جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۴
کد خبر: ۲۴۱۳۹
|
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۵
حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار بيش از هزار نفر از نخبگان جوان علمي، سرمايه گذاري در عرصه «علم و فناوري و نخبه پروري» را از اولويتهاي اساسي برنامه ريزي توسعه مطلوب خواندند و تشکيل چرخه کامل و بهم پيوسته انواع دانش هاي مورد نياز کشور را امري ضروري و زمينه ساز تحرک و پيشرفت پايان ناپذير در همه رشته هاي علمي دانستند.

به گزارش شهر، در اين ديدار که صبح امروز برگزار شد ايشان، در نگاهي راهبردي، علم را تکيه گاه اصلي روند اقتدار مادي و معنوي کشور برشمردند و خاطرنشان کردند: جبران عقب ماندگي مزمن، تاريخي و تحميلي کشور در زمينه هاي علمي، نيازمند تلاش جدي و دوندگي بي وقفه هر ايراني با شرف و همه مسئولان، نخبگان، دانشجويان و استادان است.

حضرت آيت الله خامنه اي، موفقيتهاي درخشان علمي در ده سال اخير را، نشان دهنده استعداد جوشان جوانان و باعث افزايش اميدواري به آينده دانستند و افزودند: بايد اميدوارانه و بدون از دست دادن حتي يک لحظه، به تواناييهاي خود تکيه کنيم و با جديت و صميميت، به روند علمي کشور، شتاب دهيم.

رهبر انقلاب اسلامي، با يادآوري افتخار ايرانيان به پيشرفتهاي علمي در زمينه هاي هسته اي، سلولهاي بنيادي، نانو، فناوري زيست محيطي و ديگر عرصه ها، افزودند: براي تکميل و تعميم اين پيشرفتها به همه رشته ها، بايد يک چرخه و منظومه علمي به هم پيوسته ايجاد کنيم.

ايشان، تشکيل چرخه علمي از انواع دانشهاي مورد نياز کشور را موجب هم افزايي علمي و شتاب متقابل رشته هاي مختلف علوم برشمردند و افزودند: پيشرفت هاي مقطعي، موردي و متکي به اشخاص و گروهها را بايد به همه رشته ها، توسعه دهيم و جرياني عام و پايان ناپذير از پيشرفت علم و فناوري را در همه عرصه ها بوجود آوريم.

حضرت آيت الله خامنه اي، دستيابي به اين هدف بسيار مهم را نيازمند جهاد و مجاهدت بي وقفه علمي و توجه ويژه به نخبگان دانستند و افزودند: دانشگاهها، «محيط زيست، شناسايي و پرورش نخبگان و استعدادهاي جوان» به شمار مي آيند و بنياد ملي نخبگان، رؤساي دانشگاهها و مسئولان مرتبط با مراکز آموزش عالي، از اين منظر به دانشگاهها توجه ويژه اي داشته باشند.

رهبر انقلاب اسلامي، فراهم آوردن زمينه و امکانات سخت افزاري و نرم افزاري مورد نياز نخبگان را مهمترين راه حمايت از آنان خواندند و خاطرنشان کردند: نخبگان به دنبال کار و تلاش و ژرف نگري و پيشرفت کشورند و بايد زمينه مناسب حرکت را براي آنان فراهم کرد.

ايشان، نقشه جامع علمي را ترسيم کننده بخش مهمي از نيازهاي علمي کشور دانستند و با اشاره به ضرورت فعاليت نخبگان در مسير تأمين اين نيازها افزودند: فعاليتهايي که نشان دهنده جسارت، اهتمام، اعتماد به نفس و بلندپروازي نخبگان است، حقيقتاً مطلوب و جذاب است.

حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار علاوه بر تأکيد بر تشکيل چرخه بهم پيوسته علوم مورد نياز کشور، ايده مهم ديگري را تحت عنوان ايجاد چرخه زنجيروار تبديل فکر و انديشه به محصولات تجاري مطرح کردند.

ايشان در همين بحث افزودند: بايد چرخه اي بوجود آوريم که در آن ايده هاي ذهني نخبگان و نابغه ها، به مراکز علمي تحويل شود تا پس از پرورش علمي اين ايده ها، نخبگان فناوري و صنعتي با کار و تلاش جدي، آنها را به محصولات صنعتي و غيرصنعتي تبديل کنند و دستگاههاي ذيربط نيز زمينه توليد و تجاري کردن اين محصولات را فراهم سازند.

رهبر انقلاب اسلامي، تجاري سازي را، مهم دانستند و خاطرنشان کردند: يافته هاي علمي و صنعتي بايد بتوانند به شکل صحيح، توليد ثروت کنند و مسئولان دستگاههاي ذيربط بايد از آغاز پروژه هاي علمي – صنعتي به فکر تجاري سازي باشند.

حضرت آيت الله خامنه اي پيشنهاد يکي از نخبگان را مبني بر تشکيل نوع تازه اي از شرکتهاي فعال در عرصه علمي و فناوري، مفيد دانستند و دولت را به مديريتي هوشمندانه در زمينه حمايت ويژه از اينگونه شرکتها توصيه کردند.

ايشان، تشکيل حداقل يک پژوهشگاه در هر دانشگاه را کاري ضروري و زمينه ساز رشد علمي و فعاليت بيشتر نخبگان برشمردند و خاطرنشان کردند: استفاده از استادان بازنشسته در اين پژوهشگاهها مي تواند حلقه وصل نسل جديد نخبگان و استادان قديمي و مجرب دانشگاهها باشد.

رهبر انقلاب اسلامي، فعاليتهاي حمايتي از نخبگان و توجه ويژه به مسئله «نخبگان» را در سالهاي اخير، بسيار خوب و قابل تقدير ارزيابي کردند و با اشاره به تلاش بيشتر در اين زمينه افزودند: بايد به گونه اي عمل کرد که پيچ و خمهاي رايج اداري، شيريني اين خدمات را بکام نخبگان تلخ نکند.

حضرت آيت الله خامنه اي، رصد و بررسي دائم نتايج سرمايه گذاريهاي انجام شده در مقوله نخبگان را ضروري دانستند و افزودند: لازم است فعاليتها و پيشرفتهاي علمي کشورهاي همسايه و اسلامي را نيز، دائماً رصد کرد و در برنامه ريزيها و فعاليتها مورد توجه قرار داد.

رهبر انقلاب اسلامي مبناي تأکيد جدي نظام اسلامي بر اهميت علم را محاسبه دقيق و تشخيص عميق خواندند و خاطرنشان کردند: تأکيد مداوم بر اهميت علم و پيشرفت علمي، از سر تعارف و تشريفات و احساسات کاذب و موسمي نيست چرا که محاسبات دقيق نشان مي دهد علم و دانش، مبناي واقعي اقتدار مادي و معنوي هر کشور است و هر ملتي در اين رقابت عقب بماند مجبور به پيروي از ديگران است.

حضرت آيت الله خامنه اي هدف نظام اسلامي از پيشرفت علمي را مغاير با اهداف غربي ها خواندند و با اشاره به فجايع کشورهاي غربي در مسير پيشرفت علمي خود در مناطق مختلف جهان افزودند: هدف غرب از پيشرفت علمي، به دست آوردن ثروت بود و در اين مسير، در برخورد با ملتها در شبه قاره هند، افريقا، شرق آسيا و امريکاي لاتين ذره اي اخلاق و ايمان و حقوق مردم را رعايت نکردند.

ايشان، توسعه ستم گري، ايجاد شکاف طبقاتي، بي توجهي به حقوق اساسي ملتها را از جمله نتايج هدف گذاري ناصحيح علم در غرب خواندند و افزودند: در اسلام، تزکيه قبل از علم قرار دارد چرا که اگر تزکيه و تربيت انساني نباشد علم به ابزاري براي خباثت و جنايت تبديل مي شود.

ايشان، هدف اصلي جمهوري اسلامي را براي دستيابي به پيشرفت علم و فناوري، توسعه فضايل انساني و دفاع حقيقي از حقوق انسان دانستند و تأکيد کردند: ما علم را براي دستيابي به اقتدار حقيقي و برافراشتن پرچم عدالت و انسانيت در جهان دنبال مي کنيم تا بتوانيم ضمن حمايت از مظلوم، در مقابل ظلم و جور ستمگران و سلطه جويان ايستادگي کنيم.

رهبر انقلاب اسلامي در پايان سخنانشان افزودند: نخبگان علمي کشور، دانشجويان، استادان، مسئولان و آحاد ايرانيان، راه جديدي را در عرصه هدف گذاري براي پيشرفت علمي مي گشايند و با دستيابي به اقتدار علمي به عنوان مبناي اقتدار مادي و معنوي، پرچم پرافتخار ارزشهاي اسلامي را در جهان برمي افرازند.

در ابتداي اين ديدار دکتر حسين ميرزايي استاديار جامعه شناسي و برگزيده جشنواره خوارزمي و فارابي، آيت الله قره قاني فارغ التحصيل دکتراي مهندسي مکانيک و رتبه اول المپياد

دانش آموزي در سال 81 – سارا دادرس دانشجوي کارشناسي ارشد مهندسي برق دانشگاه تربيت مدرس و دانش آموخته رتبه اول در سال 89 – دکتر حسينيان رتبه سوم المپياد شيمي و عضو مرکز تحقيقات سرطان جهاد دانشگاهي – دکتر محمدرضا واعظي استاديار رشته مهندسي مواد و دانش آموخته رتبه اول در سال 89 – محمدجواد حاجي احمدي برگزيده المپياد شيمي در سال 87 و دانشجوي کارشناسي ارشد رشته برق در دانشگاه صنعتي اصفهان و اميرمسعود فريدي زاد دانشجوي کارشناسي ارشد طراحي صنعتي و رتبه دوم المپياد دانشجويي طراحي صنعتي – به بيان ديدگاهها و نظريات خود درخصوص مسائل علمي و دانشگاهي و همچنين بيان نتايج برخي کميته هاي تخصصي هم انديشي نخبگان جوان پرداختند. مهمترين محورهاي مطالبي که اين نخبگان جوان بيان کردند عبارت است از:

- ضرورت توجه بيشتر به علوم انساني و محققان اين رشته به منظور توليد نظريه هاي زيست بومي

- اهميت تأسيس پايگاه جامع داده هاي اجتماعي و فرهنگي کشور براي رشته هاي علوم اجتماعي

- ايجاد فضاي مناسب و بازتر در دانشگاهها و زمينه سازي براي بيان ديدگاههاي مختلف

- تناسب نداشتن تعداد اساتيد و دانشجويان در مقاطع تحصيلات تکميلي و ضعف پژوهشي برخي اساتيد

- استفاده از اساتيد جوان و آشنا با علوم و پيشرفتهاي روز در دانشگاهها

- هدايت پروژه هاي مقاطع تحصيلات تکميلي به سمت بخش صنعت و نيازهاي عملي و صنعتي

- لزوم تغيير نگاه سنتي به بانوان و استفاده علمي و غيرشعاري از توان مديريت و علمي آنان در سطوح بالا

- ارائه تسهيلات به بانوان براي ادامه تحصيل در مقاطع تحصيلات تکميلي در داخل

- حمايت از تأسيس مرکز خاورميانه اي سرطان در جهاد دانشگاهي

- ايجاد بسترهاي لازم براي تحقيق در عرصه هاي جديد پزشکي در ليزر و ژنتيک

- توجه بيش از پيش به کيفيت مقالات و کارهاي پژوهشي و هدايت آن به سوي تحقيقات کاربردي

- ترويج چاپ مقالات علمي در مجلات معتبر داخلي

- لزوم نظارت جدي بر نحوه هزينه بودجه هاي تحقيقاتي

- اولويت دادن به اخلاق علمي در تدوين شاخص هاي پژوهش

- ضرورت وجود ارزيابي علمي دائمي براي اساتيد دانشگاهها و مراکز علمي

- چالاک شدن ساختار شورايعالي انقلاب فرهنگي به منظور تأثيرگذاري جدي تر

- اهميت تدوين آيين نامه و چارچوبهاي کرسي هاي آزادانديشي در دانشگاهها

- و عملي کردن وعده هاي داده شده و مصوبات دولت براي حمايت از نخبگان


در اين ديدار دکتر سلطانخواه معاون علمي و فناوري رئيس جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان گزارشي از عملکرد يکساله اين بنياد بيان کرد و با اشاره به قانونمند سازي حمايتهاي بنياد از همه اقشار و اصناف نخبگان و استعدادهاي برتر و تدوين و بازنگري آيين نامه هاي مرتبط گفت: بنياد ملي نخبگان در سه بخش فرهنگي، حمايت و پشتيباني، و توسعه اي و ارتباطي از نخبگان، حمايت مادي و معنوي مي کند و با توسعه دفاتر استاني در 19 مرکز براي ايجاد فرصت برابر براي تمام نخبگان تلاش مي کند.

دکتر سلطانخواه حمايت از شرکتها و تعاوني هاي دانش بنيان، تجاري سازي فناوري و تکميل حلقه هاي نوآوري را از ديگر اقدامات بنياد ملي نخبگان برشمرد و افزود: براي شناسايي، هدايت و شکوفايي استعدادهاي دانش آموزان برتر در سراسر کشور طرح شهاب با همکاري آموزش و پرورش تدوين شده که مراحل اجرايي آن در حال طي شدن است.

نظر شما