جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۴۳
کد خبر: ۲۲۸۰۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۳
آئين تجليل از خبرنگاران و سومين سمينار تخصصي آسيب شناسي مطبوعات محلي همزمان با هفدهم مردادماه جاري و روز خبرنگار روز گذشته با حضور اساتيد و ‌ فعالان عرصه مطبوعات در تالار خاقاني خانه فرهنگ تبريز برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي،‌محمدحسين فرهنگي، عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي، در آئين تجليل از خبرنگاران در تبريز خاطرنشان كرد: آسيب شناسي مطبوعات محلي و ارائه راهكارهاي سازنده با توجه به مشكلات عديده اي كه رسانه هاي محلي گريبانگير آن هستند امري ضروري است.  

 

وي افزود: با توجه به تنوع و تكثر رسانه اي و گسترش انتشار نشريات متنوع و متفاوت مجموعه اي از عناصر كه مي تواند يك نشريه را پويا و به روز نگه دارد مورد نياز رسانه ها در هر سطحي است.

 

فرهنگي تاكيد كرد: فرهنگ با رسانه ها بسط و گسترش مي يابد و بر اين اساس واقع نمايي و پرهيز از هرگونه اطلاع رساني نادرست و بداخلاقي در جامعه توام با انتقاد سازنده و تبيين حقايق، جايگاه واقعي رسانه را نمايان تر ساخته و در تعالي آن  موثر خواهد بود.  

 

وي ادامه داد: رسانه‌ها و مطبوعات با حركت به سمت بايدها و دوري گزيدن از نبايد ها آينده اي روشن و متعالي براي خود رقم مي زنند.  

 

عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه نياز مهمترين عامل بازدارنده در نشريات است،  خاطرنشان كرد: مسوولان فرهنگي استان بايد با تدابير ويژه و تامل بيشتر  راهكارهايي را براي خودكفايي و توانمندسازي در نشريات بيانديشند.  

 

وي افزود: مسوولان بايد با توجه به رسالت و نقش رسانه ها بستر مناسبي  را براي انتقال واقعيت ها توسط آنان فراهم نمايند  و نشريات نيز بايد در اين جهت آگاهانه و با توجه به مصالح نظام مقدس جمهوري اسلامي عمل نمايند.  

 

خبرنگار زبان گوياي جامعه است

معاون سياسي و امنيتي استاندار آذربايجان شرقي گفت: اطلاع رساني بايد دقيق بوده و مرز بين انتقاد و انتقام مشخص است.

 

‌آژيده در آئين تجليل از خبرنگاران استان  ضمن اظهار اين مطلب گفت: اطلاع رساني  از ابزارهاي مهم تحقق عدالت اجتماعي است و بر اين اساس رسالت اصلي خبرنگاران رعايت حق و انصاف و پرهيز از جانبداري از جريان و گروه خاص  بوده و در اين جهت نقد بهترين وسيله است.

 

وي افزود: خبرنگاران به عنوان زبان گوياي جامعه بايد بر دستگاهها و گردش كار آنها نظارت داشته و نقاط ضعف و قوت آنان را تبيين نمايند.  

 

آژيده گفت: بر اين اساس افراد حقيقي و حقوقي و مسوولان دستگاههاي دولتي نيز نبايد خبرنگار ‌را در نقطه مقابل خود ببينند بلكه بايد آنان را همسو و همراه خود براي ايجاد زمينه رشد و تعالي و بالندگي تلقي نمايند.  

 

وي گفت: بايد جايگاه رسانه ها به عنوان حلقه ارتباطي مديريت ها با مردم تبيين شود.  

 

معاون سياسي و امنيتي استاندار آذربايجان شرقي قضاوت صحيح و تلاش با انگيزه رحماني را از وظايف اصحاب رسانه عنوان كرد و افزود:‌ اگر خبرنگاران در اطلاع رساني شفاف و واقع گرايانه عمل نمايند و مسير را براي رشد و تعالي جامعه و پيشرفت آن فراهم نمايند در واقع كار آنان به نوعي جهاد في سبيل الله  است.  

 

وي اصحاب رسانه را همانند طبيبان و پرستاران دردهاي نهفته جامعه دانست و گفت:‌مشي طبيبانه، انگيزه رحماني و بيان نقاط قوت در كنار نقاط ضعف از ويژگي هاي يك رسانه مطلوب و تاثيرگذار است.

 

 

روشنگري و آگاهي بخشي از وظايف اصلي رسانه هاست

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي گفت:‌ روشنگري و آگاهي بخشي از وظايف اصلي رسانه هاست.

 

علي داننده در سومين همايش تخصصي آسيب شناسي مطبوعات محلي و آئين تجليل از خبرنگاران ضمن اظهار اين مطلب خاطرنشان كرد:  در جهان كنوني كه قدرت هاي سلطه گر سعي بر سلب قدرت تفكر و تعقل از ملل را دارند اصحاب رسانه مي توانند با اطلاع رساني دقيق و شفاف و ايجاد فضاي تفكر و تعقل زمينه را دري تامل و درك ملت ها از اوضاع جهان فراهم نمايند.  

 

وي افزود:‌رسانه  ممزوجي از عناصر حرفه اي، اخلاقي و ارزش‌هاي فرهنگي است كه مي‌تواند به صورت فعال در انعكاس عملكردهاي دستگاهها و نهادها و  معرفي  ارزشهاي ديني و منزلت انسانها نقش آفريني كند.  

 

داننده بر همراهي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي با نشريات محلي در مقاطع مختلف اشاره و بر حمايت سخت افزاري و نرم افزاري  اداره كل از نشريات محلي تاكيد كرد.  

نظر شما