور نسبت به ايجاد كارگروه حذف مالاريا در زيرمجموعه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان با عضويت دستگا‌ه‌هاي ذي‌ربط به منظور تهيه برنامه عملياتي مربوط شامل اقدامات و اعتبارات مورد نياز براي حذف مالاريا ظرف سه سال اقدام كنند.

كارگروه مذكور همچنين موظف است از طريق استانداران استان‌هاي فوق‌الذكر نسبت به ارايه گزارش عملكرد در مقاطع شش ماهه به شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي اقدام كنند.

بر اين اساس، استانداران استان‌هاي آلوده به بيماري ليشمانيوز جلدي (سالك) موظفند به منظور كنترل و كاهش بيماري سالك در سطح استان‌هاي مذكور، نسبت به ايجاد ستاد كنترل و كاهش بيماري سالك در زيرمجموعه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان با مشاركت دستگاه‌هاي عضو كارگروه سلامت و امنيت غذايي استان اقدام كنند.

همچنين ستاد مذكور موظف است از طريق استانداران استان‌هاي فوق‌الذكر، نسبت به ارايه گزارش عملكرد در مقاطع شش ماهه به شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي اقدام كند.


* ساماندهي فروشندگان دوره گرد مواد غذايي


بر اساس اين مصوبه، وزارت كشور نيز موظف شد با همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ساير دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط به منظور ساماندهي امور مربوط به فروشندگان دوره‌گرد مواد غذايي، نسبت به تدوين برنامه عملياتي طرح ساماندهي فروشندگان دوره‌گرد مواد غذايي ظرف شش ماه پس از ابلاغ اين تصميم‌نامه اقدام و پس از تأييد شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي جهت اجرا‌ ابلاغ كنند.


* ميزان نمك و شكر استاندارد


اين مصوبه همچنين كليه توليد‌كنندگان مواد غذايي را مكلف كرد استانداردهاي مربوط به ميزان نمك و شكر مواد غذايي مورد نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را كه با همكاري مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران ابلاغ مي‌شود، رعايت كنند.

همچنين معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس‌جمهور موظف است آموزش عوامل خطر بيماري هاي قلبي عروقي را در برنامه آموزش‌هاي ضمن خدمت كاركنان دولت پيش‌بيني كند.

محتواي آموزشي اين موضوع حداكثر تا سه ماه پس از ابلاغ اين تصميم‌نامه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تهيه و تدوين خواهد شد.


* ترويج و گسترش ورزش همگاني و استفاده از دوچرخه


بر اين اساس، سازمان تربيت بدني موظف است با همكاري وزارتخانه‌هاي كشور، آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ساير دستگاه‌هاي ذي‌ربط و با هدف اشاعه ورزش همگاني، استانداردهاي ورزش همگان را به كليه مبادي ذي‌ربط ابلاغ كند.

بر اساس اين مصوبه، وزارت كشور از طريق شهرداري‌ها نسبت به بررسي و تدوين برنامه گسترش پياده‌روي و استفاده از دوچرخه در سطح خيابان‌هاي شهرهاي كشور اقدام و حداكثر تا شش ماه پس از ابلاغ اين تصميم‌نامه گزارش مربوط را به شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي ارايه كنند.

اين مصوبه از سوي معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.

نظر شما