جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۱
کد خبر: ۲۱۹۶۰
|
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۵
خبرگزاري رويترز در گزارشي از دو مبدا استانبول و واشنگتن نوشت: ايران و آمريکا علايم مثبتي در مورد احتمال انجام مذاکرات تازه پيرامون برنامه هسته اي ايران فرستادند.

اين خبرگزاري در حالي تمايل ايران براي ادامه گفت و گو بر سر استفاده مسالمت آميز از انرژي هسته اي را اقدامي خوشايند ارزيابي کرده که ايران پيوسته براي انجام مذاکرات در خصوص به کارگيري انرژي هسته اي براي مصارف صلح آميز پيش قدم بوده وهمچنان برانجام آن درچارچوب مقررات بين المللي تاکيد دارد.

 

رويترز پس از آنکه به نقل از "احمد داود اوغلو" وزيرامورخارجه ترکيه دراستانبول از تمايل ايران براي ادامه گفت و گو خبر داد،اين طور نوشت که اين مساله مي تواند براي از سرگيري مذاکرات در ماه سپتامبر بين ايران و قدرتهاي عمده جهان در مورد برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ، خوشايند باشد.

 

وزارت امورخارجه آمريکا در پاسخ به اظهارات داود اوغلو گفت : آمريکا " کاملا آماده است " مذاکرات شش قدرت عمده جهان و تهران بر سر برنامه هسته اي ايران را از سر گيرد.

 

در ادامه گزارش اين خبرگزاري آمده است ،"پي .جي کرولي" سخنگوي وزارت خارجه آمريکا نيز به خبرنگاران گفت :" اميدواريم طي هفته هاي آينده ملاقاتي مشابه ملاقات اکتبر گذشته داشته باشيم . ما به فرآيندي که بيش از يک ملاقات را شامل شود، علاقمنديم ."

 

اين نوع موضع گيري از سوي برخي مقامات غربي در حالي است که آنها همزمان تحريم هايي با هدف وادار کردن ايران به عقب نشيني از مواضع به حق خود تصويب کردند و در اين ميان حتي سخن از به کارگيري زور و نيروي نظامي نيز به ميان آورده اند و ايران نيز قاطعانه اعلام کرده است که از اين بابت هيچ هراسي ندارد.

 

با هدف اثبات حسن نيت جمهوري اسلامي ايران و تبادل سوخت راکتور تحقيقاتي تهران، ميان سه کشور ايران ، ترکيه و برزيل بيانيه اي امضا شد که به بيانيه تهران شهرت يافت.

 

براساس اين بيانيه ،جمهوري اسلامي ايران براي دريافت سوخت راکتور تحقيقاتي با امانت‌گذاري 1200 کيلوگرم اورانيوم کم غني شده (LEU) در ترکيه موافقت مي‌کند و اين مواد در مالکيت ايران در ترکيه قرار خواهد داشت و تهران و آژانس امکان نظاره‌گري بر نگهداري ايمن از اين مواد را در ترکيه دارند.

 

اين بيانيه در چرخشي آشکار از سوي آمريکا مورد مخالفت قرار گرفت حال آنکه قبلا با اين طرح موافقت کرده بود.

.

.

خبرهاي بيشتر در خبرخوان شهر

نظر شما