جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۷
کد خبر: ۲۱۱۹۵
|
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۷
چند خبر از جشنواره سيزدهم تئاتر عروسكي تهران- مبارك/
فرهنگستان هنر و موسسه فرهنگي هنري صبا با همکاري جشنواره بين‌المللي نمايش عروسکي، مجموعه‌اي بي‌نظير از تمامي عروسک‌هاي سنتي، آئيني، بومي و محلي سراسر ايران را به نمايش مي‌گذارند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي موسسه فرهنگي هنري صبا وابسته به فرهنگستان هنر نگارخانه‌هاي اين مجموعه ضيافتي ملي از جشن عروسکهاي ايراني را در قالب مجموعه‌اي گسترده و چشم‌گير برگزار مي‌کنند.

در اين نمايشگاه از تاريخ و اسطوره تا آيين‌ها و سنت‌هاي قومي و بومي سراسر ايران در قالب انواع عروسک‌هاي ايراني جلوه‌گر مي‌شود و گستره‌اي تماشايي و چشم نواز از خيال، فانتزي، فولکلور، آداب و رسوم محلي، سنت‌هاي آئيني و نمايش‌هاي مذهبي و ملي در قالب عروسک‌هايي از چند قرن پيش تا امروز در برابر چشم مشتاقان اين هنر شکل مي‌گيرد که در خود طيفي رنگارنگ از ارزش‌ها، اصالت‌ها و سلايق فرهنگي مردم نواحي مختلف کشورمان را از سده هاي پيش تاکنون بازتاب مي‌دهد.

در اين نمايشگاه، عروسک‌هاي اسطوره‌اي و افسانه‌اي، ماسک‌هاي تعزيه و شبيه خواني، ماسک شخصيت‌هاي تخته حوضي، عروسک‌هاي نمايشي اپرايي، عروسک‌هاي خيمه شب بازي و دوره قاجار، انواع ماسک‌هاي ايراني، عروسک‌هاي فانتزي و تخيلي، عروسک‌هاي سنتي، محلي و ايراني به نمايش گذاشته مي‌شوند.


در روزهايي که تهران بزرگترين رويداد تئاتر عروسکي را در جشنواره سيزدهم تئاتر عروسکي ميزباني مي‌کند، صبا نيز با رونمايي بزرگترين مجموعه عروسک‌هاي ايراني، بخشي عظيم از گنجينه، سنت و فرهنگ ‌"تاريخ نمايش و تئاتر ايراني" با همه آئينها و نمادهاي کهن، منحصر به فرد و زيبايي شناسانه اش را پرده‌برداري مي‌کند و اين اتفاق در نوع خود کم نظير و پرجاذبه براي همه عاشقان و علاقمندان تئاتر در ايران، نمايشهاي عروسکي و پژوهشگران تاريخ نمايشهاي ايراني در تمامي گونه‌هاي شناخته شده و کهن خود به شمار مي‌رود.

يکي ديگر از قسمتهاي اين نمايشگاه ، نمايش عروسک‌هاي ايراني رستم و سهراب، اپراي عاشورا و قالب‌هاي ساخت و ساز عروسکهاي اپراي مولوي بهروز غريب پور به همراه تمامي عروسکهاي خيمه شب بازي اين کارگردان خواهد بود.


گشايش اين مجموعه در موسسه فرهنگي هنري صبا شنبه 2 مردادماه ، راس ساعت 11 با حضور هنرمندان و عموم مردم علاقمند بوده و مدت 15روز نگارخانه‌هاي صبا جلوه گاهي از تمامي عروسک‌هاي آشناي اقوام ايراني مي‌شود.



آغاز به كار نخستين نمايشگاه عروسك از دوم مرداد

نخستين نمايشگاه عروسك كه در حاشيه سيزدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش عروسكي در فرهنگستان هنر برگزار مي‌شود، از شنبه 2 مردادماه كار خود را آغاز مي‌كند.


اين نمايشگاه قرار بود از پنج‌شنبه 31 تيرماه كار خود را آغاز كند كه به شنبه 2 مردادماه ساعت 11 صبح موكول شد.


مراسم افتتاح اين نمايشگاه با حضور حميد شاه‌آبادي، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي،علي معلم ،رئيس فرهنگستان هنر، ژاك ترودو دبير يونيما و پژوهشگران و اساتيد تئاتر عروسكي در فرهنگستان هنر برگزار مي‌شود.


در اين نمايشگاه كه به همت مؤسسه فرهنگي هنري صبا به مدت 15 روز برپا مي‌شود، عروسك‌هاي اسطوره‌اي و افسانه‌اي، ماسك‌هاي تعزيه و شبيه‌خواني، ماسك‌ شخصيتهاي تخته حوضي، عروسك‌هاي نمايش اپرايي، عروسك‌هاي خيمه‌شب‌بازي و دوره قاجار، ماسك ايراني، ماسك‌هاي فانتزي و تخيلي، عروسك‌هاي سنتي، محلي و ايراني در معرض ديد علاقه‌مندان قرار خواهدگرفت.


بخش نمايشگاهي سيزدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش عروسكي تهران – مبارك از شنبه 2 مردادماه به مدت 15 روز در فرهنگستان هنر برگزار مي‌شود.


اجراي دو نمايش در مراسم پاياني سه كارگاه آموزشي جشنواره عروسكي

دو نمايش "بيژن ومنيژه" نوشته محمود عزيزي و "يكي از جنس شيشه" نوشته نگار نادري به كارگرداني نرگس مجد چهارشنبه 30 تيرماه در مراسم پاياني سه كارگاه آموزشي، د رفرهنگسراي بهمن اجرا مي‌شود.


به گزارش شهر، اين دو نمايش با به كارگيري عروسك‌هاي كاغذي كه در واقع از توليدات اين كارگاه‌هاي آموزشي هستند به اجرا درمي‌آيند.


اين مراسم كه در قالب اجراي نمايش و به منظور نمايش دادن دستاوردهاي كارگاه آموزشي برگزار مي‌شود، چهارشنبه 30 تيرماه ساعت 16 در سالن مبارك فرهنگسراي بهمن و ويژه دانشجويان برپا مي‌شود.


بقيه توليدات اين كارگاه‌ها همچون عروسك غول‌پيكر مبارك و ... در روز افتتاح و در طول برگزاري جشنواره نمايش عروسكي در محوطه باز مجموعه تئاترشهر در معرض ديد علاقه‌مندان قرار خواهدگرفت.


سه كارگاه با عنوان "چگونه از اشياء دورريختني عروسك بسازيم؟" ، "اوري‌گامي" و "ساخت عروسك‌هاي دستكشي" از 31 تيرتا 5 مردادماه در فرهنگسراي بهمن برگزار خواهدشد.



دبير يونيماي جهاني به تماشاي نمايش "نورا" نشست

"ژاك ترودو" دبير يونيماي جهاني و مهمان سيزدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش عروسكي به تماشاي نمايش "نورا" به كارگرداني عليرضا كوشك جلالي نشست.


"ژاك ترودو" دبير يونيماي جهاني يكشنبه 27 تيرماه به تمشاي نمايش "نورا" به كارگرداني عليرضا كوشك جلاي نشست.


ديگر مهمانان خارجي اين جشنواره همچون "ليازولا" از ايتاليا، "ددي پودام‌چي" نائب رئيس يونيماي جهاني و پروفسور "رادوسلاو لازيچ" نيز روز يكشنبه 27 تيرماه وارد ايران شدند.


ليازوا 30 تيرماه پيرامون موضوع "ماسك‌هيا خرس در كارناوال زمستاني ايتاليا، رادوسلاو لازيچ 29 تيرماه پيرامون موضوع "تاريخ تئاتر عروسكي" و ددي پودام‌چي 31 تيرماه پيرامون "عروسك‌هاي سنتي و مدرن هند" و يونيما و اهداف آينده در قالب سمينار سنت و عروسك به ايراد سخنراني مي‌پردازند.


سمينار "سنت و عروسك" از 29 تا 31 تيرماه از ساعت 15 تا 19 در سالن كنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار مي‌شود.



معرفي شش كارگاه آموزشي سيزدهمين جشنواره نمايش عروسكي

كارگاه‌هاي آموزشي ايران و ساير كشورهاي جهان كه در حاشيه سيزدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش عروسكي تهران – مبارك برگزار مي‌شود، معرفي شدند.


‌كارگاه‌هاي آموزشي "چگونه از اشياء دورريختني عروسك بسازيم؟ " توسط تينا آبش‌زاده از 31 تير تا 5 مردادماه، كارگاه "چگونگي ساخت ماسك‌هاي نمايشي براساس داستان‌ها و افسانه" توسط ماري كربن از ايتاليا و كارگاه "توليد عروسك‌هاي نمايشي با عروسك‌هاي كاغذي"‌ توسط آلن لوكوك از فرانسه از 26 تا 30 تيرماه، كارگاه "ساخت عروسك‌هاي غول پيكر" توسط فلورماي فوئنتس از فرانسه از 20 تا 30 تيرماه، كارگاه "اوريگامي" توسط آذر مباركي و كارگاه "ساخت عروسك‌هيا دستكشي" توسط ايرج محمدي از 31 تير تا 5 مردادماه برگزار مي‌شود.


برگزاري تمامي اين 6 كارگاه آموزشي در فرهنگسراي بهمن صورت مي‌گيرد. 

نظر شما