جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۰
کد خبر: ۲۳۱۰۳
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۷
رمضان در فرهنگ شعري شعراي بزرگ ايران از جايگاه و قداست ويژه‌اي برخوردار است و آثار اين شعرا مملو از معارف اسلامي و الهي است.

«عباس براتي‌پور» ،شاعر،در گفت و گو با خبرنگار شهر با اشاره به بازتاب اين ماه در شعر و ادبيات فارسي، گفت: تاثير روزه در اشعار شعراي بزرگ بسيار زياد است، روي اشعار بسياري از اين شاعران كار كرده‌ام و همگي را مملو از معارف اسلامي و الهي يافته‌ام.


وي با بيان اينكه رمضان در فرهنگ شعري سعدي و حافظ از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است، افزود: اما اين تاثير بيشتر در اشعار مولانا و سنايي احساس مي‌شود كه روزه را خودسازي و تقرب به خداوند تلقي مي‌كنند.


به گفته براتي‌پور، خواجوي كرماني، عطار نيشابوري و خاقاني نيز از جمله شاعراني بوده‌ان كه از رمضان و روزه بسيار تاثير گرفته‌اند.


وي در فضايل ماه مبارك رمضان گفت: رمضان يك ماه از 12 ماه سال است كه به صورت ادواري مي‌گردد، هم در فصل گرما و هم در فصل سرما ميزبان اين ماه عزيز هستيم و اين نيز يكي از ويژگي‌هاي مبارك اين ماه است.


براتي‌پور افزود: رمضان ماه خدا و خودسازي، تزكيه نفس و به خود فكر كردن است. در اين ماه انسان بايد خود را پالايش دهد بنابراين همه اعضا بدن مانند گوش، چشم و زبان بايد روزه و در كنترل باشد.


اين شاعر با بيان اينكه نماز باعث تزكيه روزانه و عبادت در ماه رمضان باعث تزكيه در طول سال مي‌شود، اظهار داشت: مسلمانان در اين ماه بايد براي تقرب به خدا آنچه او امر كرده است را اطاعت كنند و نيز بيشتر به خودسازي و تزكيه نفس بپردازند.

نظر شما