يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۳۱
کد خبر: ۲۲۹۶۰
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۸
در طول ماه مبارك رمضان رژيم غذايي ما نبايد با حالت عادي خيلي تفاوت كند و بايد كاملا" در حد امكان ساده باشد. رژيم بايد به گونه اي باشد كه وزن ما ثابت بماند نه كاهش يابد و نه افزايـش. وليكـن اگر افرادي اضافه وزن دارند ماه مبارك رمضان فرصت مناسبي براي تعديل وزن آن‌ها به شمار مي آيد.

به گزارش شهر، به دليل طولاني بودن ساعات روزه داري و نسبتا" كوتاه بودن زمان صرف غذا در طول شبانه روز لازم است كه براي وعده هاي سحر و افطار به سهل الهضم و يا كند هضم بودن غذا دقت كنيم استفاده از غذاهاي سهل الهضم در افطار توصيه مي شود. در زير به تعدادي از غذاهاي سهل الهضم و كند هضم اشاره شده است.

غذاهاي سهل الهضم غذاهاي كند هضم
1- حليم بدون روغن 1- آش رشته
2- پوره سيب زميني 2- حليم با روغن
3- انواع خورش يا خوراك كم چرب
(خوراك مرغ: مرغ+ سبزي هاي آب پز مثل سيب زميني، هويج و قارچ)
3- غذاهاي چرب*
4- خوراك گوشت كم چربي 4- كتلت و كوكو**
5- ماهي كه داخل فر به صورت كبابي تهيه شده باشد 5- املت خرما يا تمريه خرما
(تخم مرغ+خرما+روغن)
6- انواع سوپ يا آش رقيق و كم چرب 6- ماكاروني
7- تخم مرغ آب پز 7- شير برنج+ شيره
8- فرني  

* پيشنهاد مي شود حتي المقدور از غذاهاي پخته يا بخار پز استفاده شود.
* * سعي کنيد نمک زيادي به غذا اضافه نکنيد.
غذاهاي حاوي فيبر شامل انواع ميوه و سبزي، نان تهيه شده از گندم كامل (سنگك). غلات و دانه ها، نخود سبز و پخته، كدومسمايي، بلغور، اسفناج و ساير گياهان مثل برگ چغندر (غني از آهن)، ميوه هاي با پوست، ميوه هاي خشك مخصوصا" گلابي، آلو، انجير، بادام و غيره.

رژيم غذايي بايد به نسبت مناسبي از همه گروه هاي ميوه ها، سبزي ها، گوشت، مرغ، ماهي، نان، غلات و لبنيات باشد. غذاهاي سرخ كردني براي سلامتي مضر است و مصرف آن ها بايد محدود شود. مصرف اين غذاها باعث سوء هاضمه، سوزش معده و افزايش وزن مي شود.

ماه مبارك رمضان فرصت مناسبي براي ترك برخي عـــادات غلط است. به عنوان نمونه همگان مي دانند كه مصرف سيگار براي سلامتي مضر است و نه تنها سلامت خود فرد بلكه سلامت اطرافيان فرد را نيز به مخاطره مي اندازد. ماه مبارك رمضان كه ماه اطاعت از امر خداوند و مقاومت در مقابل وسوسه هاي شيطاني است اين فرصت را در اختيار افراد سيگاري قرار مي دهد كه مقدمه ترك دائم و يا حتي موقت سيگار را فراهم كنند.

اميد است با رعايت تغذيه صحيح در اين ايام پربركت و پرفيض، ضمن حفظ سلامت تن با پيروي از احكام خداوند متعال و انجام عبادات و مناجات در اين ماه مبارك بتوانيم روح و روان خود را صيقل دهيم.


به دليل طولاني بودن ساعات روزه داري و نسبتا" كوتاه بودن زمان صرف غذا در طول شبانه روز لازم است كه براي وعده هاي سحر و افطار به سهل الهضم و يا كند هضم بودن غذا دقت كنيم استفاده از غذاهاي سهل الهضم در افطار توصيه مي شود.

منبع: پايگاه علمي‌آموزش تغذيه و سلامت
نظر شما