جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۴
کد خبر: ۲۲۹۴۲
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶
سيروس آقاخاني از تصويرسازي جلد ششم سري 12 جلدي هزار و يك‌شب خبر داد.

اين تصويرساز در گفت‌و گو با خبرنگار شهر  گفت: سري 12 جلدي هزار و يك‌شب كه كه توسط محمد جواد مزيناني براي نوجوانان بازنويسي شده است، توسط گروهي به مديريت هنري آقاي صلواتيان تصويرسازي مي‌شود و جلد ششم آن با عنوان «مردي كه بوزينه شد»، براي تصويرسازي به من سپرده شده است.
وي گفت: هنوز براي انتخاب تكنيك و سبك تصويرسازي اين كتاب تصميمي نگرفته‌ام؛ ولي ترجيح مي‌دهم تكنيكي تازه و متفاوت از كارهاي ديگرم را در مورد آن به‌كار بندم. تصويرسازي مثل اين است كه يك كتاب 10 صفحه‌اي را تبديل به كتابي 20 صفحه‌اي كنيد. به اين معني كه تصويرساز چيزي را به كتاب اضافه كند؛ نه اينكه تنها آن‌را به تصوير بكشد.
اين تصويرساز ادامه داد: من دوست دارم چيزي به كتاب اضافه كنم كه در داستان وجود نداشته باشد. براي مثال يك‌بار داستاني براي تصويرسازي در دستم بود كه دو بچه در آن با يك غول چراغ جادو مواجه مي‌شوند. من بچه‌ها را به‌شكل غول كشيدم و غول چراغ را به شكل انسان.


وي تصريح كرد: وفاداري به متن مي‌تواند تنها تا حدي باشد كه به متن لطمه‌اي وارد نشود؛ در غير اينصورت از نظر من بهتر است كه با تصويرسازي چيزي به متن اضافه شود و آن‌‌را جذاب‌تر كند.


سيروس آقاخاني از تكنيك اسكراچ كه همان خراش روي رنگ روغن است، در آفرينش تصاوير كتاب‌هاي مختلف استفاده مي‌كند و تكنيك غالب او براي تصويرسازي، اين تكنيك است. وي مي‌گويد: ترجيح مي‌دهم تصويرسازي اين كتاب 34 صفحه‌اي را با تكنيكي متفاوت انجام دهم.


اين نقاش و مدرس دانشگاه همچنين از همكاري خود با سازمان زيباسازي شهرداري تهران خبر داد و با گله‌مندي از ناهماهنگي مراحل مختلف براي اجرايي شدن كار گفت: متاسفاه مراكز تصميم‌گيري مختلفي در شهرداري وجود دارد و بهتر است كه سازمان زيباسازي وحدتي بين مناطق ايجاد كند. يكي از مشكلاتي كه من تاكنون در اجراي طرح‌هايم داشته‌ام، اين است كه طرح توسط سازمان زيباسازي تاييد شده ولي به اين دليل كه شهرداري منطقه از آن طرح خوشش نميآيد، در اجراي آن اختلال ايجاد مي‌كند.


وي افزود: طرح‌هايي كه در زيباسازي تاييد مي‌شوند، عموما در سطح مناسبي هستند؛ ولي متاسفانه بعضي مناطق تنها به كشيدن در و پنجره و گل و درخت روي ديوارهاي شهر علاقه دارند. به شهردار پيشنهاد مي‌كنم گذراندن چند واحد درسي هنر را باي شهرداران مناطق و نواحي اجباري كنند.


وي تاكنون ديوارهايي را در خيابان خاقاني و ميدان شيخ‌ بهايي همراه با همسرش اجرا كرده است.


آقاخاني همچنين يكي از ايده‌هاي تازه‌اش را توصيف كرد. وي گفت: به زيباسازي پيشنهاد داده آم كه بوستان‌هاي خاص را به اسم كتاب‌هاي قديمي نامگذاري كرده و ديوارهاي بوستان را مانند صفحات آن كتاب تصويرسازي كنيم. براي مثال داستان كدو قلقله‌زن را همراه با تصويرسازي آن روي ديوارهاي يك بوستان منتقل كنيم. البته مديران ما بسيار محافظه‌كارند و سعي مي‌كنند كارهاي معمولي انجام دهند.
سيروس آقاخاني در سال 1343 در بهشهر متولد شد. وي در سال 1371 از دانكده هنرهاي زيبا در رشته گرافيك در مقطع كارشناسي فارغ‌التحصيل شد و در 1382 در رشته نقاشي، مدرك كارشناسي ارشد را از دانشگاه هنر كسب كرد. اولين نمايشگاه گروهي وي بينال تصويرسازي كتاب كودكان در سال 1372 در موزه هنرهاي معاصر و اولين نمايشگاه انفرادي‌اش در سال 1376 در گالري طراحان آزاد برگزار شده است.


وي هم‌اكنون عضو هيئت‌علمي دانشگاه سمنان و مدرس دانشگاه هنر در مقطع كارشناسي ارشد است. دبيري جشنواره تصويرسازي لغت‌نامه‌ها در سه دوره و تصويرسازي بسياري از كتاب‌هاي كودك و نوجوان از ديگر فعاليت‌هاي وي است.

نظر شما