شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۱۷
کد خبر: ۲۲۲۲۸
|
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۴
از سوي معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران
دومين جشنواره كارت‌ پستال‌هاي شهري در سه بخش اصلي،‌جنبي و ويژه در رشته‌هاي گرافيك،‌عكاسي و كاريكاتور از سوي معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران برگزار مي‌شود.

  به گزارش خبرنگار شهر،‌عبادالله رمضاني مديراداره فرهنگي معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري صبح امروز در نشستي صميمانه باخبرنگاران ضمن اعلام اين خبر گفت: شهردار تهران تأكيد ويژه‌اي به اين موضوع كه شهرداري تنها يك موسسه خدماتي نيست داشته و همواره تلاش شهرداري بر اين است كه فراتر از خدمات شهري به موضوع شهر و شهروندي توجه داشته باشد.

 

وي با بيان اينكه نگاه اجتماعي و فرهنگي را در شهر بايد توسعه داد،‌افزود: برگزاري جشنواره‌اي مانندجشنواره كارت‌ پستا‌ل‌هاي شهري آغازي براي شروع فعاليت‌هاي فرهنگي و ارتباط بيشتربا شهروندان است.

 

به گفته رمضاني،‌شهرداري هم‌اكنون بدنبال يك ماتريس فرهنگي است كه هم از يك طرف فعاليت‌ها و خدمات شهري را به مردم ارائه دهد و از سوي ديگر از اين اقدمات بهره فرهنگي برده و نگاه‌شهروندان را به شهرداري تغيير داد، چرا كه تحولات شهري هم براي مردم و هم براي توريست‌هاي شهر تهران بسيار مهم است.

 

مدير اداره فرهنگي معاونت اجتماعي- فرهنگي توضيح داد كه يكي از دلايل اضافه شدن بخش جنبي تاكيدشهردار تهران در مراسم اختتاميه سال گذشته بود كه بايد در عين توجه به زيبايي‌هاي شهر،‌از زشتي‌هاي شهر نيز غافل نماند و به همين دليل امسال در بخش جنبي توجه ويژه‌اي به زشتي‌ها و زيبايي‌هاي شهر شده است.

 

اين مقام مسوول درشهرداري تهران اعلام كرد كه معاونت اجتماعي- فرهنگي شهرداري تهران با هدف مستندسازي،‌استخراج و تثبيت عناصر و نشان‌هاي هويتي شهر تهران،‌در راستاي اهداف فرهنگي خود اقدام به برگزاري اين دوره از جشنواره كرده است.

 

وي ادامه داد: هدف عمومي برگزاري اين جشنواره مجموعه تصويرها و ايده‌هاي طراحان و هنرمندان ايراني درباره گذشته،‌اكنون و آينده كلانشهر تهران است.

 

در ادامه مراسم محمدثابت ايمان دبير اين دوره از جشنواره ضمن ارائه توضيحاتي درباره سال گذشته مبني براينكه در سال گذشته  1700 اثر در بخش عكس وگرافيك ارسال شده است،‌گفت: اين جشنواره در سه بخش اصلي،‌جنبي و ويژه در نيمه آبان‌ماه برگزار مي‌شود.

 

وي افزود: موضوعاتي چون عملكرد مديريت نوين شهري با رويكرد كالبدي همچون توسعه شهري،‌نوسازي و سيماي معاصر شهر،‌معماري شهري و هويتي،‌حمل ونقل عمومي،‌مسيرهاي شهري و شيوه‌هاي آمد ورفت،‌مديريت بحران‌هاي شهري و مديريت، بهداشت و نظافت، نور، آب و ... مورد توجه است.

 

به گفته ثابت ايمان در بخش جنبي هويت ديني،‌ميراث معنوي و فرهنگي،‌همزيستي اديان الهي در شهر،‌هويت منطقه‌اي و شيوه‌هاي سلوك شهروندي از جمله موضوعاتي مورد توجه است.

 

دبير جشنواره هنجارها و ناهنجارهاي را از موضوعات بخش ويژه عنوان كرد و گفت: در اين بخش مي‌توانندبه ارزش‌گذاري و نقد وضعيت موجود شهر مانند شهر به كدام نياز شهروند پاسخ داده است،‌چشم‌اندازها و ديدگاه‌هاي شهروندان درباره زندگي شهري در تهران چيست؟ و زشت وزيباي شهر از نگاه شهروندي،‌بپردازند.

 

وي درباره تركيب هيات داوران گفت: كوروش پارسانژاد،‌مريم كهوند و فرزاد اديبي هيات انتخاب و داوري بخش گرافيك،‌كامبيز دربخش،‌حسين مافي و حسن كريم‌زاده داوران بخش كاريكاتور ومحمد مهدي رحيميان،محمد خادميان و علي قلم‌سياه هيات داوران بخش عكس هستند.

 

 

دبير دومين جشنواره كارت پستال‌هاي شهري همچنين درباره جوايز جشنواره به شهر گفت: جايزه نفره اول دوميليون تومان،‌نفر دوم يك ميليون و پانصد هزار تومان و نفر سوم يك ميليون تومان است. ضمن آنكه به 10 نفر از برگزيدگان ديپلم افتخار و صدهزار تومان اهدا مي‌شود.

 

به گفته وي،‌سوم مهرماه زمان آغاز داوري‌هاست و مراسم اهداي جوايز و افتتاح نمايشگاه آثار راه يافته در 15 آبان‌ماه براگزار مي‌‌شود.

 

بنابر اين گزارش خانه عكاسان و انجمن صنفي طراحان گرافيك نيز در برگزاري اين جشنواره همكاري مي‌كنند.

 

در ادامه اين نشست نيز رسول اوليازاده رئيس خانه عكاسان از تشكيل دبيرخانه اين جشنواره در خانه عكاسان خبر داد و گفت: همه علاقه‌مندان به موضوعات شهري و هنرمندان حرفه‌اي مي‌توانندآثار خود را در هر بخش تا تاريخ 20 شهريور ماه به دبيرخانه جشنواره به نشاني خيابان حافظ،‌تقاطع سميه،‌ حوزه هنري،‌ساختمان جديد طبقه چهارم ارسال كنند.

 

وي ادامه داد: درسال گذشته عكاسان استقبال خوبي از اين جشنواره كرده و 1500 عكس ارسال شد و در بخش گرافيك 200 اثر ارسال شد.

 

حبيب‌الله صادقي دبير بخش كاريكاتور نيز گفت: توجه به مسائل شهري و كرامت انساني در سال‌هاي اخيربسيار مورد توجه قرار گرفته است و شهرداري در اين زمينه اقدامات مثبتي انجام داده است.

 

وي افزود: اين جشنواره بهانه‌اي است تا هنرمندان كاريكاتور پس از 30 سال توانسته‌اند در حوزه شهري و شهروندي و با زبان  انتقاد و طنز به موضوعات شهري بپردازند.

 

نظر شما