شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۷
کد خبر: ۲۲۵۲۳
|
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۷
محمود جوادي‌پور را مي‌توان پدر گرافيك نوي ايران دانست، عموما در نمايشگاه‌هاي گروهي و مسابقات و اكسپوهاي خارجي شركت نمي‌كند. وي معتقد است كه بايد عرصه را براي جوان‌ها باز گذاشت و به آن‌ها اجازه عرض اندام داد.

اين نقاش، گرافيست و تصويرساز در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهر گفت: من معمولا به مسابقات، اكسپوها و نمايشگاه‌هاي گروهي كار نمي‌فرستم و در آن‌ها شركت نمي‌كنم؛ زيرا ترجيح مي‌دهم هنرمنداني كه جوان‌تر هستند و بايد كارشان شناخته شود در اين فضاها فعاليت كنند. امروز ديگر نوبت جوان‌‌هاست كه عرض اندام كنند.


وي ادامه داد: البته اخيرا به اصرار دوستان و شاگردان قديمي‌ام در تعداد انگشت‌شماري از اين نمايشگاه‌‌ها شركت كردم كه يكي از آن‌ها اكسپوي «لايه‌هاي طبيعت» در پرديس پارك ملت بود؛ ولي خودم علاقه‌اي به شركت در نمايشگاه‌هاي گروهي و مسابقه‌هاي داخلي و خارجي ندارم.


اين نقاش اظهار داشت: در نمايشگاهي كه موزه هنرهاي معاصر قرار است از آثار من و احمد اسفندياري برگزار كند، كارهاي مختلفي از من، با سوژه‌هاي مختلف و ابعاد مختلف به‌نمايش گذاشته مي‌شود. اين آثار از هيچ دوره خاصي از كارهاي من انتخاب نشده‌‌اند و مربوط به بازه زماني‌اي است كه از شروع كار من به‌صورت حرفه‌اي آغاز مي‌شود و تا امروز ادامه دارد.

وي گفت: موزه هنرهاي معاصر، كتابي را نيز از اين آثار منتشر خواهد كرد كه ممكن است همچون نمايشگاه، با احمد اسفندياري مشترك باشد.


برگزاري نمايشگاهي از آثار «پيشگامان هنر نوگراي ايران»، ‌از جمله برنامه‌هاي موزه هنرهاي معاصر تهران در سال جاري است كه قرار است بعد از برگزاري نمايشگاه «چهل سال نقاشي معاصر ايران» برپا شود. در اين نمايشگاه، مجموعه آثار احمد اسفندياري و محمود جوادي‌پور كه هر دو از پيشگامان نقاشي مدرن ايران در قالب نمايشگاه « پيشگامان هنر نوگراي ايران» به روي ديوارهاي موزه هنرهاي معاصر تهران خواهد رفت. كتاب آثار اين دو هنرمند نيز به همراه اطلاعاتي درباره آثارشان،‌ همزمان با برپايي اين نمايشگاه منتشر خواهد شد.

محمود جوادي‌پور متولد 1299 در تهران و دانش‌‌آموخته نقاشي در سال 1326 در مقطع كارشناسي در دانشكده هنرهاي زيبا است. وي در سال 1338 از آكادمي هنرهاي زيباي مونيخ ديپلم نقاشي اخذ كرد. اين نقاش مدرن از سال 1322 فعاليت‌هاي گرافيكي خود را آغاز كرده است. طراحي اوراق بهادار بانك ملي و كتاب‌هاي آموزش و پرورش از سال 1323 تا 1354 از جمله فعاليت‌هاي گرافيكي اين هنرمند است.

وي همچنين موسس نخستين گالري هنري در ايران با نام «آپادانا» است كه به همراه دو تن ديگر از دوستانش آن را در سال 1328 در تهران تاسيس كردند. جوادي‌پور در سال 1384 به‌عنوان چهره ماندگار در عرصه نقاشي ايران معرفي شد.

نظر شما