شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۱۸
کد خبر: ۲۲۲۷۴
|
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۵
خواص شيرمادر از زبان وزير بهداشت:
شيرمادر مواد ضدعفوني عديده‌اي دارد که موجب کاهش عفونت‌هاي گوارشي (اسهال)، تنفسي،گوش، ادراري و مننژيت مي‌شود.

به گزارش "شهر"، دکتر مرضيه وحيد دستجردي، وزير بهداشت با بيان اين مطلب افزود: علاوه براين احتمال بروز دردهاي قولنجي، اختلالات آتوپي و اگزما در شيرمادرخواران کمتر بوده و مشکلات قلبي وعروقي دراين نوزادان در آينده کمتر بروز مي‌کند.

 

وي اظهار كرد: شيرمادر از نظر بهداشتي کاملاً  سالم بوده و هيچ‌گونه ترکيب ساختگي، ماده نگهداري‌کننده و مصنوعي ندارد.

 

اين متخصص زنان با اشاره به اين که شيرمادر به عنوان يک غذاي کامل به تنهايي تمام نيازهاي تغذيه‌اي شيرخوار از جمله آب بدن او را در 6 ماه اول عمر تأمين  مي‌کند، گفت: پروتئين، چربي و مواد قندي موجود در شيرمادر بهترين و مناسب‌ترين نوع بوده و تناسب مواد مختلف غذايي آن درحد ايده‌آل است.

 

وي اضافه کرد: هضم شيرمادر از شيرمصنوعي (شيرخشک) آسانتر و بيشتر مواد غذايي موجود در آن بطور کامل جذب بدن نوزاد مي‌شود.

 

وزير بهداشت با اعلام اين که ترکيب شيرمادر با سن شيرخوار، فصول سال، مدت شبانه‌روز و حتي در يک نوبت شيردهي تغيير مي‌کند، بيان كرد: بخش اول شيرمادر آبکي‌تر بوده و پروتئين بيشتري دارد و اشتهاآور است و بخش آخر شيرمادر به مقدار 3 برابر چربي بيشتري از بخش اول دارد و موجب سيرشدن نوزاد مي‌شود.

 

وحيددستجردي شيرمادر را بدليل کمتر بودن مقدار پروتئين و املاح آن نسبت به شيرخشک براي نوزادان نارس قابل هضم‌تر دانست و گفت: پروتئين شيرمادراني که نوزاد نارس بدنيا مي‌آورند، 20 تا 30 درصد بيشتر از مادراني است که نوزاد رسيده بدنيا مي‌آورند، بنابراين اين شير از لحاظ غذايي براي اين نوزادان ايده‌آل است.

نظر شما