شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۵۷
کد خبر: ۲۱۶۷۴
|
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۴
كتاب «نقاشان مکزيک» تاليف مکينلي هلم، با ترجمه رضا رضايي توسط نشر ني منتشر شد.

به گزارش خبرنگار شهر، در اين كتاب هنرمندان مكزيكي و آثار آن‌ها در كنار زمينه‌هاي اجتماعي و سياسي بررسي شده است. همچنين به ارتباط نقاشان مدرن با سنت‌هاي اروپايي و مکزيکي در اين كتاب پرداخته شده است.


نويسنده اين کتاب که خود در نقاشي، كارشناس است، بيشتر هنرمندان مکزيک را از نزديک ديده و آن‌ها را مي‌شناخته است؛ به همين دليل با زباني روان و درکي عميق درباره نقاشان حائز اهميت مکزيک، نوشته است. اين کتاب منبعي براي شناخت هنر و هنرمندان مکزيک در سال‌هاي بين 1930 تا 1950، دوران رنسانس هنري مکزيک، محسوب مي‌شود.


مترجم كتاب در مقدمه‌اي با استناد به نظر بسياري از کارشناسان، اين نهضت هنري مكزيك را يکي از بزرگترين نهضت‌هاي هنري قرن بيستم دانسته است که در شكل‌گيري هنر مدرن نقش داشته‌ است. وي در اين مقدمه تاكيد مي‌كند كه نويسنده براساس اين نهضت و با عمق تاريخي و قضاوت كارشناسانه‌اش، زمينه‌ها و اطلاعات مفيدي را در اختيار مخاطبان قرار داده است.

اين مترجم در مقدمه كتاب، تاريخي مختصر از نقاشان مكزيك ارائه داده است. به اعتقاد وي، بعد از جنگ جهاني اول، نقاشي در مکزيک به يك نهضت هنري قدرتمند و تاثيرگذار تبديل شده است. نقاشي‌هاي ديواري «ديه‌گو ري‌ورا»، «خوزه کلمنته اوروسکو» و «داويد آلفارو سيکه‌روس» و آثار «گالوان»، «کانتو مسا»، «تامايو» و «اوروسکو رومرو» در سنتي كه اين كتاب نيز به آن مي‌پردازد، اشتراك و اتفاق نظر دارند.


اين كتاب در 10 فصل با عناوين «دکتر آتل، پيام‌آور هنر مکزيک»، «نخستين فرسکوها»، «ديگو ريورا»، «خوسه کلمنته اوروسکو»، «سيکئيروس و ديوارنگاران جوان‌تر»، «در تصاوير در پي چه بايد بود»، «نئوکلاسيسيسم»، «مکزيکي‌گرايي»، «انتزاع، خوابگردي» و «سوررئاليسم و هنرمندان چاپگر» تاليف و ترجمه شده است. 90 تصوير از آثار نقاشان مکزيک، ضميمه اين كتاب است.


كتاب «نقاشان مکزيک» تاليف مکينلي هلم، با ترجمه رضا رضايي در شمارگان 1650 نسخه و با قيمت 7600 تومان، توسط نشر ني منتشر شده است.

نظر شما