شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۲۹
کد خبر: ۲۲۱۹۰
|
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۹
يك منتقد تلويزيون و سينما معتقد است که تلويزيون ايران در اين روزهايي که از سر تا تهش را بگردي چيز بدرد بخوري غير از فوتبالهاي جام جهاني نمي‌تواني در آن پيدا کني،سريالي ساخته است که قصه مي‌گويد؛ اول دارد، وسط دارد و همينطور که پيش مي‌رود قصه‌اش را خوب پهن مي‌کند!

عليرضا مجمع درباره مجموعه سريال‌هاي شبانه تابستاني در گفت وگو با خبرنگار شهر گفت: برخلاف سايرمجموعه‌هايي که در حال حاضر از تلويزيون پخش مي‌شود «زير هشت» در پي شعار نيست،اگر هم مي‌خواهد پيامي را القا کند در قالب فرمي که انتخاب کرده است اين کار را مي‌کند.به هر حال تصور مي‌کنم در حال حاضر بهترين کاري که از تلويزيون در قالب سريال مي‌بينيم، مجموعه «زير هشت» است.

وي در ادامه عنوان كرد: متاسفانه اين عادت ديرينه است که عادت كرده‌ايم به کف و حداقل‌ها قانع باشيم. حکايت يک چشمي در شهر کورهاست. وقتي مي‌بينيم که بدسليقگي در هر برنامه و سريال و فيلمي که اين روزها روي آنتن موج مي‌زند،وقتي کاري بيايد حداقل ها را رعايت کند خوشحال مي‌شويم و سر از پا نمي‌شناسيم. اما حقيقت اين است که «زير هشت» نمونه يک کار خوب تلويزيوني است .پس در همين حد هم غنيمتي است که به خاطر آن هر شب پاي تلويزيون مي‌نشينيم.

مجمع، «زير هشت» را يكي از بهترين کارهاي کارنامه سيروس مقدم دانست و در ادامه افزود: از مجموعه تلويزيوني «اغما» بازيهاي کودکانه و تصويرهاي ناپخته‌اي را به ياد داريم كه حالا و بعد گذشت زمان، كارهاي اين كارگردان به يک بلوغي رسيده  که در اين مجموعه اخير آن کاملا واضح است.

وي ادامه داد: شايد تنها ايرادي که بشود به مجموعه «زير هشت» گرفت تصويرهاي کج و ناموزون دوربين مقدم است که به نظرم ديگر خيلي جاها بيهوده دور خودش مي‌چرخد و نمي‌داند دنبال چيست؟ به جز اين، مورد بلوغ ذهني مقدم در خلق تصاوير بسيار هوشمندانه است كه همين مسئله كار اين كارگردان را با مجموعه هاي قبلي اش متفاوت مي‌كند.

اين منتقد درباره بازي بازيگران در مجموعه تلويزيوني «زير هشت» عنوان كرد: نقطه بارز اين مجموعه بازي‌هاي بسيار خوب بازيگران است. از بازي امير جعفري و پانته آ بهرام که فکر نمي‌کنم چيز بيشتري از آنچه زيرکانه تصوير کرده‌اند بشود اضافه کرد.اين دو بازيگر همه حرفشان را در بازي شان زده‌اند.

وي افزود: اما نقطه‌ عطف در «زير هشت»، به بازي بازيگران مکمل برمي‌گردد. منصور(کامران تفتي) شاخص‌ترين اين بازيگران است.. بازي مريم امير جلالي که حس مادرانه را خوب در آورده نيز قابل تحسين است. کليت بازي بازيگران در مجموعه «زير هشت» رنگ آميزي سريال را دلنشين کرده است.

مجمع، به داستان اين مجموعه اشاره كرد و گفت: فيلمنامه کار يکي از شاخص ترين نقطه هاي «زير هشت» است. سعيد نعمت الله در سمت نويسنده اين مجموعه نشان داده که ديالوگ و فضا را مي‌فهمد و بايد اندکي در گويش آدم هايي که مي نويسد تفاوتهايي را لحاظ کند تا همه مثل هم حرف نزنند. به جز اين «زير هشت» يکي از بهترين فضا سازيهاي ديالوگهاي سريالهاي تلويزيوني را دارد و نعمت الله در اين ماجرا نقش بسزايي را ايفا کرده است.

اين منتقد در پايان با بيان اين كه «زير هشت» محصول نگاه آدمهايي است که در حال حاضر در تلويزيون ايران مسئوليت دارند، عنوان كرد: رييس گروه فيلم و سريال شبکه يک که خود نيز اهل سينما و فيلمنامه نويسي است، پاي اين کار ايستاد تا به سر انجام برسد.اين نشان مي دهد هنوز هم کارهاي ما به آدم‌ها وابسته است،نه سيستم . در اين مورد البته تلويزيون جواب خوبي گرفته است و تا زماني که يک سيستم درست ايجاد شود ظاهرا هنوز راه زيادي باقي ست.

نظر شما